رئیس اسبق مجلس برزیل به دلیل فساد برکنار شد

اعضای مجلس نمایندگان برزیل، ادواردو کُنیا را با اکثریت آرا از سمت ریاست مجلس عزل کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از فاکس نیوز، "ادواردو کُنیا" -- رئیس سابق مجلس نمایندگان برزیل -- که در گذشته فردی بسیار بانفوذ و قدرتمند بود، به تازگی به لیست سیاست‌مداران ارشد برزیلی که در رسوایی فساد مالی سهیم بوده اند، اضافه شده است.

روز دوشنبه، مجلس نمایندگان برزیل با اکثریت آرا وی را از سمت خود عزل کرد. کنیا به فساد مالی و ممانعت از اجرای قانون متهم شده است.

با این‌که دادستان‌های پرونده ادعا می‌کنند کنیا میلیون‌ها دلار رشوه دریافت کرده است که با پرونده فساد مالی شرکت نفت و گاز "پتروبراس" مرتبط بوده اند، قانونگذاران برزیلی تنها شهادت دروغ وی درباره حساب بانکی پنهانش در سوئیس را در رای گیری، مد نظر قرار دادند.

وی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان برزیل نقش بسزایی در استیضاح "دیلما روسف" – رئیس جمهور مخلوع برزیل – داشت. اتهام روسف نیز نقض قوانین مالی این کشور به منظور پنهان کردن مشکلات بودجه دولت بوده است. اکنون کنیا معتقد است برکناری از سمتش با عزل رئیس جمهور سابق برزیل مرتبط است.

کنیا در یک نشست مطبوعاتی گفت: "این یک اقدام سیاسی بوده است. زیرا من توانستم استیضاح روسف را با موفقیت به سرانجام برسانم. دولت کنونی برنامه عزل من از سمتم را در دستور کار داشت." وی همچنین افزود قصد دارد کتابی منتشر کند و در آن درباره وقایع پشت پرده‌ای که به استیضاح روسف انجامید افشاگری کند.

با از دست دادن سمت ریاست مجلس نمایندگان، کنیا مصونیت قانونی خود را نیز از دست داد. بر اساس قوانین برزیل، تنها دادگاه عالی می‌تواند قانونگذاران فدرال را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

دادستان‌های پرونده کنیا اظهار کرده اند هنگامی که وی تصدی سمت ریاست مجلس نمایندگان را بر عهده داشته است، اقدام به پولشویی کرده است. همچنین، وی متهم شده است از سمت خود در مذاکرات قراردادهای پتروبراس سو استفاده کرده و مبلغ 5 میلیون دلار به صورت غیرقانونی دریافت کرده است.

دادستان‌های این پرونده همچنین اعلام کرده اند کنیا در یکی از بانک‌های سوئیس، حسابی مخفی داشته است. موجودی وی در این حساب نزدیک به 2.5 میلیون دلار گزارش شده است. همچنین کنیا در بانک‌های آمریکایی حساب‌هایی داشته است که نزدیک به 20 میلیون دلار سرمایه در آن‌ها ذخیره شده است. با این‌‍حال، وی هرگونه تخلف را رد می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار