قالب تراشی، هنری که چاقو بر پیکر بی جان چوب نقش می زند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،هنر قالب تراشی،هنری است ماندگار از عصر صفویه که در فرایند تولید و حک نگاره ها بر روی پارچه های قلمکار کار برد دارد.

در حال حاضر نمونه های جالب و ارزشمندی از قالب های قدیمی در موزه های تبریز، مردم شناسی کاخ گلستان و گنجینه هنرهای اسلامی تهران و نمایشگاه دائمی آثار موزه ای صنایع دستی در تهران نگهداری می شود.
ناصر مونسیان یکی از هنرمندایی که در این حرفه مشغول فعالیت است گفت: به خاطر علاقه ای که به کار روی چوب داشتم این رشته را انتخاب کردم و 30 سال است که در این رشته کار میکنم.
وی ادامه داد: چوبهایی که در این کار استفاده می شود چوب گلابی است چرا که ظرافت و دوام لازم را دارد و قالبهایی که درست کردم را به استانهایی چون تهران، یزد، شمال، مشهد و چهار محال و بختیاری ارسال می کنم.
مونسیان گفت: من حاضر هستم این هنر را به کسانی که دوست دارند رایگان آموزش بدهم و اگر پشتکار داشته باشند کا را سریع یاد می گیرند و من هم کمکشان می کنم.
جعفر صالحی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان هم گفت: قالب تراشی بیان احساسات یک هنرمند مسلط به تکنیک منبت کاری است که اثر نهایی آن در پارچه های قلمکار نمود می یابد.
جعفر صالحی با اشاره به اینکه استفاده از تکنولوژی های روز هنر قالب تراشی را تهدید می کند افزود: روح هنرمند است که در قالب اثر هنری شکل می گیرد، اگر ماشین بین انسان و اثر هنری قرار بگیرد لطافت و روح دیگر وجود نخواهد داشت و یکی از راههای برون رفت از بن بست رویکرد خلاقانه است.
299 رشته صنایع دستی درکشورثبت جهانی شده که 196 مورد آن در استان اصفهان وجود دارد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار