توانبخشی، حلقه مفقوده نظام درمان/ ایجاد هزار تخت توانبخشی در آینده‌ای نزدیک

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور با اظهار تأسف از این که توانبخشی یکی از مهمترین حلقه‌های مفقوده نظام درمان کشورمان شده، گفت: باید مراکز توانبخشی برای ارائه خدمات به همه ایثارگران و اقشار عمومی تقویت شود.

30 هزار تخت توان‌بخشی نیازمندیم / یک هزار تخت تخصصی تا پایان امسال تحویل مراکز توانبخشی می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد شهید و این وزارتخانه مبنی بر ارائه خدمات توانبخشی ویژه به ایثارگران و سایر اقشار جامعه گفت: متأسفانه در زمینه خدمات توانبخشی که یکی از حلقه‌های اصلی درمان کشور به شمار می‌رود بسیار ضعیف هستیم به طوری که هم‌اکنون حداقل هزار تخت توانبخشی نسبت به تعداد قابل توجه معلولان کشورمان نیاز داریم.

وی با تاکید بر اینکه با ورود بنیاد شهید و امور ایثارگران برای اختصاص چندین مرکز مجهز توانبخشی به معلولان کشور گام بزرگی در ارائه خدمات توانبخشی برداشته شده و این اقدام به طور ویژه‌ای قابل تقدیر است، افزود: به همین منظور تا پایان امسال هزار تخت ویژه تحویل مردم و ایثارگران کشورمان برای بهره‌مندی از خدمات توانبخشی می‌شود که به طور کلی مجموعا 110 مرکز برای ارائه این خدمات به مردم با اولویت ایثارگران اختصاص می‌یابد.

نیاز اورژانسی به 2500 تخت توانبخشی در کشور
وزیر بهداشت با بیان اینکه هم اکنون به طور اورژانسی نیازمند 2500 تخت توانبخشی در کشور هستیم، تاکید کرد: علاوه بر آمار قابل ملاحظه جامعه ایثارگران کشورمان، متاسفانه تعداد معلولیت‌های ناشی از عوارض جراحی‌ های مغزی، سکته ها و تصادفات زیاد است، درحالیکه اگر مجهز به بخش ها و تجهیزات بالقوه توانبخشی بودیم جلوی بسیاری از این ناتوانی ها گرفته می شد یا درمان آنها آسانتر بود. 

ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت به مراکز توانبخشی بنیاد شهید
قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: طی امضای تفاهم نامه همکاری وزارت بهداشت و بنیاد شهید در خصوص ارائه خدمات توانبخشی در مراکز درمانی، در حال حاضر این وزارتخانه بیشتر در زمینه آموزشی و پژوهشی با این مراکز همکاری می کند که برخی از کمک های تخصصی نیز داده می شود و امیدواریم با اضافه شدن سازمان هلال احمر به این جمع، باری از دوش نظام درمان کشور در راستای اختصاص خدمات توانبخشی به معلولان و اقشار عمومی برداشته شود. 

وی گفت: هم اکنون 100 تخت توانبخشی در کشور فعال هستند که نزدیک به 50 مورد آن در اختیار هلال احمر است، اما فعلا در فاز نخست تامین 2500 تخت توانبخشی حداقل تا 3 سال آینده بسیار حائز اهمیت است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به نوع کمک های تخصصی وزارت بهداشت برای مراکز توانبخشی بنیاد شهید، اظهار کرد: اکنون دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی زیر نظر وزارت بهداشت برای آموزش رشته های تخصصی مرتبط با توانبخشی فعال است و در صورت نیاز به خدمات تخصصی تر در مراکز مربوطه، این خدمت ها توسط دانشگاه علوم پزشکی ارائه می شود. 

وی در خصوص نحوه بهره مندی اقشار عمومی از خدمات ویژه مراکز توانبخشی بنیاد شهید کشور اظهار داشت: به منظور پوشش بیمه ای این خدمات برای عموم مردم، بسته پیشنهادی برای حمایت بیمه ای بیشتر، تحویل شورای عالی شده که مردم می توانند با مراجعه به مراکز توانبخشی از حمایت های این مراکز بهره مند شوند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار