جنگ سوریه و آزمایش هسته‌ای کره شمالی در صدر دستور کار نشست مجمع عمومی سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل در هفتاد و یکمین نشست سالانه خود، رسیدگی به طیف گسترده‌ای از موضوعات را در دستور کار دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، سران کشورهای جهان یکی پس از دیگری برای شرکت در هفتاد و یکمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک می‌شوند؛ به این امید که شاید بتوانند راه‌حل موثری برای مشکلات متعددی چون تغییرات آب و هوایی، فقر و تروریسم که بشر معاصر با آنها روبروست، پیدا کنند. 

علاوه بر این، رؤسای جمهور، دیپلمات‌ها و هیات‌های همراه آنها در این نشست درباره موضوعات فی‌البداهه‌ای مانند آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی نیز به بحث و گفتگو خواهند پرداخت. بر همین اساس، حمله روز شنبه جنگنده‌های آمریکا به مواضع نیروهای دولتی سوریه که به کشته شدن دستکم 62 نظامی ارتش سوریه منجر شد، نیز مطمئناً در دستور کار نشست امسال مجمع عمومی قرار خواهد گرفت.

همچنین در نشست امسال، آمریکا، روسیه، چین و سایر اعضای ذی‌نفوذ سازمان ملل باید فارغ از اختلافات خود بر سر انتخاب جانشین «بان کی‌مون» برای دبیرکلی جدید این سازمان به توافق برسند. 

اما یکی از مهمترین موضوعاتی که در دستور کار نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل قرار دارد، موضوع بحران سوریه و پناهجویان سوری است. سازمان ملل هدف خود را اسکان 10 درصد پناهجویان در هر سال اعلام کرده اما تا این لحظه به دلیل همکاری نکردن کشورها، این هدف محقق نشده است. به همین دلیل، سازمان ملل در حاشیه نشست امسال مجمع عمومی میزبان یک نشست تخصصی درمورد بحران پناهجویان خواهد بود و باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – نیز روز سه‌شنبه (فردا) نشست جداگانه دیگری را در این زمینه با سران کشورهای جهان برگزار خواهد کرد. 

براساس دستور کار نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل، سران کشورهای جهان روز چهارشنبه درمورد توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس که برای اولین بار در دسامبر گذشته مورد توافق قرار گرفت، رای‌گیری خواهند کرد تا با افزایش حمایت کشورها، این توافقنامه آب و هوایی از ضمانت اجرایی بیشتری برخوردار شود. 

سازمان ملل پیش‌بینی کرده است حدود 140 نفر از سران کشورهای جهان در این ماراتن دیپلماتیک دو هفته‌ای شرکت کنند. طبق اطلاعات منتشر شده، تا این لحظه دیپلمات‌های کشورهای مختلف بیش از 11 هزار اتاق خصوصی یا اتاق جلسات در هتل‌های نیویورک رزرو کرده‌اند. 

گفته می‌شود هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای توضیح بیشتر درباره سیاست خارجی خود نشست‌های جداگانه‌ای را با تعدادی از سران کشورهای جهان از جمله عبدالفتاح سیسی و پترو پروشنکو – رؤسای جمهور مصر و اوکراین برگزار خواهد کرد.

البته نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل تنها مختص سیاستمداران و مقامات عالیرتبه کشورهای جهان نیست. بسیاری از چهره‌های هنری و رسانه‌ای معروف و فعالان حقوق بشر نیز برای جلب حمایت از پروژه‌های بشردوستانه خود در زمینه مبارزه با فقر، ایدز، مالاریا، جنگ، قاچاق انسان و ... در نشست امسال حضور خواهند داشت. 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار