سیاست های کلی محیط زیست امشب با حضور مسؤلان مربوطه در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بررسی قرار گرفت.

گفتگو ويژهبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاعری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس و مجابی معاون سازمان حفاظت محیط زیست امشب 15 آبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سیاست های کلی محیط زیست پرداختند.

 مجابی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون سیاستهای کلی محیط زیست گفت: بحران محیط زیست تنها مختص کشور ما نیست، کشورهای دیگر هم با این موضوع دست و پنجه نرم می کنند.

وی با بیان اینکه، در نشست پاريس 195 کشور جهان برای تغییر اقلیم دور هم جمع شدند تا جلوی گرم شدن زمین را بگیرند افزود: شاخص های 26 گانه ای برای اندازه گیری وضعیت محیط زیست مشخص شده و از قوای سه گانه خواسته شده است تا نقشه راه را ترسیم کنند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه، سیاست های کلی محیط زیست15 ماده دارد لذا دولت لوایح مختلفی را تهیه کرده است که یکی از آنها در دستور کار صحن علنی قرار دارد.

وی با بیان اینکه، 15 تفاهم نامه با کشورهای مختلف پیرامون محیط زیست منعقد شده است ادامه داد: دستگاه قضایی برخورد قاطعی نسبت به مخربین محیط زیست خواهد داشت.

شاعری در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، برای حل مشکلات محیط زیست قانون و نظارت لازم است گفت: مهمترین از قانون و نظارت اقدام و عمل است این در حالیست که متاسفانه محیط زیست دچار چالش جدی شده است.

وی با بیان اینکه، 50 درصد از حوزه آب دچار بحران است عنوان کرد: از 600 دشت حدود 300 مورد با بحران مواجه شده و از سوی دیگر50 درصد تالاب ها نیز با خشکی روبرو  شده اند.

وی با تاکید بر ضرورت کنترل و مدیریت واردات محصولات تراريخته افزود: با محصولات تراريخته باید با احتیاط برخورد کرد این در حالیست که محصولات تراريخته در کشور بدون ارزیابی درست در گمرکات وارد کشور می شوند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به طرح های مناسبی که از سوی نمایندگان مجلس برای مقابله با بحران های محیط زیستی پیشنهاد شده است اظهار داشت: سالانه باید 20 درصد از حجم بهره برداری از جنگل های شمالی کاهش یابد و یا اینکه به تدریج بهره برداری صنعتی قطع شود.

مجابی معان توسعه و مدیریت حقوقی سازمان محیط زیست در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن تشکر از قوه قضاییه به جهت برخورد قاطع با متخلفین محیط زیست اظهار داشت: طی یکسال گذشته شاهد برخوردهای قاطع این دستگاه در حوزه شکار و صید و در حوزه آلودگی بوده ایم که محکومیت های مختلفی از جمله حبس نیز برای متخلفین در نظر گرفته شده است.

در ادامه این بحث شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه قوانین در حوزه جرم های محیط زیست مقداری به روز شده اند اما این میزان به هیچ عنوان کافی نیست گفت: سالانه ده هزار تغییر کاربری داریم و علی رغم اینکه از قانون حفظ کاربری برخورداریم ولی آنقدر مجازات های سبک است که تخلف برای مجرم صرف دارد.

سالانه حدود شانزده میلیون تن پسماند تولید می کنیم

وی همچنین با اعلام اینکه سالانه در کشور حدود شانزده میلیون تن پسماند تولید می کنیم، اظهار داشت: تنها ده درصد پسماندها تفکیک می شوند و بقیه آن تفکیک نشده در اطراف شهرها و دره ها رها می شوند در حالیکه رهاساری پسماند در دنیا منسوخ شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید براینکه در بحث حفاظت از محیط زیست تنها وجود قانون کافی نیست گفت: فرهنگ سازی درحوزه محیط زیست، اجرای دقیق قانون و برخورد بدون اغماض با متخلفین باید خورد توجه جدی قرار گیرد.

از هشتاد هزار واحد صنعتی تنها چهارصد واحد پایش می شود

شاعری همچنین در بحث پایش مستمر محیط زیست نیز بیان داشت: از هشتاد هزار واحد صنعتی تنها سیصد،چهارصد واحد صنعتی پایش می شوند و سعی ما این است که این میزان را در برنامه ششم توسعه به حدود ده هزار واحد صنعتی برسانیم.

مجابی نیز در بحث پایش مستمر محیط زیست بیان داشت: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری این است که پیوست محیط زیست برای تمام طرح ها ایجاد شود و برای اینکه این اتفاق بیافتد لایحه ای تحت عنوان لایحه ارزیابی محیط زیست توسط دولت تهیه و تقدیم مجلس شد که با توجه به پایان مجلس نهم این لایحه مجددا در مجلس دهم مطرح خواهد شد.

شاعری مجدد در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به میزان تصفیه فاضلاب های کشور بیان داشت: حدود چهل درصد از فاضلاب ها تصفیه و بازچرخانده می شود و بقیه رها می شوند که آبهای زیر زمینی، مزارع و محصولات ما را آلوده می کند که این مسئله برای سلامتی مردم تهدید آمیز است که اگر بتوانیم بخش عمده ای از این فاضلابها را تصفیه کنیم ضمن مقابله با بحران آب می توانیم آلاینده‌های محیط زیست را نیز مهار کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار