معاون عمران روستايي بنياد مسکن استان گفت: ‌بر‌اي حفظ ارزش‌ها و ساماندهي هسته کهن و واجد ارزش روستاي ورکانه بيش از 4500 ميليون ريال هزينه شده است.

هزينه 450 ميليون تومانی براي روستاي ورکانه

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ اميري افزود: بنياد مسکن انقلاب اسلامي با هدف حفاظت، احيا، مرمت بافت و كالبد روستاي ورکانه و نيز ساماندهي هسته كهن و واجد ارزش روستا و احياي ارزش‌هاي تاريخي و فرهنگي، شناسايي و ارتقاي ظرفيت‌هاي روستا در زمينه گردشگري و فراهم نمودن زمينه توسعه و عمران روستا اقدامات اجرايي و عمراني متعددي با اعتباري افزون بر 4500 ميليون ريال انجام داده است.

وي مهمترين شاخص‌هاي انتخاب روستاي ورکانه به عنوان روستاي بافت با ارزش را سازگاري معماري بناها با اقليم، کاربرد مصالح بومي از سنگ لاشه در بيشتر بناها، سقف‌هاي مسطح با چوب و کاهگل، ترکيب تيرهاي چوبي در ديوارهاي بنا، ترکيب فضاي باغ با واحدهاي مسکوني، ارائه فن خاص ساخت بنا سازگار با طبيعت، زادگاه پروفسور موسيوند مخترع قلب مصنوعي، وجود بناهاي با ارزش داراي هويت تاريخي نظير اصطبل و قلعه اربابي، نزديکي به شهر همدان و همجواري با سد اکباتان و مسيرهاي کوهنوردي عنوان کرد.

وي ادامه داد: وجود ايوان‌ها و فضاهاي نيمه باز و دالان‌ها در داخل معابر، سکوها و صفه‌هاي نشيمن در مراکز محلات، وجود جوي آب در معابر و تبعيت کوچه از حرکت ارگانيک آب، پيچ و خم‌هاي معابر و تقويت حس کاوش و زيبايي بصري از ويژگي‌هاي روستاي ورکانه است.
اميري اظهار کرد: اين بنياد اقدام به تخريب و آواربرداري، ديوار چيني به ميزان بيش از 1800 متر مکعب، اجراي سنگفرش به مساحت بيش از 4700 متر مربع، اجراي نورپردازي و روشنايي سنتي معابر و در نهايت ساخت " خانه روستا " کرده است.

وي در ادامه در خصوص خانه روستايي ورکانه گفت: اين بنا با هدف الگوسازي و معرفي خانه‌هاي سنگي کوهپايه الوند و معماري خاص آن احداث شده است.

وي با بيان اينکه در همه بخش‌هاي اين بنا الگوي معماري بومي و جزئيات معماري سنتي با هدف حفظ و تقويت اين الگو و معرفي آن به نسل‌هاي بعدي، اجرا شده است، تصريح کرد: اين بنا به مساحت 252 متر مربع با هزينه‌اي بالغ بر 1400 ميليون ريال احداث شد و شامل دو طبقه دو خوابه و امکانات کامل تأسيساتي، سرمايشي و گرمايشي است. خانه روستا پس از ساخت به منظور استفاده با کاربري مهمانسرا به بخش خصوصي و با نظارت اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري واگذار شد تا همه دوستدارن طبيعت و گردشگري روستايي امکان تجربه زندگي و سپري کردن اوقات فراغت در چنين بناهايي، با امکانات روز را داشته باشند.

انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.