بازگیر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کاهش جمعیت سفید بالک‌ها نسبت به سال گذشته/شهرداری متولی اصلی مقابله با این آفت است

رئیس محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه جمعیت سفید بالک ها نسبت به سال قبل کمتر شده است،گقت: این حشره نه عامل بیماری است و نه ناقل آن ،بلکه با ورود به مجاری تنفسی و مخاط های درونی بدن ،حساسیت هایی را به وجود می آورد.

محمد حسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص وضعیت سفید بالک ها اظهار داشت: سفید بالک ها آفات مزارع و باغات کشاورزی هستند ،که به دلایل مختلفی که هنوزبسیاری از آنها ناشناخته باقی مانده، طغیان کرده اند.

وی ادامه داد: کاهش باغات و مزارع اطراف تهران،  تغییرات اقلیم ، تغییرات به وجود آمده  در عوامل کنترل طبیعی آنها و زنجیره غذاییشان؛ از جمله دلایل شناخته شده طغیان سفید بالک ها هستند.

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: با اینکه مبارزه شیمیایی یکی از عوامل کنترل طغیان جمعیت سفید بالک ها محسوب می شود ولی به دلیل وجود سکونتگاه پرتراکم انسانی و خطرات احتمالی استفاده از این روش مقابله برای سلامتی مردم ، این امر امکان پذیر نیست.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد:در حال حاضرتنها روش مبارزه ای شناخته شده؛ روش فیزیکی است که  در آن به شست و شوی درختان ومناطق پر تراکم حضور سفید بالک ها می پردازیم.

بازگیرافزود: سال گذشته کمیته ای از تمام متولیان و مسئولان این امر دورهم جمع شده و بعد از جلسات متعدد، مسئولیتها و اقدامات مقابله ای با طغیان سفید بالک ها مشخص شد.

وی بیان داشت: شهرداری متولی اصلی مقابله با طغیان این نوع از آفت ها بوده و اقدامات خود را حتی برای فصلی که این حشره بالغ نبوده و دیده نمی شود شروع کرده و انجام داده است.

رئیس محیط زیست شهرتهران ادامه داد: موسسه تحقیقات گیاه پزشکی جهاد کشاوزی ومرکزتحقیقات جهاد کشاورزی استان تهران مسئول مطالعات، تحقیقات و پژوهش در خصوص وضعیت و چرخه زندگی، زیستگاه ودشمن طبیعی سفید بالک ها شده اند؛ تا  در جهت کنترل طغیان این گونه به تدوین دستورالعملی اجرایی  دست یابد.

بازگیر تصریح کرد: طغیان سفید بالک ها از سال گذشته شروع شده و امیدواریم با به اتمام رسیدن پژوهش های یکساله، تخصصی ترین مرکز حشره شناسی وآفات کشورمان، یک راه حل نهایی برای کنترل آنها  پیدا کنیم.

وی درباره اثرات سوء این حشره بر سلامت انسانها گفت:همکاران ما در وزارت بهداشت اعلام کرده اند که سفید بالک ها نه عامل بیماری هستند و نه ناقل بیماری ،اما بعنوان یک جسم خارجی همچون گردوغبار یا خاگ و گرده گل، با ورود به مخاط های درونی بدن و مجاری تنفسی ،ممکن است حساسیت هایی را به وجود آورد.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: طغیان سفید بالک ها از نظر منظر، موجب آلودگی بصری شده  و حضور آنها از نظر روحی روانی نیز مزاحم مردم تلقی می شوند.

بازگیر خاطر نشان کرد: طغیان جمعیت سفید بالک ها ،نسبت به سال قبل هم دیرتر شروع شده و هم  کمتر شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۵
عامل اصلی و در حقیقت میزبان اصلی سفیدبالک درخت توت هست که به صورت به رویه و غیر اصولی در تهران کاشته شده
آخرین اخبار