برخلاف صحبت‌های مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران مبنی بر غیبت آژانس‌های ادبی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، شاهد حضور دو آزانس ادبی در نمایشگاه امسال هستیم.

ضد و نقیض‌های فعالیت آژانس‌های ادبی ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورتبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرمسعود شهرام نیا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در اوایل ماه گذشته اعلام کرد: «اگرچه ما در دوره قبلی حضورمان در نمایشگاه فرانکفورت از کمک‌های آژانس ادبی غزال بهره گرفتیم اما متاسفانه در این دوره از حضور آژانس‌های ادبی محروم هستیم».

این خبر در شرایطی اعلام شد که بر اساس دیده‌ها و شنیده‌ها آژانس ادبی غزال در حدود یک سال قبل به دلیل آنکه، آنچه برای فعالیت این آژانس ادبی سرمایه گذاری شده بود برنگشت تعطیل شد اما اینگونه نیست که تعطیلی این آژانس ادبی به معنای نبود آژانس ادبی فعال در کشورمان باشد یعنی اگرچه در حال حاضر آژانس ادبی غزال از گردونه فعالیت‌های فرهنگی کشور خارج شده اما آژانس های ادبی دیگری چون «کیا» و «پل» هستند که هنوز فعالیت می‌کنند البته این آژانس‌های ادبی نیز از جایگاه خود در داخل کشورمان راضی نیستند.
 
بنابراین گزارش به نظر رسید که بهتر است به سراغ آژانس‌های ادبی فعال در کشور برویم و از آنها بپرسیم که وضعیت فعلی فعالیتشان چگونه است و آیا به نمایشگاه فرانکفورت خواهند رفت یا نه؟ پس با طرح این پرسش‌ها سری به آژانس ادبی کیا زدیم و حال و احوال این روزهای این آژانس ادبی را از لیلی حائری یزدی، مدیر آژانس ادبی کیا جویا شدیم.

لیلی حائری یزدی، مدیر آژانس ادبی «کیا» به خبرنگار ما گفت: کارم را سال‌ها قبل شروع کردم و وضعیت فعلی آژانس ادبی کیا قابل قیاس با وضعیت آژانس‌های ادبی دیگر فعال در سطح کشور نیست زیرا مسیر ما به بیراهه کشیده نشده است و اگرچه در داخل کشور جایگاه مناسبی نداریم اما در میان ناشران خارجی جایگاه مناسبی پیدا کردیم به گونه‌ای که امروزه همه آنها ما را می‌شناسند و معمولا اگر کاری داشته باشند به سراغ آژانس ادبی کیا می‌آیند.

وی افزود:بخش دیگر کار ما مربوط به معرفی نویسندگان و تصویرگران ایرانی است که در این بخش به دلیل مهجور ماندن ادبیات فارسی با مشکلاتی مواجه هستیم.

مدیر آژانس ادبی کیا اظهار داشت: امروزه آنچنان که باید و شاید آژانس ادبی در ایران نداریم اما زمانی که مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران اعلام کرد آژانس‌های ادبی وضعیت خوبی در کشورمان ندارند اگرچه خودم از این موضوع اطلاع داشتم به دلیل آنکه این موضوع از سوی یک نهاد دولتی مطرح شده بود کمی به من برخورد بنابراین باید بگویم برخلاف آن چیزی که در بخشی از صحبت‌های شهرام نیا،مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران مبنی بر حضور نیافتن آژانس‌های ادبی در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت آمده آژانس ادبی کیا به صورت مستقل در این نمایشگاه حاضر می‌شود.

همچنین مجید جعفری اقدم، مدیر آژانس ادبی پل در خصوص نحوه حضور این آژانس ادبی در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت گفت: من نمی‌دانم چه کسی گفته است آژانس‌های‌ ادبی در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت حضور نخواهند داشت اما می‌توانم این را بگویم که مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران غرفه‌ای را برای حضور آژانس ادبی «پل» در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت اختصاص داده است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار