وضع وخیم بازار نفت چه موقع سامان می‌یابد؟

وب‌سایت فوربز در مطلبی به بررسی وضع آشفته بازار نفت و بهای طلای سیاه پرداخت.

وضع وخیم بازار نفت چه موقع سامان می‌یابد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت فوربز در مطلبی نوشت: بحث درباره فریز تولیدات نفتی آنچنان همه‌گیر شده است که نمی‌توان به درستی دریافت کدام اظهارات به حقیقت نزدیک‌ترند.

برای پرداختن به مسئله سقوط بهای نفت، با موضوعاتی مانند اشباع بازار جهانی نفت در دو سال متوالی روبرو خواهیم بود. تعدیل نیروها، اعلام ورشکستگی‌ها و وخیم شدن بازار نفت تبدیل به خبرهای عادی شده است. این در حالی است که بهای طلای سیاه هنوز به سطح عادی نرسیده است.

نفت که در سال 2014، بشکه‌ای 114 دلار معامله می‌‍شد، اکنون به کانال 40 دلار به ازای هر بشکه سقوط کرده است. به نظر می‌رسد برای افت بهای طلای سیاه نیز محدودیتی وجود نداشته باشد. این مسئله زنگ خطر را برای عربستان سعودی و روسیه – دو تولیدکننده بزرگ نفتی جهان – به صدا درآورده است.

پیش از نشست غیررسمی کشورهای اوپک در الجزایر – که در ماه جاری میلادی تشکیل خواهد شد – عربستان سعودی و روسیه توافق کردند برای بهبود شرایط بازار نفت با یکدیگر همکاری کنند.

با اینکه انتشار این خبر می‌تواند به بازار شوک وارد کند، تاثیر اینگونه اخبار به طور معمول کوتاه‌مدت است. پس از یک یا دو روز، حقیقت بازارِ اشباع شده بار دیگر خود را نشان می‌دهد و بهای نفت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

همانطور که کارشناسان پیشتر به آن اشاره کرده اند، مذاکرات دیگر برای بهبود بازار نفت موثر نیست. حتی فریز تولیدات نفتی برای کشورها نیز اکنون که سطح آن‌ها تا حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است نمی‌تواند تاثیر زیادی بر بهبود بهای نفت داشته باشند.

به باور نگارنده این مطلب، باید توافق کشورها بر سر کاهش تولیدات نفتی حاصل شود. اما در 2 سال اخیر، کمتر شاهد توافق تولیدکنندگان بزرگ نفتی بر سر موارد گوناگون بوده ایم.

روز چهارشنبه هفته گذشته، اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارشی با عنوان "چشم‌انداز کوتاه‌مدت صنعت انرژی" منتشر کرد. در این گزارش پیشبینی شده است در چند ماه باقی مانده تا پایان سال جاری میلادی، بهای نفت خام برنت به 43 دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید. همچنین این پیش‌بینی برای سال 2017، بشکه‌ای 52 دلار معامله خواهد شد.

در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده است نفت وست تگزاس اینترمیدیت (شاخص آمریکا) در سال جاری میلادی 42 دلار و در سال آینده 51 دلار به فروش خواهد رسید.

بسیاری از تحلیلگران بازار نفت معتقدند مشکل سطح تقاضای جهانی برای نفت نیست. بلکه مشکل، اشباع بازار نفت در پی سقوط بهای آن است.

با این‌حال، روز پنجشنبه، پس از انتشار گزارشی مبنی بر کاهش چشمگیر ذخایر نفتی در آمریکا، بهای نفت اندکی افزایش یافت. با این‌حال، تحلیلگران اظهار می‌‎کنند کاهش ذخایر آمریکا به دلیل شرایط جوی بوده است که برای محموله‌های نفتی این کشور مشکل ایجاد کرده است و این شرایط موقت خواهد بود.

یکی از خطراتی که پس از افزایش بهای نفت در انتظار این بازار است، تولید نفت شیل آمریکا خواهد بود. هنگامی که بهای نفت افزایش یابد، شرکت‌های آمریکایی که فعالیت خود را متوقف کرده اند نیز بار دیگر تولیدات خود را آغاز خواهند کرد. به همین دلیل، با افزایش عرضه، بهای طلای سیاه کاهش خواهد یافت.

تنش‌های سیاسی میان ایران و عربستان سعودی نیز می‌تواند بر حصول توافق برای فریز تولیدات در نشست اوپک در الجزایر تاثیر بگذارد.

یکی از تحلیلگران موسسه "اینوستمنت آتوریتی" پیش‌بینی کرده است بهای نفت در 2 سال آینده تقریبا در سطح کنونی باقی خواهد ماند. در صورتی که پیش‌بینی وی صحیح باشد، احتمال بهبود شدیدترین سقوط بهای نفت در عصر معاصر اندک خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار