پس از حملات مرگبار واشینگتن به نیروهای ارتش سوریه بیان کرد؛

جان کری: روس‌ها در وادار کردن اسد به پیروی از آتش‌بس جدی‌تر باشند

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مغرضانه خواستار تلاش روس‌ها بمنظور متعهد کردن دولت سوریه برای پیروی از آتش‌بس شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، جان کری در مصاحبه یا این شبکه گفت: روس‌ها باید در وادار کردن بشار اسد به پیروی از شروط آتش‌بس، جدی‌تر باشند.

وی  که با «کتی کِی،» خبرنگار بی بی سی گفتگو می کرد، در پاسخ به این پرسش که اگر آتش‌بس دوام نیاورد، ارتش آمریکا تا چه حد مسئول خواهد بود ، گفت: به نظر من اکنون زود است که کسی چنین تصمیماتی بگیرد، ما باید دقیقا  وقایع را بررسی کنیم تا ببینیم که دقیقا چه اتفاقی افتاد و چه کسی به چه کسی حمله کرد و این امر چگونه اتفاق افتاد؟ به نظر من موضوع مهم این است که روس ها باید در وادار کردن  رژیم اسد به پیروی از شروط آتش بسی که از دوشنبه گذشته آغاز شده بود، جدی‌تر باشند.

وی افزود: «قرار بود کمک‌های بشر دوستانه بعد از آتش بس تا روز چهارشنبه و حداکثر تا روز پنج شنبه به جریان بیافتد، اکنون روز یک شنبه است و ما همچنان تلاش می‌کنیم کالاهای بشردوستانه را جابجا کنیم. پس (روسیه) به جای درخواست برای تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد و «ریاکاری» درباره اینکه چه کسی چه کاری کرده است، آن هم پس از آنکه آن‌ها اقدام به بمباران مدارس و غیرنظامیان و بیمارستان ها کردند، واقعا باید مشغول انجام دادن این کار شود.»

وزیر خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی درباره رئیس جمهور سوریه، اضافه کرد: این امر مستلزم آن است که اسد مسئول‌تر باشد، وی از بهانه تعقیب کردن القاعده و (جبهه) النصره، برای بمباران مخالفان استفاده می کند و همه این موضوع را می دانند. پس  اگر روس ها خواستار ایجاد مرکز اجرای مشترک هستند تا همکاری صورت گیرد، بهترین کاری که می‌توانند بکنند  این است که اکنون مانع از پرواز کردن او (نیروهای بشار اسد) شوند. اکنون زمان جدیت است. 

کری در ادامه مدعی شد: ما تلاش می کنیم تا مخالفان، مسئول باشند؛ ما نیز مسئولیت داریم، اما مشغول  اجرا کردن این مسئولیت هستیم و با مخالفان کار می‌کنیم. وقتی که افراد، آنها (معارضان) را بمباران می‌کنند بسیار سخت و دشوار است که (معارضان) متوقف شوند.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: ما چند روز برای به جریان افتادن کمک‌های انسانی در نظر گرفته بودیم. آن‌ها می گویند که مجوزها صادر شده است و روادید برای افراد صادر شده است و کامیون‌های سازمان ملل صف کشیده‌اند و منتظر رفتن هستند، اما فردا یا پس فردا معلوم خواهد شد که آیا آنها راست می‌گویند یا خیر.

جان کری گفت: «کار من این است که خوش بین باشم و تلاش کنم تا امور کار کند. من به بخش تاریک نگاه نمی‌کنم. همه ما می‌دانیم که اگر (آتش‌بس دوام نیاورد) اوضاع بدتر می شود؛ اما من نمی‌خواهم که به آنجا برسیم، خیلی‌ها نمی خواهند. مسئله این است که هر دو طرف به مسئولیت‌های خود عمل کنند و هرچه سریعتر تلاش کنند. آیا مردم سوریه می توانند از این خشونت غیر معمول، غیرمسئولانه  و بی پروا خلاص شوند؟»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که آتش‌بس مورد توافق مسکو و واشینگتن بارها از سوی معارضانی که آمریکا آن‌ها را میانه‌رو می‌داند، نقض شده است.

جنگنده‌های ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به رهبری آمریکا روز شنبه (27 شهریور) یک پایگاه نظامی ارتش سوریه را در شهر دیرالزور واقع در شرق این کشور هدف قرار دادند. در این حمله بیش از 60 نیروی نظامی سوریه کشته و حدود 100 نفر زخمی شدند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۵
آمریکا مرتباً در اینگونه کارها فرار به جلو را انتخاب می کند .
هنوز 48ساعت از حمله هواپیماهای آمریکا در حمایت از داعش نگذشته ولی کری می خواهد که سوریه پایبند به آتش بس باشد! در این دنیای وارونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۵
همانطور که رهبری فرمودند آمریکا به هیچ وجه قابل اطمینان نیست و ما تو این چند سال به وضوح این مسئله را در بمباران مدارس،بیمارستانها، مجالس عروسی و.... میبینیم که همگی به گفته آنها اشتباه شده نمیدونم چرا یه بار اشتباهی مواضع تروریسته را بمباران نمیکنند. ما برای زندگی به روابطه با تمام دنیا نیاز داریم به شرط آنکه از بالا به ما نگاه نکنند و در حرف و عمل صادق باشند که تا امروز آمریکا خلاف این اصل رفتار کرده است
آخرین اخبار