ویکلی استاندارد نوشت: اعضای دموکرات کنگره می‌گویند دولت اوباما آن‌ها را در جریان پرداخت نقدی 1.7 میلیارد دلار به ایران قرار نداده بود.

اعضای دموکرات‌ کنگره: ما از پرداخت نقدی 1.7 میلیارد دلار به ایران اطلاعی نداشتیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از ویکلی استاندارد، چند سناتور در گفتگو با این نشریه آمریکایی اظهار داشتند اعضای دموکرات کنگره درباره اینکه دولت «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا، قرار است بخش زیادی از 1.7 میلیارد دلار را به صورت نقدی به ایران پرداخت کند، اطلاعی نداشتند. 

«گری پیترز،» سناتور ایالت میشیگان، در این خصوص اظهار داشت: من نمی‌دانستم این مبلغ قرار است به صورت نقدی پرداخت شود. «جو منشن،» سناتور ایالت ویرجینیای غربی و از مخالفان توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، نیز گفت به طور کلی درخصوص پرداخت این پول اطلاعی نداشته است. از سوی دیگر، کریس کونز، سناتور دلاویر، ابتدا در پاسخ به اینکه آیا وی در جریان پرداخت نقدی بدهی واشینگتن به تهران قرار گرفته بوده یا خیر، اظهار داشت: فکر نکنم. اما، پس از آنکه یکی از مشاورانش ایمیل‌هایش را به وی نشان داد، اذعان کرد که از طریق پست‌ الکترونیکی در این خصوص به وی اطلاع داده شده بود.       

رسانه‌های آمریکا و سیاستمداران جمهوری‌خواه این کشور با دستاویز قرار دادن همزمانی پرداخت 400 میلیون دلار بدهی واشینگتن به ایران به همراه سود آن با آزادی جاسوسان آمریکایی تلاش می‌کنند پرداخت این مبلغ را به عنوان باج‌دهی آمریکا برای آزادی این زندانیان جلوه دهند. این در حالی است که کاخ‌سفید بارها تأکید کرده پرداخت این پول به آزادی [جاسوسان] آمریکایی بازداشت‌شده در ایران ارتباطی نداشت. طبق گزارش سه‌شنبه شب وال استریت ژورنال، اوباما قانونگذاران کنگره را در جریان تحویل دو محموله نقدی به ارزش 1.3 میلیارد دلار به ایران در بازده زمانی 22 ژانویه تا 5 فوریه، قرار داده است. 

در دهه 70 میلادی و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حکومت تحت فرمان شاه [معدوم] ایران 400 میلیون دلار برای خرید تجهیزات نظامی به واشینگتن پرداخت کرد. این تجهیزات هرگز به ایران تحویل داده نشد. پس از سرنگونی حکومت شاهنشاهی و گروگان‌گیری در سفارت آمریکا، روابط تهران-واشینگتن به تیرگی گرایید و آمریکا به مدت 35 سال از پرداخت این مبلغ سرباز زد. یکی از مطالبات ایران در مذاکرات هسته‌ای، استرداد کل این مبلغ به‌ همراه سود آن (1.3 میلیارد دلار) بود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۵
کنگره آمریکا تا به آقای حسین باراک اباما نگفته نباشد ،آقای اباما هرگز پول را به کشور ایران نمی داد ،
کنگره دمه در آورد برای اباما ،رییس جهموری ران آمریکا ودیگر یاد بگیرند دیگر فریب کنگره را نخورند ،وبا طناب پوسیده آنها به عمق چاه ترفند وعرق شوند ،
کنگره آمریکا مشخص کرد ،مجلس فاسدی دارد وحتی به رییس جمهور خود خیانت می کوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۵
خواهشا این پول را تو بانکهای خودمان نزارید
آخرین اخبار