سرپرست اداره بهزیستی ماهشهر از احداث مرکز شبانه‌روزی نگهداری از افراد کم‌توان و معلول بالای 15 سال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مریم جاویدنیا با بیان اینکه این مرکز با همت شرکت پتروشیمی نوید زرشیمی با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال احداث و در بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد بیان داشت: اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بهزیستی است.
وی اظهار کرد: فعالیت‌های سازمان بهزیستی در حال حاضر در سه بخش پیشگیری، توانبخشی و امور اجتماعی در حال انجام است که پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از الویت‌های برنامه است.

جاویدنیا افزود: از جمله فعالیت‌های مهمی که در بخش پیشگیری در حال انجام است موضوع غربال‌گری شنوایی نوزادان در بیمارستان‌های سطح شهرستان است که تا به حال حدود 50 هزار نفر مورد معاینه قرار گرفته‌اند که به نوبه خود کار بسیار ارزشمندی است.

این مسؤول در ادامه با بیان اینکه استقرار پایگاه ثابت بینایی‌سنجی در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع و با هدف پیشگیری از بروز مشکلات بعدی استقرار دستگاه غربال‌گری بینایی با کمک یک کلینیک بینایی در شهرستان برای افراد سه تا شش سال در دستور کار قرار گرفته است که با هدف جلوگیری از شناسایی دیر هنگام این معضل، انجام می‌شود.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان بندر ماهشهر با اشاره به اهمیت انجام مشاوره ژنتیک در زمان ازدواج گفت: به دلیل عدم آگاهی مناسب در جامعه و با هدف پیشگیری از تولد نوزاد معلول خوشبختانه اطلاع‌رسانی مناسبی از قبیل دیوارنویسی و نصب بنر در شهر برای تشویق مردم به این کار انجام گرفته و 33 زوج نیز تا به حال مراجعه کرده‌اند که نتیجه‌بخش خواهد بود.
جاویدنیا در این رابطه اضافه کرد: اعتبار در نظر گرفته شده تنها برای احداث این مرکز بوده و مقرر شده برای تجهیز این مرکز نیز پتروشیمی نوید زرشیمی اعتباری در نظر بگیرد که مطمئناً بسیاری ار مشکلات این افراد که بعضا مهجور و مجهول‌الهویه هستند را رفع می‌کند که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.

وی همچنین از ارائه 150 کارت معلولیت با کد جهانی به معلولان شهرستان خبر داد و گفت: در حال حاضر در شهرستان بندر ماهشهر همزمان با کل کشور کارت شناسایی معلولیت به 150 نفر از معلولان شهرستان طبق استانداردهای جهانی ارائه شده که این افراد را از اخذ گواهی از سازمان بهزیستی برای دریافت خدمات خود بی‌نیاز می‌کند و این روند تا پوشش تمام افراد معلول ادامه خواهد داشت که امیدواریم تمام بخش‌های مربوطه با افراد همکاری لازم را داشته باشند.

سرپرست اداره بهزیستی بندر ماهشهر در ادامه با بیان اینکه ضرورت دارد شهرستان آماده پذیرش افراد معلول و کم‌توان باشد، تصریح کرد: افراد معلول و کم‌توان نیز حق حضور بدون دغدغه در جامعه را دارند، بنابراین ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی به ویژه اداراتی مانند آموزش و پرورش و مرکز بهداشت که با جمعیت زیادی از این افراد رو به رو هستند نسبت به تجهیز مبلمان شهری در این زمینه همت کنند.

وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های امور اجتماعی این اداره پرداخت و خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت موضوع و آسیب‌پذیر بودن خانواده‌ها با هدف توانمندسازی آنها تاکنون آموزش‌هایی در زمینه‌های مهارت‌های زندگی و تعاملات زوجین، فرزند پروری، مشاوره ژنتیک و آگاه‌سازی آنها انجام گرفته است.

وی افزود: مشکلی که در انجام این برنامه‌های با اهمیت وجود دارد محدودیت اعتبارات است که با وجود مشکلات بسیار معیشتی و تحصیلی به ویژه در خانواده‌هایی که زنان سرپرست خانوار هستند اعتبار موجود جوابگو نبوده و نیازمند رسیدگی جامع به این خانواده‌هاست.

جاویدنیا با اشاره به کمک‌های رسیده از خیران شهرستان به این خانواده‌ها ضمن قدردانی از آنها، یادآور شد: با وجود اینکه خیرین در سطح شهرستان از کمک‌های خیریه به افراد زیر پوشش این اداره استقبال کرده اما با توجه به درآمدهای محدود آنها این کمک‌ها کافی نبوده از این رو نیازمند توجه جدی مسؤولان به این موضوع است.

وی در پایان با بیان اینکه آمارهای رسیده از میزان اعتیاد در جامعه وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد،  گفت: با توجه به مشکل جدی اعتیاد در جامعه و گریبان‌گیر شدن اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و بررسی‌های انجام شده نیاز به راه اندازی دو کمپ دیگر در کنار دو کمپ موجود در شهرستان احساس می‌شود که راه‌اندازی دو کمپ در بندر امام خمینی (ره) و شهرک طالقانی در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.