یکی از افراد بازداشت شده در ارتباط با حادثه 11 سپتامبر گفت فردی از خانواده سلطنتی عربستان در برنامه‌ریزی برای انجام این حمله دست داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت "ایندین اکسپرس"، "غسان عبدالله الشربی" -- یکی از زندانیان گوانتانامو که به جرم ساخت یک بمب بازداشت شده است -- به مقامات آمریکایی گفت یکی از اعضای خانواده سلطنتی عربستان سعودی در جریان انتخاب وی برای انجام حمله تروریستی مسئول بوده است.

الشربی گفت مردی که به وی دستور انجام حمله تروریستی در آمریکا را داده است در یک تماس تلفنی با مردی در عربستان سعودی صحبت کرده است و وی را "اعلی حضرت" نامیده است.

این در حالی است که کمیسیون حقیقت‌یاب درباره حادثه 11 سپتامبر اعلام کرده است هیچ شواهدی که دولت عربستان سعودی و یا مقامات این کشور را در این حمله مسئول معرفی کند، وجود ندارد.

الشربی در ماه ژوئن (30 روز منتهی به 10 تیر) این اظهارات را به "هیات بررسی دوره‌ای" – که مسئولیت تصمیم‌گیری درباره آزاد شدن زندانیان را بر عهده دارد – بیان کرده است. متن سخنان وی در وب‌سایت وزارت دفاع آمریکا منتشر شده است. در رونوشت اظهارات وی، برخی از کلمات سانسور شده اند.

سفارت عربستان در آمریکا از اظهار نظر درباره سخنان الشربی خودداری کرد. مقامات سعودی تاکنون، با اشاره به یافته‌های تحقیقات پلیس فدرال آمریکا و کمیسیون حقیقت‌یاب حادثه 11 سپتامبر، هرگونه مسئولیت در این حمله تروریستی را از خود سلب کرده اند.

اما این تکذیب‎ها، گمانه‌‎زنی‌ها درباره نقش احتمالی عربستان در حادثه 11 سپتامبر را نفی نمی‌کند. کنگره آمریکا به تازگی قانونی را تصویب کرده است که به خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر اجازه می‌دهد از عربستان سعودی برای نقش احتمالی‌اش در برنامه‌ریزی این حمله شکایت کنند.

هنگامی که الشربی دستگیر شد، پلیس فدرال آمریکا در نزدیکی محل اقامت وی اسنادی دفن شده یافت. در این اسناد، یک پاکت نامه از طرف سفارت عربستان سعودی وجود داشت. در داخل این پاکت، گواهینامه پرواز الشربی، و نام رباینده‌های هواپیماها یافت شد. گفته می‌شود برخی از دیپلمات‌های عربستان سعودی با افراد ذکر شده در این لیست در ارتباط بوده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار