مقام بلندپایه روس: حل مشکلات افغانستان بدون مشارکت ایران امکان پذیر نیست

فرستاده ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت : به نظر نمی آید آمریکا موفق شود ایران را از حل و فصل مسائل منطقه ای، کنار بگذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری ایتارتاس ، ضمیر کابولوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان و مدیر اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد حل و فصل مناقشه در افغانستان بدون مشارکت ایران در این فرایند، غیرممکن است.

کابولوف گفت: «به نظر نمی آید آمریکا موفق شود ایران را از حل و فصل مسائل منطقه ای، کنار بگذارد هر چند که آنها (آمریکایی ها) خیلی می خواهند (این کار را انجام دهند). ولی واقعیت، متفاوت است».

وی افزود: «من هیچ چشم اندازی برای حل و فصل اوضاع افغانستان بدون ایران نمی بینم».

فرستاده ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت آمریکا به لحاظ سیاسی مسئول وخامت اوضاع در افغانستان است.

ضمیر کابولوف افزود: «آنها حضور خودشان را کاهش دادند و حتی یک مشکل را هم حل نکردند. آنها در عوض مشکلات بیشتری را بوجود آوردند. آنها به لحاظ سیاسی و  اخلاقی مسئول آنچه هستند که هم اکنون در افغانستان رخ می دهد.»

این دیپلمات روس تصریح کرد واشینگتن سرانجام اذعان کرد که داعش در این کشور آسیایی فعال است.

کابولوف تاکید کرد نیروهای روس در جنگ علیه تروریست ها در افغانستان مداخله نخواهند کرد.

افغانستان با ناآرامی های سیاسی و اجتماعی دست و پنجه نرم می کند. نیروهای دولتی افغان در حال جنگ با شورش های طالبان و از سوی دیگر در حال جنگ با گروه تروریستی داعش هستند. 

از زمان تهاجم سال 2001 تحت فرماندهی آمریکا به افغانستان با ادعای از بین بردن طالبان و القاعده، این کشور همواره شاهد بی ثباتی بوده است.

نیروی نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تحت فرماندهی آمریکا دسامبر سال 2014 از افغانستان خارج شد. در حال حاضر بیش از 10 هزار نیروی نظامی آمریکا به عنوان بخشی از ماموریت «حمایت قاطع» در افغانستان حضور دارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار