فرصت‌های طب بازساختی و اهدای جوایز نفیس به برگزیدگان جشنواره دانش‌آموزی زیست‌فناوری از مهم‌ترین رویدادهای معاونت علمی و فناوری هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اهدای جوایز نفیس به برگزیدگان جشنواره دانش‌آموزی زیست‌فناوری، وجود فرصت های فراوان در طب باز ساختی و تولید کاتالیست های صنعتی در حوزه نفت و گاز از مهم ترین اخبار معاونت علمی و فناوری در هفته گذشته بود.

نوآوری شرکت فناور ایرانی در طراحی واحدهای گندله‌سازی فولاد

هومن حقیقی مدیر عامل یک شرکت فناور گفت: این شرکت فناور با کسب دانش فنی و مهندسی، واحدهای احيای مستقيم، گندله‌سازی و فولادسازی و همچنين واحدهای جداسازی اجزای هوا را تامین کرده است.

به گفته حقیقی، طراحی و ساخت واحدهای تولید اکسیژن شامل فرآیند، تجهیزات و همچنین سیستم های غبارگیر و تصفیه دود واحدهای فولادسازی به وسیله این شرکت انجام و این واحد در حوزه سیستم بازیاب حرارتی واحدهای احیا مستقیم و طراحی فرآیند واحدهای گندله‌سازی نیز اقدامات خوبی انجام داده است.

وی طراحی سیستم مدیریت اطلاعات تولید واحدهای فولادسازی و سیستم واحدهای احیا مستقیم را از دیگر تولیدات این شرکت دانست و اضافه کرد: در این میان طراحی و ساخت شبیه‌ساز دینامیکی کوره قوس الکتریکی واحدهای فولادسازی از دیگر دستاوردهای این شرکت محسوب می شود.


موفقیت کشور در تولید کاتالیست های صنعتی حوزه نفت و گاز

امیرهومن کریمی وثیق مدیرعامل یک شرکت فناور در حوزه نفت و گاز گفت: محصولات این شرکت باعث شد تا ایران به جمع معدود کشورهای تولید کننده کاتالیست‌های صنعتی در جهان پیوسته و تولید این محصولات را از انحصار خارج کند.

وی با اشاره به اینکه كاتاليست‌های توليدی اين شركت در مقايسه با نمونه‌هاي خارجي از كيفيت مطلوب و کاملا قابل رقابت برخوردار است، افزود: واحدهایی که از کاتالیست های تولیدی این شرکت استفاده کرده‌اند، از کارایی این محصولات رضایت داشته‌اند.
 
طراحی کنتورهای هوشمند کشاورزی در کشور

عباسعلي مشکسار، مدير‌عامل یک شرکت دانش بنیان و فناور گفت: دانش فنی ساخت محصولاتمان را از جايی نگرفته و اين دانش به وسیله ما بومی‌سازی شده است.

وی تصریح کرد: عمده فعاليت این شرکت‌ها در زمينه توليدات کنتورهای هوشمند کشاورزی بوده که برای رونق توليد داخلي مفید است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در ادامه صحبت‌هایش گفت: توليدکنندگان بايد هم به لحاظ مالي و هم به لحاظ سياستگذاري‌هاي تنظيم بازار، مورد حمايت قرار گيرند تا کالایی با کیفیت خوب و قیمت مناسب در کشور تولید شود.

وی در زمینه حمايت‌هاي مالي و تجهيزات دولت یادآور شد: گرفتن اين تسهيلات بسيار سخت و توليد‌کننده بايد براي گرفتن آن وثيقه‌های ملکی داشته باشد و شرايط سختي را متحمل شود؛ مسئله‌ای که عرصه رقابت را برای شرکت های دانش بنیان نو پا تنگ‌تر کرده است.
 
اهدای جوایز نفیس به برگزیدگان جشنواره دانش‌آموزی زیست‌فناوری

سومین جشنواره دانش‌آموزی زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با هدف ایجاد انگیزه بین دانش آموزان و معلمان برای شناخت متدهای زیست فناوری و معرفی مدل های موفق ترویجی دانش‌آموزی برگزار شد.

گفتنی است؛ برگزاری این جشنواره کوششی برای توسعه فناوری در سطح کشور، معرفی پژوهش سراها به عنوان مراکز مورد حمایت ستاد جهت شکل‌گیری فعالیت های پژوهشی دانش‌آموزی با توجه به تاکید بر رویکرد پژوهش محوری، ترویج زیست فناوری و ایجاد ارتباط بین نهادهای دانش آموزی و نهادهای پژوهشی و صنعتی در حوزه زیست فناوری بوده است.

وجود فرصت های فراوان طب بازساختی در کشور 

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری گفت: در ایران ظرفیت های بسیار ارزشمندی در زمینه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی وجود دارد که می توان با اعمال مدیریت صحیح و راهبری هوشمندانه از این ظرفیت ها به نحو شایسته‌ای استفاده کرد.

قانعی افزود: با راه‌اندازی پایگاه اطلاع رسانی پزشکی بازساختی یکی از مهمترین زیرساخت ها در جهت انتشار آخرین اخبار و تازه ها، ظرفیت ها، فرصت های تحصیلی، مقالات، مجلات و انجمن ها در سطح ملی ایجاد می‌شود.


حمایت معاونت مالی از طرح های فناور دریایی 

هنام رضایی دبیر کارگروه ترویج و آموزش ستاد دریایی معاونت علمی فناوری گفت: برای ارزیابی و داوری در طرح‌های فناورانه ارسالی به دبیرخانه جشنواره، کمیته ای در جشنواره تشکیل شده و روند ارزیابی و داوری مورد پیگیری قرار گرفته است.

رضایی این طرح ها را در توسعه فناوری‌های دریایی مفید دانست و تاکید کرد: به طور کلی طرح‌های خلاقانه ارسالی باید در اقتصاد و چشم انداز آتی قابل استفاده و مقرون به صرفه باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار