درخواست سازمان ملل از برخی کشورها برای تصویب معاهده منع آزمایش‌های هسته‌ای

سازمان ملل از برخی کشورها خواست معاهده منع آزمایش‌های هسته‌ای را تصویب کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛  شورای امنیت سازمان ملل متحد از چین، آمریکا، کره شمالی، مصر، هند، ایران، رژیم صهیونیستی و پاکستان خواست معاهده منع آزمایش‌های هسته ای را تصویب کنند تا فرصت اجرای آن پس از 20 سال مذاکره فراهم شود.   

بر این اساس، بیش از 160 کشور معاهده منع آزمایشهای هسته ای را سال 1996 تصویب کرده اند، اما از آن زمان تاکنون هند، پاکستان و کره شمالی آزمایشهای هسته ای انجام داده اند.  

شورای امنیت متشکل از 15 عضو قطعنامه ای را که آمریکا پیش نویس آن را ارائه کرده بود روز جمعه با 14 رای موافق و یک رای ممتنع از طرف مصر تصویب کرد.  
 
پیش نویس این قطعنامه هیچ تعهد حقوقی را تحمیل نمی کند اما وزنه ای سیاسی برای تلاشهای کنونی به منظور تصویب این معاهده به شمار می آید.   

دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد از تصویب این معاهده حمایت می کند اما برخی از قانون گذاران آمریکایی به ویژه از حزب جمهوری خواه با امضای آن مخالفت می کنند و نگرانند گزینه های امنیتی آمریکا را محدود کند.   

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «رای مثبت ما نشان می دهد ما به تعهدات خود برای جهانی امنتر که در آن از فن آوری هسته ای تنها برای اهداف صلح آمیز استفاده می شود و در آن هیچ خطری برای منازعه هسته ای وجود ندارد ، پایبندیم.»  

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفت مسکو امیدوار است رئیس جمهور بعدی آمریکا «برای تصویب آن مصمم‌تر باشد.»  

هشام بدر معاون وزیر امور خارجه مصر این قطعنامه را «از نظر حقوقی ناقص» توصیف کرد و افزود: «این شورا جای مناسبی برای بررسی این معاهده نیست.»  

وی به شورای امنیت گفت: «این قطعنامه به جای تقویت این سامانه حیاتی ، همه فرصتها را برای تاکید بر نیاز ضروری به تقویت خلع سلاح هسته ای از بین می برد.»  

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار