فارن پالیسی بررسی کرد:

چرا قرارداد حمایت نظامی واشینگتن از تل‌آویو باید لغو شود؟

فارن پالیسی در مطلبی به بررسی دلایلی که بنابر آنها قرارداد بسته حمایتی نظامی آمریکا از اسرائیل باید لغو شود، پرداخت.

7 دلیلی که باید بسته حمایتی نظامی اسرائیل لغو شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فارن پالیسی ژورنال در مطلبی نوشت: پس از 9 ماه مذاکرات طولانی‌مدت، دولت اوباما درنهایت قرارداد بزرگ‌ترین بسته حمایت نظامی ده‌ساله به ارزش 38 میلیارد دلار را با رژیم صهیونیستی در 14 سپتامبر سال جاری میلادی امضاء کرد. قراردادی که به باور برخی از کارشناسان سیاسی، جلب رضایت اسرائیل و جبران توافق هسته‌ای با ایران است. هرچند تنها مالیات‌دهندگان آمریکایی هستند که باید این معامله را با پرداخت مالیات گزاف به مرحله اجرا بگذارند. بنابراین کنگره آمریکا با ارائه لوایحی باید از افزایش مالیات برای اجرای بسته حمایتی نظامی اسرائیل جلوگیری کند.

دست‌کم 7 دلیل وجود دارد که کنگره آمریکا باید با تصویب لوایحی در بودجه سالانه این کشور، رویه اجرای این معامله را به تعویق بیاندازد و یا با اختصاص بودجه‌ای جداگانه به اجرا درآورد.

1. اسرائیل سزاوار چنین پاداشی نیست. در جریان بررسی توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 و تلاش اوباما برای تصویب این توافق در کنگره، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نه‌تنها به رئیس‌جمهور آمریکا بی‌احترامی کرد بلکه به خود اجازه دخالت در سیاست خارجی آمریکا را داد. 

2. اسرائیل بیش از این به تسلیحات آمریکایی احتیاجی ندارد. این رژیم در حال حاضر یکی از پیشرفته‌ترین صنایع جنگی جهان را در اختیار دارد. ارتش اسرائیل (IDF) عمده‌ترین تجهیزات جنگی را داراست و سالانه بیش از 7 میلیارد دلار تجهیزات نظامی را به کشورهای دیگر صادر می‌کند. از سوی دیگر، با توجه به بررسی‌های سایت تحلیلی گلوبال فایر پاور (GlobalFirepower.com) بودجه نظامی اسرائیل در سال جاری میلادی 15 میلیارد و 600 میلیون دلار اعلام شده است. 

3. این معامله به اسرائیل اجازه می‌دهد برای پولی که با آمریکا قرض می‌دهد، سود کلانی دریافت کند. آمریکا برای مبالغی که از اسرائیل دریافت می‌کند، باید سود بدهد و بخشی از این سود به‌صورت سالانه در قالب کمک‌های تسلیحاتی به اسرائیل پرداخت می‌شود. از سوی دیگر، پرداخت سود باید یکجا و به‌طور کامل صورت پذیرد. درصورتی‌که تسلیحات خریداری‌شده در موعد مقرر به اسرائیل ارسال نشوند، آمریکا باید سود نقدی پول را پرداخت کند و در این مرحله مالیات‌دهندگان آمریکایی باید تجمع بهره بانکی به اسرائیل را جبران کنند.

4. اسرائیل بدون شک تسلیحات خریداری‌شده از آمریکا را علیه مردم فلسطین مورداستفاده قرار می‌دهد. بنابر گزارش‌ها، در سال‌های 2008 ،2012،2009 و 2014 شاهد تلفات زیادی در میان غیرنظامیان فلسطینی بوده‌ایم که همگی به‌وسیله تسلیحات آمریکایی کشته شده بودند. این رویه چهره آمریکا در عرصه بین‌المللی را بیش از اندازه خدشه‌دار می‌کند.

5. این معامله می‌تواند روند شهرک‌سازی و اشغال اراضی فلسطین را افزایش دهد. ازآنجاکه پول قرض داده شده به آمریکا قابل‌مبادله است، اسرائیل با دریافت سود کلان این مبلغ می‌تواند شهرک‌سازی در کرانه باختری را گسترش بدهد. از سوی دیگر، با تسلیحاتی که از آمریکا خریداری می‌کند، قادر به گسترش اراضی اشغالی خود است.

6. بسته حمایت نظامی آمریکا می‌تواند رژیم صهیونیستی را در تعمیق اراضی اشغالی یاری دهد. اگر اوباما در مورد تأمین امنیت و حقوق مردم فلسطین جدی بود باید به‌جای شراکت در اشغال سرزمین فلسطین، در راستای برقراری پیمان صلح میان اسرائیل و فلسطین عمل می‌کرد.

7. مبلغ 38 میلیارد دلار برای ارتقای زیرساخت‌ها، ایجاد فرصت‌های تحصیلی، گسترش مراقبت‌های بهداشتی برای طبقه فقیر در آمریکا کافی است و نیازی مبرم‌تر از تأمین تسلیحات برای رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
يا حجت ابن الحسن العسكرى عجل على ظهورك
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
ژنده پوشان خیابانی امریکا بیشتر از ایران هست در امریکا به خاطر سیر کرن یکبار شکم خود بر علیه دیگران شعار می دهند ایا در ایران هم به خاطر یک وعده غذا این کار را انجام می دن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
ای کاش اسراییل نابود میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
خیلی جالبه یک رژیم دست نشانده تحمیلی را آورده اند در خاورمیانه و در سرزمین فلسطین مستقر کرده اند ، هزینه آن را روزانه پرداخت می کنند ، سلاح و مهمات اضافی می دهند که بخشی از آن را روی مردم فلسطین ازمایش کند و بخش دیگر از آنها را هم بفروشد و پول هم به دولت ورشکسته آمریکا قرض می دهد و سودش را هم می گیرد !
بیچاره ملت ورشکسته بیکار و فقیر آمریکا با این حکام خود باخته و خود فروخته به صهیونیزم بین الملل !
با این همه محبت صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی هم از توبره می خورند هم از آخور !
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۳۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
بیکار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ فقیر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
:))))))))))))))
ممنونم کلی خندیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
بابا استاد همه چی دون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
یه جوری صحبت میکنی انگار تو ایران نه فقیر داریم نه بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
داداش مطمینی مردم آمریکا بیکار و فقیرن؟؟!!! خخخخخ.....
آخرین اخبار