ایزوستیا در گزارشی اظهار کرد بانک های روسی به شدت مشتاق هستند به عنوان اولین ها، پس از رفع نسبی تحریم ها، در بازار ایران فعالیت کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از اسپوتنیک، روزنامه روسی ایزوستیا گزارش داد در حالی که مقامات اروپا و آمریکا هنوز دل مشغول تحریم ها هستند و با ایران همکاری نمی کنند، بانک های روسی با اشتیاق، خلاء ایجاد شده در بازار ایران را پر می کنند.

بر این اساس، ایزوستیا روز چهارشنبه گزارش داد بانک های روسی به شدت مشتاق هستند به عنوان اولین ها، پس از رفع نسبی تحریم ها، در بازار ایران فعالیت کنند.

در ماه ژانویه، اروپا و آمریکا اعلام کردند کلیه تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران لغو شده است و تهران قادر خواهد بود به دارایی ها مسدود شده خود دسترسی داشته باشد، از خدمات بانکی بین المللی مانند سوئیفت استفاده کند و نفت و مواد خام دیگر به کشورهای اتحادیه اروپا بفروشد.

کارشناسان بخش بانکی به این روزنامه گفتند در حالی که بانک های اروپایی منتظر راهنمایی مقامات در خصوص چشم انداز همکاری خود با ایران هستند، بانک های روسیه مشتاق هستند در این زمینه اول باشند.

بانک های روسی در حال حاضر در ایران حضور ندارند و فقط یک بانک ایرانی به نام «بانک تجاری میر» در روسیه فعال است. این بانک، زیر شاخه بانک ملی است و 70 درصد مشتریان آن، کالاهایی مانند غلات، الوار، و محصولات غذایی بین ایران و روسیه وارد و صادر می کنند.

آناتولی آکسانوف، از انجمن بانک های منطقه ای روسیه گفت: ایران بعد از سال ها تحریم در حال خیزش است اما خدمات بانکی آن کاهش داشته است. بانک های روسی می توانند با محصولات جذاب تجاری و عمومی، وارد بازار ایران شوند.

آکسانوف توضیح داد: مشخص است که میزان تجارت بین ایران و روسیه، افزایش خواهد داشت. ترفند این است که تا وقتی هنوز رقابت شدیدی از سوی سازمان های بین المللی آغاز نشده، جای پای خود را محکم کنیم.

«تامارا کاسیانوا» از موسسه مشاوره ای تو کِی گفت: بانک های ما می توانند با عقد قراردادهای دوجانبه با ایران، مانند بانک تجاری میر، کار خود را شروع کنند. بعد می توان حجم خدمات بانکی را افزایش داد و اگر در ایران تقاضا وجود داشته باشد، بانک های کوچک را هم وارد این بازار کرد.

یک منبع در بانک مرکزی روسیه نیز به ایزوستیا گفت: اخیرا با همتایان ایرانی خود گفتگوهایی برقرار کرده است تا در زمینه مالی، با بانک مرکزی ایران همکاری کند.

این منبع گفت: ایران و روسیه آماده افزایش تجارت هستند. حالا صحبت از همکاری نزدیک تر با بانک مرکزی است.

این در حالی است که ماه نوامبر سال گذشته، «آندره لوگانسکی،» نماینده تجاری روسیه در ایران به «روسیس کایا گازتا» گفت که ایران و روسیه در حال مذاکره برای ایجاد یک بانک مشترک هستند که به هر دو کشور امکان می دهد تجارت بین طرفین را افزایش دهند. حجم تجارت بین این دو کشور در سال 2015، پنج میلیارد دلار بود که بخش بزرگی از آن از طریق واسطه هایی مانند قبرس و امارات متحده عربی صورت گرفت.

لوگانسکی گفت: صادر کنندگان روسی با واردات از کشورهای وارد کننده نفت ایران مانند چین، کره جنوبی، هند و ژاپن، می توانند فناوری مورد نیاز ایران با استفاده از آن ارزها به جای دلار و یورو را تامین کنند.

در حالی که نهادهای روسی مشتاق افزایش تجارت با ایران هستند، همتایان اروپایی آن ها از بازتاب آن نزد مقامات کشور خود هراس دارند.

در ماه مارس، آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران در گفتگو با تلویزیون جمهوری اسلامی گفت که مقامات آمریکایی، با تانی تحریم ها را برمی دارند . نقل و انتقال های بین المللی مالی ایران، با مشکل مواجه است زیرا بانک ها «از آمریکایی ها می ترسند».

آیت الله خامنه ای فرمودند: آمریکایی ها به وعده های خود وفا نکردند و تحریم ها را فقط روی کاغذ لغو کردند.

آمریکا و اروپا با وجود لغو تحریم ها علیه ایران در ماه جولای سال 2015، کماکان برخی تحریم های مرتبط با برنامه موشکی ایران را اعمال می کنند. تهران اعلام کرده است برنامه موشکی اش فقط جنبه دفاعی دارد.

در ماه جولای، نمایندگان آمریکایی نیز یک قرارداد بین ایران و بوئینگ برای فروش 118 هواپیمای مسافربری به ایران برای جایگزینی با ناوگان فرسوده این کشور را نپذیرفتند. این حرکت، مانع عقد قرار داد ایران با شرکت هواپیمایی ایرباس نیز شد. زیرا برخی از قطعات هواپیمای بوئینگ در هواپیماهای این شرکت فرانسوی به کار می رود. نمایندگان آمریکا مدعی شدند ایران این هواپیماها را تغییر کاربری می دهد و برای مقاصد نظامی از آن ها استفاده می کند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار