معین سواد آموزی وزارت معارف، با بیان اینکه نرخ بی‏سوادی در کشور خیلی بالا است می گوید که در حال حاضر افغانستان سومین کشور بی سواد جهان می ‏باشد.

افغانستان سومین کشور بی سواد جهان است

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،دکتر سردار محمد رحیمی، معین سواد آموزی وزارت معارف، در نشستی که به منظور روز جهانی سواد برگزار شده بود با بیان اینکه افغانستان در قسمت سواد نیز متاسفانه همانند دیگر بخش ها رکورد دار منفی است گفت که نرخ سواد در کشور بسیار پایین است.

آقای رحیمی افزود که افغانستان بعد از دو کشور افریقایی، سومین کشور بی سواد جهان می باشد.

معین سواد آموزی وزارت معارف؛ چالش های زیادی را فرا روی سواد بر شمرد و افزود که نبود بودجه کافی، برخورد سیاسی با معارف، چند قومی بودن کشور، ناامنی و نگاه پروژه ای به معارف باعث پیشرفت نکردن این بخش مهم کشور شده است.

براساس گفته های آقای رحیمی؛ همواره به صورت کلیشه ای گفته شده که بودجه معارف بعد از امنیت بیشترین است، در حالیکه حقیقت این گونه نیست.

او تصریح کرد که بودجه معارف در کشور حدود ۱۳ درصد است، در حالیکه در کشورهای دیگر معارف حدود ۳۰ تا ۴۵ درصد بودجه ملی را به خود اختصاص می‏دهد.

رحیمی همچنان از بودجه ای که به معینیت سواد آموزی اختصاص داده شده نیز انتقاد کرد و گفت که از ۱۳ درصد بودجه ملی که وزارت معارف اختصاص داده شده است، تنها ۱.۵ درصد آن به معینیت سواد آموزی اختصاص می یابد، که این هزینه بسیار کم است.

او خاطر نشان کرد که سالانه ۲۵۰ هزار تن به جمعیت بی سوادان افزوده می شود، اما با افزایش بودجه می توان بی سوادی را محو کرد.

معینیت سواد اموزی وزارت معارف، هم اکنون حدود ۵۰۰ هزار تن را در کشور تحت پوشش قرار می‏دهد که نزدیک به ۳۰۰ هزار تن آنان موفق به سپری کردن دوره آموزشی می‏‌شوند.

معین سواد آموزی وزارت معارف، یاد آور شد که از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۲ حدود ۶ میلیون تن تحت پوشش سواد آموزی قرار گرفته که رشد سالانه ۱ درصدی داشته است.

او همچنان تاکید کرد که معینیت در نظر دارد با بیشتر شدن بودجه، تعداد بیشتری را تحت پوشش قرار دهد تا رشد سالانه به ۲.۵ درصد افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۰ تعداد باسوادان به ۵۰ درصد برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.