رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گچساران گفت: 6 بنای تاریخی در حال تخریب این شهرستان نیازمند 30 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت است.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ هومن عنایی گفت: چهار طاقه خیرآباد، کاروان سرای خان عوض صفوی، کوشک گدنگون، گنبد لیشتر، پل خیری و محمد خان و قلعه شامبراکان از جمله آثار تاریخی در خطر تخریب در گچساران است.

وی گفت: این آثار مربوط به دوره های مختلف تاریخی بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گچساران افزود: نهادینه کردن فرهنگ صیانت از میراث فرهنگی با مشارکت مردم از راهبردهای دولت برای حفظ آثار تاریخی است.

عنایی بیان کرد: 53 درصد از آثار تاریخی به ثبت رسیده در گچساران مربوط به دوره اسلامی است.

وی تصریح کرد: 137 اثر به ثبت رسیده در گچساران وجود دارد که از این تعداد 70 اثر مربوط به دوره اسلامی است.

وی پل خیری محمد خان و قلعه بابا کلان را از مهمترین آثار به ثبت رسیده در دوره اسلامی ذکر کرد و گفت: کاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو کهنه و گنبد لیشتر از آثار به جامانده دوره قبل از اسلام در این شهرستان است.

پژوهشگر آثار تاریخی در گچساران گفت: واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی راهکاری برای حفظ این گنجینه های ارزشمند است.

محمد علی حیدری اظهار داشت: تشکیل کارگروه های کشف قابلیت های هر بنا برای مرمت و تغییر کاربری از کارهایی است که می تواند ضمن استفاده مفید از این آثار ارزشمند از آن در رونق گردشگری بهره برد.

وی تصریح کرد: می توان با تبدیل بناهای تاریخی به مراکز هنری و مسافرخانه ها از تخریب آنها پیشگیری و زمینه جذب توریست در این منطقه را فراهم کرد.

این پژوهشگر آثار تاریخی گچساران با یادآوری صیانت از آثار نیاکان به عنوان هویت ملی بیان کرد: بخشی از عوامل تخریب بناهای تاریخی به دلیل گذشت زمان، عوامل طبیعی مانند باد و باران بوده که توجه مسئولان برای مرمت را نیاز دارد.

وی نوشتن یادگاری بر روی آثار تاریخی، دستبرد سودجویان برای دستیابی به گنج و برخی عوامل انسانی روند تخریب این بناهای ارزشمند را بیشتر کرده که این امر ضرورت مشارکت مردم برای حفاظت از آنها را بیشترکرده است.

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.