با اصلاح شیوه های زندگی و تغییر رفتارهای پرخطر، می توان 80 درصد از شیوع بیماری های قلبی عروقی را، کاهش داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دكتر نگار میرزاد مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شیراز با بیان اینکه هر روز قلب انسان بیش از یکصد هزار بار می تپد و خون را به بافت ها و اعضای بدن، از مغز تا نوک انگشتان می رساند؛ ادامه داد: انسان در هر سن و با هر جنسیتی، می تواند در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی باشد، اما با اقدام های به موقع و ساده، یعنی با دانستن در مورد تغییر شیوه زندگی نامناسب و آگاهی از شرایط بروز بیماری های قلبی عروقی، خطر آن را كاهش می دهد.  
وی اضافه کرد: بیشتر افرادی كه هر ساله در جهان دچار حمله قلبی می شوند، دارای یک یا چند عامل خطر زمینه ساز بیماری های قلبی عروقی هستند.
مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شیراز، ریشه مهمترین عوامل خطر ایجاد كننده بیماری های قلبی عروقی را در الگوی نامناسب زندگی برشمرد.
او عوامل خطر ساز بیماری های قلبی عروقی را شامل مصرف دخانیات، اضافه وزن و چاقی، بالا رفتن سن، ابتلا به چربی خون مضر، اختلال در چربی های خون مانند كاهش چربی سفید خون و افزایش چربی مضر خون، فشارهای روانی و عصبی، کم تحرکی، سابقه خانوادگی بیماری های قلبی عروقی زودرس، پرفشاری خون و اختلال چربی های خون در افراد خانواده درجه یک، مصرف غذاهای نامناسب سلامت قلب مثل نمک و چربی فراوان و میوه و سبزی كم دانست.
دکتر میرزاد گفت: بیش از یک سوم افراد بالغ در زندگی، كم تحرک و نیمی از افراد هم، دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و با پیشگیری اولیه، می توان به میزان زیادی ابتلا به بیماری قلبی و عروقی یا حتی دیگر بیماری های مزمن را كاهش داد.
او بسیاری از روش های زندگی كنونی را، تهدید کننده سلامت قلب و عروق و فراهم کردن زمینه ابتلا به سرطان و بیماری های ریوی دانست و توصیه كرد: افراد می توانند با مراجعه به پزشک خانواده و مراقب سلامت، خدمات غربالگری بیماری های قلبی عروقی، دیابت و پر فشاری خون، دریافت کنند.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار