رييس انجمن آترواسكلروز گفت: بيماری های قلبی عروقی عامل ٢٦ درصد مرگ و مير ايرانيان است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود قاسمي رييس انجمن آترواسكلروز در مراسم افتتاحیه هجدهمين كنگره تازه هاي قلب و عروق در خصوص علل مرگ و مير ايرانيان اظهار داشت:٢٦ درصد جمعيت كشور به علت بيماري هاي عروق قلب، ١٢ درصد سكته مغزي، ٣تا ٥ درصد فشارخون  بالا، ٥ تا ١٠ درصد به علت سوانح رانندگي و ٣درصد بر اثر بيماري هاي مادرزادي جان خود را از دست مي دهند.

وي با بيان اينكه  هر ساله در جهان بيش از ١٧ ميليون نفر در اثر بيماري هاي قلبي مي ميرند،اظهار داشت:٣٠ درصد مرگ و مير ناشي از بيماري هاي قلبي عروقي در كشورهاي در حال توسعه رخ داده كه در نتيجه آن كاهش و عدم توازن جمعيت رخ مي دهد.

رييس هجدهمين كنگره تازه هاي قلب و عروق گفت: بيش از ١٠ درصد مردم سيگار مي كشند، ٣ ميليون نفر مصرف كننده قليان بوده،سالانه ٩٣ هزار نفر سكته مغزي  مي كنند،٤٣ هزار نفر مبتلا به بيماري هاي قلبي عروقي شده و ١٠ ميليون نفر مبتلا به فشارخون بالا بوده و سالانه ٨٣ هزار نفر به علت اين بيماري و روزانه ٣٠٠ نفر در اثر عوارض قلبي جان خود را از دست مي دهند.

قاسمي با بيان اينكه بيماري هاي غيرواگيردار عامل بيش از ٥٠ درصد مرگ و مير در دنيا تا سال ٢٠٢٠ پيش بيني مي شود ٢٠ درصد سهم كشورهاي توسعه يافته و ٨٠ درصد سهم كشورهاي در حال توسعه است.

قاسمي با اشاره به امكان بروز بيماري هاي قلبي پس از ٤٠ سالگي اظهار كرد: در ٥٠ درصد مردان و ٤٠ درصد زنان ايران پس از اين سن خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي وجود دارد.

وي با بيان بيماري هاي شايع قلبي عروقي گفت: انفاكتوس بر اساس كم خون رساني به قلب، سكته مغزي مرتبط با اين بيماري ، عروق محيطي، رماتيسم قلبي، نارسايي قلب، بيماري هاي مادرزادي قلبي شيوع بالاتري نسبت به ساير موارد دارند.


قاسمي با بيان اينكه بر اساس نتايج ١٤ مطالعه در ايران، زنان ميزان كلسترول بالاتر و مردان تري گليسيريد بالاتري دارند، افزود: در اين تحقيقات معلوم شد ١٣٥ هزار نفر(٤١ درصد)مبتلا به كلسترول بالا و ٤٥ هزار نفر(٤٦ درصد)تري گليسريد بالا دارند همچنين در جمعيت شهري كشور متوسط كلسترول مردم بالا است و نيمي از جمعيت كشور از عارضه افزايش قطر دور شكم رنج مي برند.

در ايران ٧٥ درصد مرگ و مير مردم در اثر ابتلا به بيماري هاي قلبي است، افزود: سالانه ١٥ ميليارد دلار هزينه دارويي بيماري هاي غيرواگير در ايران مي شود كه در صورت تناسب مصرف صحيح دارو به ٥ ميليارد دلار مي رسد.

وي با اشاره به عوامل تاثيرگذار در ابتلا و پيشگيري بيماري هاي قلب و عروق گفت: جنسيت، عوامل رواني، تغذيه، چاقي، فشارخون، چربي خون، بيماري هاي وراثتي، آگاهي از بيماري هاي قلبي عروقي عوامل موثر محسوب مي شوند.

قاسمي با اشاره به پرخطرترين و پرهزينه ترين بيماري ها كه آسيب هاي زيادي به خانواده و جامعه وارد مي كند، گفت: بيماري هاي قلب و عروق، سرطان، ديابت بيماري هاي مزمن كليه  در اين زمينه به ترتيب جايگاه اول تا چهارم را به خود اختصاص داده اند.

رييس انجمن آترواسكلروز با اشاره به اينكه تا سال ٢٠٣٠ ديابت علت هفتم مرگ و مير در جهان مي شود، گفت: شيوع ديابت در سال ٢٠١٤ حدود ١٠ درصد گزارش شده  كه ديابت نوع ٢ميزان ٥٠ درصد آن را تشكيل مي دهد.

وي با اشاره به روش هاي كاهش چربي خون و ابتلا كمتر به بيماري هاي قلبي عروقي اظهار كرد: آگاهي اجتماعي، استفاده از داروهاي جديد، بهبود استاندارد روغن هاي مصرفي، تغيير الگوي مصرف غذاها در منزل مي تواند در روند كاهش چربي خون موثر هستند.

قاسمي ادامه داد:١٥ ميليون نفر در ايران بايد چربي خونشان اصلاح شود اين در حالي است كه متاسفانه كمتر از ١٤ درصد دارو و  از ٨ ميليون نفر مبتلا به ديابت، ٢،٥ ميليون دارو مصرف مي كنند.

رييس انجمن آترواسكلروز با اشاره به اينكه ميزان مصرف نمك در ايران فاجعه بزرگي است، افزود: مصرف روزانه نمك هر فرد ايراني ١٢ گرم بوده كه اين ميزان سه برابر استاندارد جهاني است.

وي با اشاره به افزايش شيوع سندرم متابوليك در ايران گفت: سال ٢٠٠٧ در رده سني ٢٥ تا ٦٥ ميزان شيوع ٣٦ درصد و سال ٢٠١١حدوز ٥٣ درصد مردم ايران به اين بيماري مبتلا بودند و روند ابتلاي به آن رو به افزايش است.

انتهای پیام/
برچسب ها: قلب ، بیماری ، مرگ ومیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.