رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه، موقعیت ایران به همت نیروهای مسلح و با تدبیر ديپلمات‌ها و با قوت اقتصاد مقاومتی در شرایط عزت و متانت است گفت: از اقتصاد ایران به عنوان موفق‌ترین اقتصاد در برخورد با چالش افت قیمت نفت یاد شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  "نهاوندیان" رئیس دفتر رئیس جمهور در برنامه نگاه یک امشب 3 مهر به بررسی سفر رئیس جمهور به نیویورک و سخنرانی ایشان  در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداخت.

نهاوندیان در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تحقق دیپلماسی فعال ، گسترش مناسبات با تمام کشورهایی است که می خواهند با ما رابطه خوبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه، رئیس جمهور در سفر به نیویورک با 11 کشور غیر اروپایی ، آسیايي و آمریکای لاتین دیدار و گفتگو داشت افزود: در نطق رئیس جمهور سه موضوع مسائل منطقه ای، مبارزه با گسترش خشونت و تروریسم و هشدار به ترویج ایدئولوژی نفرت مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس دفتر رئیس جمهور، عربستان را مسبب گسترش ایدئولوژی نفرت و تعرض به حقوق همسایگان دانست و عنوان کرد: در این سفر به مسائل منطقه ای و کشورهای عراق، یمن و سوریه پرداخته شد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه، موقعیت ایران به همت نیروهای مسلح و با تدبیر ديپلمات ها و با قوت اقتصاد برآمده از اقتصاد مقاومتی در شرایط عزت و متانت است گفت: از اقتصاد ایران به عنوان موفق ترین اقتصاد در برخورد با چالش افت قیمت نفت یاد شده است.

وی با اشاره به اینکه، در شرایط پس از برجام اقتصاد کشور آمادگی مشارکت و همکاری در پروژه های منطقه ای را پیدا کرده است بیان کرد: به کندی ها و اهمال های دولت آمریکا در مسئله برجام اعتراض کرده ایم به طوری که ایران به این تصمیم رسید که اعتراض خود را به صورت رسمی اعلام کند.

نهاوندیان با اشاره به ظرفیت های اقتصادی کشور و وضعیت مثبت اقتصاد گفت: باید به آمریکا تناقض در رفتارشان را یاد آوری می کردیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به14 ملاقاتی که در یک روز و نیم صورت گرفت ادامه داد: با رئیس جمهور فرانسه، نخست وزیرهای انگلیس، یونان، سوئد، سویس اسلوانی و بلغارستان  دیدار و گفتگوهایی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه، اردوغان  پیرامون کودتای اخیری که در کشور انجام شد گزارشی ارائه داد اظهار داشت: با عراق و پاکستان گفتگوهایی مفصلی پیرامون مسائل منطقه و همکاری های اقتصادی  صورت گرفت.

نهاوندیان با اشاره به اینکه، در ماه های پیش رو تقویت مناسبات را با کشورهای آسیایی خواهیم داشت افزود: قبل از برگزاری جلسه مشترک برجام  آمریکایی ها اعلام کردند که مجوز فروش آمريکا به ایرباس داده و کمتر از یک روز مجوز بوئینگ نیز داده شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه، کارهای قرارداد مجوز صادر شده به اتمام رسیده است اظهار داشت: تحویل هواپیما طبق برنامه زمانبندی شده صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: باید دستاورد های اقتصادی برجام برای ایران حاصل شود و این مسئله موضوعی است که اروپایی ها بر آن تاکید دارند.

نهاوندیان در  خصوص اولین نشست پسابرجامی وزرای خارجه ۱+۵ با وزیر خارجه کشورمان نیز بیان داشت: اتفاقی که در جلسه کمیسیون مشترک افتاد این بود که مجددا این مطلب مورد تاکید قرار گرفت که برجام یک سند بین دو کشور نیست  بلکه با ضمیمه شدن آن به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت یک معاهده بین المللی محسوب می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به تعهدی که در شورای امنیت تصویب شده دیگر نمی شود که به بهانه هسته ای، داستان سرایی هایی گذشته را تکرار کرد ضمن آن که بسته شدن پرونده PMD  پایه تحریم ها را شکست.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره اعمال مجدد تحریم های داماتو و اینکه آیا اعمال مجدد آن مصداق نقض برجام خواهد بود، نیز گفت:  در بحث هسته‌ای تیم مذاکره کننده ما تنها اجازه داشت در در رابطه با این موضوع با مجموعه ۱+۵ مذاکره کند که امریکا نیز یکی از اعضای این مجموعه بود.

نهاوندیان با اشاره به ابنکه مسائل ما با امریکا متعدد و چند جانبه است ادامه داد: دیوار بی اعتمادی بین جمهوری اسلامی ایران و امریکا بلند است و جنایاتی که این کشور در طول سالیان گذشته حتی قبل از انقلاب اسلامی نسبت به ما داشته مسائلی نیست که با یک مذاکره قابل حل باشد لذا همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند ما موضع بی اعتمادی را نسبت به آنها حفظ می کنیم.

وی درباره اقدامات انجام شده بابت بازپس‌گیری مصادره دو میلیارد دلاری اموال کشورمان توسط امریکا نیز اظهار داشت: به هیچ وجه نخواهیم گذاشت این دارایی ها بلعیده شود و با شکایتی که به دیوان عالی دادگستری بین المللی کرده ایم مساله را به طور جدی دنبال خواهیم کرد و می توان نسبت به بازگشت این دارایی ها امیدوار بود.

نهاوندیان در بخش دیگری از این برنامه در رابطه با ظرفیت اقتصادی جنبش عدم تعهد نیز بیان کرد:  متاسفانه در دوره های گذشته اکثر این کشورها در رابطه شمال و جنوب خود را تعریف کرده بودند در حالیکه تقویت بعد اقتصادی غیر متعهدها می تواند در ترتیبات منطقه ای شکل بگیرد تا در نهایت این کشورها ارتباطات قوی تری را شکل دهند که در این رابطه نیز اقداماتی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار