پس از امضای توافقنامه صلح میان دولت و حزب اسلامی، هیات مذاکره کننده و شماری دیگر از اعضای این حزب در ارگ با محمد اشرف غنی دیدار کردند.

دیدار هیات مذاکره کننده حزب اسلامی با اشرف‌غنیبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، افغانستان پس از ۱۵ سال جنگ، روز گذشته پنجشنبه اولین معاهده صلح را با حزب اسلامی حکمتیار که پیش از این یکی از گروهای شورشی بود به امضا رساند. این اقدام با استقبال فراوانی از سوی احزاب و شخصیت های سیاسی کشور و دنیا قرار گرفت، گرچه واکنش های منفی را نیز از سوی برخی جناح ها به دنبال داشت.

اما عصر روز گذشته، هیات مذاکره کننده و برخی دیگر از اعضای این حزب به ارگ ریاست جمهوری رفته و با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور دیدار و گفتگو کردند.

محمد امین کریم رئیس هیات مذاکرات کننده حزب اسلامی حکمتیار ضمن قدردانی از رئیس جمهوری گفت: "اراده، حوصله و استقامت شما در زمینه تامین صلح، سبب موفقیت این مذاکرات گردید.”

آقای کریم افزود: به کمک خداوند(ج) و باور شما به حقانیت صلح، امروز مردم افغانستان و جهان شاهد دستاورد امضای این موافقتنامه صلح می باشند و دروازه های امید به صلح برای سایر مخالفین مسلح نیز گشوده می شود.

انجنیر محمد امین کریم تصریح کرد: ما برای حمایت از نظام، دفاع از کشور و خدمت به مردم، آمادۀ هرگونه قربانی هستیم.

وی همچنین گفت که پس از انفاذ این موافقت نامه صلح، در اسرع وقت زمینه برگشت گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی را به کابل فراهم می کنند.

غیرت بهیر مسئول سیاسی حزب اسلامی نیز ضمن تبریکی موفقیت مذاکرات صلح به رئیس جمهور و تمام ملت افغانستان، خطاب به رئیس جمهور گفت "تاریخ نام شما را بخاطر تلاشهای تان در راستای صلح، به خط زرین خواهد نوشت.”

بهیر افزود که پروسه صلح، یک پروسه آسان و ساده نیست، اما به برکت راهنمایی مدبرانه رئیس جمهور و رهبر حزب اسلامی، با موفقیت به نتیجه رسید.

وی ابراز امیدواری کرد که موافقتنامه مذکور به زودترین فرصت ممکن جنبه عملی پیدا کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور نیز پس از استماع سخنان آنان، گفت "شکر خداوند متعال را بجا می آورم که پس از سالها مذاکرات بین الافغانی، صلح در کشور با موفقیت به نتیجه رسید.”

آقای غنی از شورای عالی صلح بویژه پیر سید احمد گیلانی و هیات مذاکره کننده حزب اسلامی و تمام شخصیت هایی که در این روند گام های موثر برداشته اند، سپاسگزاری کرد.

آقای غنی تاکید کرد منفعت انجام موفقیت آمیز این مذاکرات این است که مذاکرات بین الافغانی به نتیجه رسید، همه باید در مورد منافع ملی و افغانستان شمول فکر نمایند، شریکان و رقیبان برای امضای این موافقتنامه منتظر بودند، این موافقتنامه بر ضد و ضعیف کردن دیگران نه بلکه بخاطر منافع ملی به امضا رسیده است و از همه مهم اینکه برای مخالفین مسلح پیام واضح صلح را می دهد.

آقای غنی همچنین عنوان کرد که وظیفه اسلامی و ملی وی به عنوان رئیس جمهور افغانستان، تامین صلح قانونی و با عزب در کشور است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که گلبدین حکمتیار بزودی وارد کابل شود.

رئیس جمهوری کشور افزود هر حزبی که به طور دموکراتیک، صلح آمیز و منسجم داخل صحنه می شود، می تواند هندسه سیاسی کشور را تغییری مثبت بدهد.

در پایان این دیدار، هیات مذاکره کننده حزب اسلامی و سایر اعضای آن حزب، دستار فضلیت را بر سر رئیس جمهور بستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.