رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که آمریکا از گروه های تروریستی به عنوان اهرم فشار برای تحقق اهداف خود استفاده می کند.

بشار اسد: آمریکا هیچ اراده ای برای مبارزه با تروریسم نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "روسیا الیوم"؛ "بشار اسد" –رئیس جمهور سوریه- اتهامات مطرح شده مبنی بر بمباران کاروان کمک های انسان دوستانه در حلب از سوی جنگنده های سوریه و روسیه را تکذیب کرد.

"بشار اسد" گفت: "آمریکا هیچ اراده ای برای کار علیه گروه های تروریستی النصره و داعش ندارد؛ چرا که این دو گروه تروریستی را به عنوان اهرم فشاری در دست خود به حساب میاورد که می تواند به واسطه آن اهداف خاص خود را محقق کند.

رئیس جمهور سوریه افزود: "سازمان ملل حمله هوایی به کاروان کمک های انسانی وابسته به هلال احمر را رد کرده و انجام این کار برای ما هیچ نفعی نداشته است؛ چرا که این کار تنها به نفع تروریست ها بوده است." 

وی افزود: "اگر ما کسی بودیم که از تسلیحات شیمیایی استفاده می کند، قطعا خواستار انجام تحقیق در مورد آن نمی شدیم.

بشار اسد در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: "حمله جنگنده های ائتلاف آمریکا به پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور عمدی بود؛ تمام آنچه مسئولان آمریکایی در مورد نزاع در سوریه می گویند، هیچ گونه واقعیتی ندارد و تمام آن دروغ و یا حباب هایی توخالی است."

او در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان برقراری دوباره آتش بس گفت: "ما اعلام کرده ایم که برای پایبندی به هرگونه آتش بس آمادگی داریم؛ اما این موضوع تنها به سوریه و یا روسیه مربوط نیست؛ بلکه آمریکا، ترکیه، عربستان سعودی و گروه های تروریستی مرتبط با داعش، النصره، القاعده و ... نیز در تحقق آن دخیل هستند؛ آنها علنا اعلام کرده اند که به آتش بس پایبند نخواهند بود. این اولین تلاش برای آتش بس نبود و در گذشته نیز به دلیل کارشکنی آمریکا  این تلاش ها به شکست خورده بود. به نظر من آمریکا در رسیدن به آتش بس و توقف خشونت در سوریه صادق نیست."

سوال دوم در مورد امکان عملیات مشترک آمریکا و روسیه بود که " اسد" در پاسخ به آن گفت: "تکرار می کنم، این اقدام از نظر عملیاتی ممکن است، ولی در واقعیت  ممکن نخواهد بود؛ چرا که آمریکا هیچ اراده ای برای مبارزه با النصره و حتی داعش ندارد، چراکه معتقد است این گروه ها اهرم فشاری در دستش هستند که می تواند به واسطه آن اهداف خود را محقق کند. آمریکا چنانچه به داعش و النصره حمله کند، برگ برنده مهمی را در عرصه بحران سوریه از دست خواهد داد. براین اساس من باور ندارم که آمریکا برای پیوستن به روسیه در مبارزه با تروریست ها آمادگی داشته باشد."

رئیس جمهور سوریه در رد اشتباهی بودن حمله جنگنده های ائتلاف به پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور گفت: "نه، این ادعا درست نیست؛ چراکه اولا، آن را یک جنگنده و یک بار انجام نداده است، بلکه در این حمله چهار جنگنده، به مدت یک ساعت موضع نیروهای ارتش ما را بمباران کردند و شما یک اشتباه را به مدت یک ساعت مرتکب نمی شوی. ثانیا، هنگام بمباران، هیچ گروهی تروریستی نزدیک نیروهای ما وجود نداشتند و در همین حین عناصر تروریستی داعش نیز بلافاصله پس از بمباران ائتلاف، به این پایگاه حمله کردند؛ داعشی ها چگونه فهمیدند که آمریکا به این پایگاه حمله می کنند که بخواهند آماده باشند تا بلافاصله پس از آن حمله خود را آغاز کنند؟!"

خبرنگار "اسشیتدپرس" مطرح کرد که شاهدان عینی و حاضران در منطقه حمله به کاروان کمک های انسانی به ما گفته اند که هنگام حمله بالگردهایی را در آسمان مشاهده کرده اند و با توجه به اینکه تنها سوریه و روسیه بالگرد دارند، آیا شما می گوئید این دروغ است؟

بشار اسد پاسخ داد: "این شاهدان عینی  تنها زمانی ظاهر می شوند که اتهام متوجه ارتش سوریه و یا روسیه است، اما هنگامیکه تروریست ها جنایتی و قتلی را مرتکب می شوند، هیچ شاهد عینی نمی یابی. آه، حتما می گویند این تصادفی بوده است، ولی در حقیقت ما از حمله به این کاروان هیچ منفعتی نداشتیم؛ چرا که ما اگر به کاروان کمک های انسانی برای غیر نظامیان حمله کنیم، به تروریست ها خدمت کرده ایم و این اقدام ما یعنی آنکه به دست خود کاری کنیم که شهروندان سوری، به سمت تروریست ها متمایل شوند و این کاری است که ما هرگز انجام نخواهیم داد. در ثانی، ما به عنوان دولت و به عنوان یک طرف مسئول، از نظر اخلاقی به مردم خود پایبند هستیم و بر تأمین نیازهای آنها موظفیم."

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد اظهارات اهالی حلب مبنی بر شیوع گرسنگی، سوء تغذیه، نبود پزشک، کشتار پزشکان در حملات هوایی، محاصره و نهایتا مرگ در این شهر تأکید کرد: "نمی توانیم بگوئیم اهالی حلب؛ چراکه بیشتر ساکنان حلب در مناطق تحت کنترل دولت زندگی می کنند؛ اگر در مورد برخی که این ادعاها را مطرح می کنند سخن می گوئید، بنابراین ما به آنها می گوئیم که اگر شرایط به این صورت است که شما می گوئید، پس چگونه تا این لحظه زنده مانده اید؟ اگر پزشک ندارید، پس چرا بیماری وبا شایع نشده است؟ اگر شما پزشک و بیمارستان ندارید، پس چگونه ادعا می کنید که ما بیمارستانها را هدف قرار می دهیم؟ بنابراین شما هم بیمارستان دارید، هم پزشک، شما همه چیز دارید. شما چگونه توانسته اید به این همه موارد دست پیدا کنید؟ شما سلاحتان را از کجا به دست آورده اید؟ چگونه ادعا دارید که مردم و پایگاه مردمی دارید، ولی نمی توانید طعام خود را تأمین کنید؟ آنها باید تمام این موارد را توضیح دهند، نه من. واقعیت چیزی است که شما را از حقیقت با خبر می سازد."

وی در مورد پایان بحران سوریه گفت: "اگر طبق عوامل داخلی سوریه به قضیه نگاه کنیم، بحران سوریه بسیار زود پایان خواهد یافت، پس از چند ماه و من در این خصوص مطمئن هستم و مبالغه نمی کنیم؛ ولی هنگامی که شما در این مورد به عنوان بخشی از نزاع جهانی و منطقه ای سخن می گوئید، براین اساس عواملی خارجی وجود دارند که از کنترل خارج است و هیچ کس، جز کشورها و طرف های حامی تروریسم نمی توانند بگویند که این نزاع چه زمانی پایان خواهد یافت؛ چرا که آنها می دانند چه زمانی حمایت های خود از تروریسم را متوقف خواهند کرد که در این زمان بحران سوریه پایان خواهد یافت."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار