محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که پاکستان هیچ تمایلی به نابودی پایگاه‎های تروریست‎ها در خاک خود ندارد.

افغانستان به شدت از حمایت پاکستان از تروریسم انتقاد کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در هفتادویکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد که پاکستان هیچ تمایلی به نابودی پایگاه‎های تروریست‎ها در خاک خود ندارد.

جمهور نوشت: دانش در این اجلاس گفت که ما از دولت ها می خواهیم در مبارزه با تروریسم، تعهدات بین‎المللی خود را صادقانه اجرا نمایند و با برخورد دوگانه، تروریست‎ها را به خوب و بد تقسیم نکنند و ییش از این موجب تضعیف نظم بین المللی نشوند.

وی بیان داشت که فعلا بیش از 10 گروه تروریستی در افغانستان علیه ما می جنگند که همگی برای ایجاد موانع در برابر پروسه دولت‎سازی و جلوگیری از استقرار صلح و ثبات، از بیرون به افغانستان فرستاده می شوند.

معاون دوم اشرف غنی که به نمایندگی از افغانستان در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل حضور دارد طی سخنانی گفت که یکی از اهداف عمده گروه های تروریستی سرکوب دموکراسی و آزادی بیان و رسانه های آزاد در افغانستان است و به همین جهت خبرنگاران در میدان های جنگ و حملات تروریستی در معرض تهدید جدی قرار دارند، لذا افغانستان از سازمان ملل انتظار دارد که با تعیین یک نماینده ویژه، مصونیت خبرنگاران و رسیدگی به مشکلات آنان را مخصوصا در افغانستان مورد توجه قرار دهد.

سرور دانش افزود: در ماههای گذشته تروریست ها اعم از طالبان و داعش با حمایت حامیان خارجی خود، از یکسو بر تظاهرات مدنی و مسالمت آمیز طرفداران جنبش روشنایی در دهمزنگ کابل حمله کردند که بر اثر آن دهها تن از جوانان، تحصیل کردگان و نخبگان مردم ما به شهادت رسیدند و از سوی دیگر با حمله به دانشگاه آمریکایی افغانستان و مراکز دیگر، صدها تن از اشخاص بی گناه دیگر را به شهادت رساندند. بر اساس اسناد موجود، این حملات از آن طرف خط دیورند و در پاکستان طرح ریزی و سازمان دهی شده بود.

وی تصریح کرد: طالبان تلاش کردند امسال کنترل قلمرو بیشتری را خصوصا در قندوز و هلمند و مناطق دیگر به دست بگیرند اما با مقاومت نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان مواجه شدند و صدها جنگجوی افراط گرای طالبان و داعش که شامل تعداد زیادی از جنگجویان خارجی هستند، در این جنگها کشته و یا دستگیر شدند.

معاون دوم رئیس جمهور اظهار داشت: ما از جامعه جهانی می خواهیم که در جنگ افغانستان، به از بین بردن پناهگاه های امن تروریست‎ها در خارج از افغانستان توجه شود. ما از دولت ها می خواهیم که در مبارزه با تروریسم، تعهدات بین المللی خود را صادقانه اجرا نمایند و با برخورد دوگانه، تروریست‎ها را به تروریست های خوب و بد تقسیم نکنند و ییش از این موجب تضعیف نظم بین المللی نشوند.

دانش گفت: ما در این رابطه از شما می پرسیم که رهبران پیشین القاعده و طالبان در کجا اقامت داشتند و در کجا کشته شدند؟ و همین اکنون رهبران طالبان و گروه حقانی در کجا هستند و تجهیز، آموزش و پشتیبانی تروریست‎ها در یک جنگ تمام عیار، از کجا و چگونه صورت می گیرد؟

وی عنوان کرد: ما بارها از همسایه خود پاکستان خواسته ایم تا پناهگاه های شناخته شده تروریستها را از بین ببرد اما متأسفانه هنوز هیچ تغییری را در وضعیت شاهد نبوده ایم. افغانستان همواره خواهان روابط صلح آمیز با همه کشورهای منطقه بوده است، اما حکومت وحدت ملی حق مشروع خود می داند که هر اقدام لازم را برای حفاظت و دفاع از مردم خود انجام دهد.

دانش تاکید کرد: ما همچنان دروازه گفتگو و صلح را برای آن دسته از عناصر طالبان و سایر گروههای مخالف مسلح که تمایل به صلح و پذیرش قانون اساسی ما را داشته باشند، باز نگه‎داشته‎ایم به همین جهت در این روزها توافقنامه صلح بین حکومت و حزب اسلامی به امضا می رسد که یک گام بسیار مهم در راستای پیشرفت پروسه صلح در افغانستان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار