بازار سلامت 10 میلیارد دلاری در کشور/ نابسامانی جدی نظام توزیع محصولات کشاورزی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بازار سلامت در کشور 10 میلیارد دلار بوده و این میزان با بخش غذا و کشاورزی به 38 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

بازار سلامت 10 میلیارد دلاری در کشور
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در سومین کنفرانس صنعت پخش که صبح امروز در تالار همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به بازار سلامت 10 میلیارد دلاری کشورمان اظهار داشت: بازار دارویی ایران در حدود بیش از 38 هزار میلیارد تومان بوده که اگر بازار غذا و کشور را به آن اضافه کنیم این میزان به سه برابر افزایش پیدا می‌کند. 

وی بیان کرد:‌ بازار کالاهای فاسد شدنی اهمیت دارد زیرا که زندگی روزمره و سلامت مردم با آن مواجه است و اگر امروز صنعت پخش در کشور نبود، مدیریت حوزه داروها ناقص و مدیریت کیفیت در بازار بزرگ کشورمان از بین می‌رفت. 

دیناروند ادامه داد:‌ دسترسی به کالاهای سلامت بدون نظام مدیریت کیفیت و صنعت پخش امکان پذیر نبوده و ما هنوز با شرایط ایده‌آل در این زمینه با وجود زیرساخت‌های خوب در این صنعت فاصله داریم. 

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه صنعت پخش سلامت مردم را تضمین می‌کند، افزود: صنعت پخش سبب شده تا غذا و دارو با حداقل زمان و هزینه ممکن به دست مردم برسد و اگر نظام توزیع و مدیریتی در محصولات کشاورزی وجود داشت، ما امروز شاهد ضایع شدن 30 درصد محصولات کشاورزی از تولید کننده تا مصرف کننده در سراسر کشور نبودیم. 

وی افزود: مدیریت قیمت و نظام توزیع در صنعت پخش کاملا مشخص بوده و این مسئله در تمام کشور در خصوص دارو رعایت می‌شود، به طوری که کالایی از کارخانه به دست مصرف کننده می‌رسد و بیش از حد قانونی قیمتش افزایش نمی‌یابد.

دیناروند تصریح کرد: فعال نبودن صنعت پخش در کشور باعث افزایش قیمت مصرف کننده و نبود کنترل قیمت بر روی کالاها می شود. 

وی تاکید کرد:‌ در طرح تحول سلامت کنترل قیمت‌های کالاهای پزشکی و دارو انجام شده که متاسفانه قبل از شروع طرح، قیمت بین تولیدکننده و مصرف‌کننده از اختلاف بالایی برخوردار بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ذخیره استراتژیک و مدیریت موجودی در بحث کالاهای سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: زمانی که ما شبکه رسمی تحت کنترل توزیع داریم، با مشخص بودن موجودی کالاهای دارویی، نظارت بر آن امکان پذیر است.

وی ابراز داشت: در شبکه پخش همه داروهای اساسی کشور در انبارها ذخیره شده و کیفیت، قیمت و کنترل آن تحت نظارت سازمان غذا و دارو است. 

دیناروند ادامه داد:‌ صنعت پخش برای برخورد با قاچاق بسیار راهگشا بوده و اگر ما بتوانیم در بحث دارو، قاچاق در کشور را کنترل کنیم سبب کاهش بسیاری از هزینه‌های اضافی می‌شود. 

وی اظهار داشت: با کمک صنعت پخش، قاچاق کاهش پیدا می کند که باید برای کاهش هزینه‌های رفت و آمد از امکانات فضای مجازی بهره‌برداری کافی ببریم. 

دیناروند متذکر شد: ضرورت رهگیری کالاهای سلامت که در صنعت پخش تا به امروز حضور پیدا نکرده بسیار مهم بوده و من انتظار دارم که این صنعت در این سامانه به طور جدی ورود پیدا کند.

وی گفت: با نهایی شدن این سامانه در صنعت پخش سهم کالاهای قاچاق سلامت کم شده و اعتماد مردم از صنعت پخش بیشتر می‌شود.

صنعت پخش بازوی توانمند دولت
در ادامه مراسم شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور گفت: صنعت پخش یکی از صنایع پیشرو در عرصه استقلال بوده و این مسئله می‌تواند فعالیت‌ های این بخش را توسعه دهد.

وی بیان کرد: ‌دولت یازدهم با بکارگیری تدبیر و عقلانیت قدم‌های موثری در توسعه برنامه چشم انداز کشور بر داشته که انجام مذاکرات برجام بازارهای هدف بسیاری را برای تولید کنندگان داخلی ایجاد کرد. 

شریعتمداری ادامه داد: مذاکرات برجام موجب آرامش اقتصادی شد که امروز با تولید 8 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی به سمت اجرای اقتصاد مقاومتی در حرکت هستیم. 

وی اظهار کرد:‌ در فضای کسب و کار جایگاه کشور از رتبه 152 به 117 ارتقا یافته که دولت تدبیر و امید طرح فعالیت اقتصادی را فعال و اجرایی کرده است. 

معاون اجرایی رییس جمهور بیان کرد: در موضوع برخورد با قاچاق بالغ بر 10 میلیارد دلار از کالاهای قاچاقی در کشور گرفته شده  و در واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است. 

شریعتمداری ابراز داشت: صنعت پخش نقشی اساسی در اجرای اقتصاد مقاومتی داشته و با واسطه‌گری هوشمند و کاهش هزینه قدم‌های موثری برای تولید ثروت، افزایش بهره‌وری و ایجاد اشتغال برداشته است. 

وی تاکید کرد: صنعت پخش یکی از عوامل موثر در  توانمندی دولت بوده به طوری که صد در صد تولیدات دارویی کشور به وسیله این صنعت مهم جا به جا می‌شود و من امیدوارم با فعالیت بیشتر در بخش دارویی معیارهای این صنعت به سمت بین المللی شدن برود.
دیناروند ادامه داد: صنعت پخش با سلامت جامعه رابطه مستقیمی داشته و من امیدوارم با استفاده از امکانات فضای مجازی دامنه فعالیت‌های این بخش افزایش یابد. 

وی گفت: صنعت پخش باید هیچ ترسی از فضای مجازی نداشته و با ورود به این بخش هزینه‌های خود را در بخش توزیع کالاهای اساسی و دارویی کاهش دهد. 

ضرورت تصویب بودجه 2 هزار میلیارد تومانی برای بیماران خاص و صعب العلاج در کشور
در حاشیه این مراسم دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب اصلاحیه بودجه‌ای دولت در مجلس اظهار داشت: بودجه سلامت در مجلس در حال بررسی بوده و من امیدوارم که هرچه سریع‌تر به اجرا برسد.

وی بیان کرد: بیمه‌های سلامت به بیمارستان‌ها و شبکه‌های دارویی پخش بدهی 4 هزار میلیاردی داشته که البته بیمه تامین اجتماعی از وضعیت بهتری برخوردار است. 


رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بیمه سلامت و تامین اجتماعی بدهی‌اش را در سال 94 به بیمارستان‌های کشور تسویه نکرده اما خوشبختانه تا آخر خرداد ماه امسال بدهی‌شان با داروخانه‌های کشور برطرف کرده است اما این مسئله زنجیره تامین و توزیع دارو در کشور را دچار مشکل نمی‌کند.

دیناروند یادآور شد:‌ در صورت تصویب قانون برچسب اصالت تولید سازمان دارویی موظفند تا قبل از مهر این برچسب را بر روی کالاهای خود بزنند تا اجازه توسعه کالاها به آنها داده شود. 

وی عنوان کرد: ما از ابتدای مهر 95 هیچگونه اصلاح قیمت برای صنایع کارخانجات دارویی نداشته و آنهایی که برچسب اصالت تولید را تهیه نکرده باشند با وجود پایان مهلت شش ماه‌شان اجازه کارهای جدید به آنها داده نمی‌شود. 


رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص کالاهای آسیب رسان، افزود: مواد غذایی پرچرب و دارای نمک زیاد حق تبلیغ در تلویزیون نداشته و ما بر حسب وظیفه خود هشدارهای لازم را به مردم می‌دهیم.

دیناروند یادآور شد:‌برچسب نظام سلامت راهنمای مردم بوده تا کالاهای ناسالم و چرخه زندگی خارج شوند. 

وی ابراز داشت: برخی از شرکت‌های تولید کننده کالاها و  تجهیزات پزشکی از نظر کمیته تامین و تخصصی مجوزهای سلامت را نداشته و به همین دلیل محدودیتی در واردات تولیدات آنها به وجود آمد و این مسئله هیچگاه سلیقه‌ای نبوده است. 

وی تاکید کرد: جراحان ارتوپد در کشور کالاهای پزشکی درجه یک را به دلیل حساسیت زیاد خواهان بود ه و ما شرکت‌های داخلی که  نتوانند بر حسب استانداردهای بین المللی این کالاها را تولید کنند از فروش محصولاتشان جلوگیری می‌کنیم. 

وی ادامه داد: ‌محصولات شرکت‌های تولید کننده کالاهای پزشکی اگر تولیداتشان در کشورشان به فروش برسد ما آن محصولات را خریداری می‌کنیم. 

دیناروند تصریح کرد: سازمان غذا و دارو از بیماران خاص حمایت همه جانبه می‌کند اما برخی بیماری‌ها مانند اوتیسم و ای بی هنوز در بیماران صعب‌العلاج قرار نگرفته اما به طور کلی همه بیماران تحت حمایت سازمان غذا و دارو با وجود هزینه‌های سر سام آور قرار دارند. 

با حمایت دولت ردیف اعتباری برای بیماران خاص در نظر گرفته شده اما این مسئله  معجزه‌ای برای اینگونه افراد ایجاد نکرده و ما نمی‌خواهیم دلخوشی واهی برای این بیماران به وجود آید. 

وی گفت:‌ بودجه مورد نیاز برای بیماران صعب‌العلاج خاص 2 هزار میلیارد تومان بوده که 200 میلیارد تومان آن به وسیله مجلس به تصویب رسیده و بقیه از کاهش هزینه‌ها در بخش‌های دیگر باید تامین شود. 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار