بین سازمان بهزیستی با دانشگاه علوم پزشکی، استانداری و سازمان ثبت اسناد و املاک تفاهم نامه مشترک منعقد شد تا زوج های در شرف ازدواج ملزم به انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،عباس صادق زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به وضعیت معلولیت زایی در جنوب و شرق استان کرمان افزود: سالانه 35 تا 40 هزار معلول در کشور متولد شوند که در کرمان به ویژه در جنوب و شرق استان، به دلیل ازدواج های فامیلی، کم توجهی به مسائل بهداشتی و فرهنگ های خاص بومی، میانگین تولد معلولان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.
وی گفت: در تمامی شهرستان ها پزشکان قادر به انجام مشاوره ژنتیک، شناسایی وآموزش داده شده اند و طرح در شهرستان های سیرجان، رفسنجان، کرمان، جیرفت و بم اجرایی شد تا هر زوج پس از مراجعه به مرکز مشاوره ژنتیک، در صورت نیاز به مراکز آزمایش ژنتیک معرفی شوند.
صادق زاده برای ایجاد زیرساخت های لازم و به منظور اجرای طرح الزام به انجام مشاوره یا آزمایش ژنتیک،افزود: دوره جامع ژنتیک با حضور 45 پزشک برنامه ریزی و این دوره 15 روزه در دانشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است و هر روز یکی از پزشکان برجسته کشوری در حوزه ژنتیک به شرکت کنندگان آموزش های لازم و تخصصی را ارائه می کندکه در این دوره پزشکانی از استان های خراسان، کرمانشاه، اردبیل و مازندران حضور یافته اند .
وی خاطرنشان کرد: برای پزشکان مناطق محروم استان کرمان، حضور در این طرح به صورت رایگان انجام شده و پزشکان پس از گذراندن این دوره و شرکت در دوره یک ماهه کارورزی و موفقیت در آزمون پایان دوره، گواهی تاسیس مطب در حوزه ژنتیک را دریافت می کنند و بهزیستی نیز خدمت آنها را خریداری می کند.
صادق زاده گفت: در سه ماه ابتدای امسال آزمایش های ژنتیک 28در صدو مشاوره های ژنتیک 48درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است .
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.