با حضور نمایندگان ۱۰ استان کشور کارگاه منطقه‌ای غربال‌گری، تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی نوزادان در سرعین برگزار شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ معاون پیشگیری بهزیستی استان اردبیل در حاشیه این کارگاه اظهار داشت: غربال‌گری شنوایی یکی از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان بهزیستی به منظور کاهش نرخ معلولیت است.

طاهره رزاق پور تصریح کرد: سازمان بهزیستی به منظور جلوگیری از شنوایی طی سال‌های اخیر طرح غربال‌گری شنوایی را به صورت جدی در دستور کار قرار داده و دستاوردهای این طرح موجب شده است بسیاری از کودکان در معرض خطر شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه در خود استان اردبیل غربال‌گری شنوایی توانسته در سال گذشته ۸۷ درصد از موالید را تحت پوشش قرار دهد، افزود: این رقم به نسبت سال ۹۳، ۳۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان با اذعان به پوشش ۲۲ هزار و ۵۰۰ نوزاد در طرح غربال‌گری طی سال گذشته گفت: از این تعداد ۶۰۰ نوزاد شناسایی شده و برای درمان دارویی، کاشت حلزون و استفاده از سمعک معرفی شدند.

رزاق پور با بیان اینکه در برخی مواقع مداخله به هنگام مانع از شنوایی کامل نوزاد می‌شود، ادامه داد: وضعیت غربال‌گری در استان به مراتب بهتر از میانگین کشوری است و بااین‌وجود پوشش هر چه بیشتر نوزادان دنبال می‌شود.

وی در ادامه با تأکید به اینکه در غربال‌گری نوزادان و شیرخواران سنجش می‌شوند، تصریح کرد: در سطح استان ۲۱ مرکز غربال‌گری دایر است که در طول سال فعالیت دارند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.