عکاسی با موبایل؛ چالشی جدید در ثبت لحظه‌ها

ثبت لحظه‌ها در سالهای اخیر و با افزایش توجه اقشار مختلف جامعه به تکنولوژی و استفاده از تلفن همراه با چالشی جدید به نام عکاسی با موبایل مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ثبت لحظه ها و خاطرات بهترین اتفاق است؛ هنگامی که برای تفریح به مکان خاصی می رویم با گرفتن یک عکس می توانیم، آن روز را در آلبوم خود ثبت کنیم.

باپیشرفت علم و فناوری و ساخت تلفن همراه ،خیلی ها به جای گرفتن عکس با دوربین عکاسی و حمل و نقل راحت تر،ترجیح می دهند  رویدادهای خاطره انگیز خود را با این ابزار ثبت کنند.

حال چیزی که قابل تفکر است این است که چه تعداد از مردم به نوع و کیفیت عکس های خود توجه می کنند  و  آیا با نوع دوربین و لنز های مورد استفاده آن آشنایی دارند یا خیر؟

عکاسی با موبایل از 4تا 6 سال پیش به صورت جدی توجه عده ای از عکاسان ما را به خود جلب کرده است به گونه ای که از لنز های قوی  مخصوص تلفن همراه ،برای گرفتن عکس  با کیفیت مناسب استفاده کردند هرچند که عده ای با این نوع روش عکاسی مخالف بودند.

اشکان مهران، عکاس و مدرس عکاسی پیرامون این موضوع  گفت: عکاسی با موبایل اتفاق بسیار خوبی است؛پذیرش چیزهای جدید مانند این موضوع توسط قشر روشنفکر سخت است و همه نسبت به آن جبهه می گیرند و دید خوبی ندارند. موبایل جزو ابزاری است که در محدوده هنر است و به شدت کمک کننده است و حتی عکس های خوبی هم با این وسیله گرفته شده است.

 وی ادامه داد: معتقد هستم  هر چه تجهیزات در هنر عکاسی قدرتمند باشد، خروجی بهتری دارد ولی مهم لذت بخش بودن آن است.

مهران، دبیر عکاسی مدرسه ی علامه طباطبائی گفت: اگر فرهنگ دیدن را بالا ببریم با همین وسیله ضعیف هم می توانیم هنر خود را نشان دهیم.

در ادامه کامران عدل یکی از از پیشگامان عکاسی خبری و معماری در ایران، یکی از مخالفان این موضوع گفت: مردم از خودشان و هر چیزی که اطراف خود می بینند با موبایل عکس می گیرند و آن را در صفحه های مجازی خود ثبت می کنند. ولی عکاسی با دوربین حرفه ای اینگونه نیست که فقط آن عکس را بگیریم بلکه باید برای آن ها تعریف داشته باشیم و در آرشیو خود نگهداری کنیم.عکاسی با موبایل بیشتر مصرف داخلی دارد ولی عکس هایی که با دوربین گرفته می شود مصرف عام دارد و باید برای هر عکس، شرح  و شماره گذاری داشته باشیم. 

وی در مورد فرمت های مورد استفاده در موبایل  و دوربین گفت:عکس هایی که با موبایل گرفته می شود با فرمت "جی پگ" است و تازه به دنیا معرفی شده است و به تمیزی عکسی که با دوربین گرفته می شود نیست. ولی عکاسی با دوربین حرفه ای با فرمت "رو"است و این فرمت " سندیت دادگاهی" دارد و با این نوع باید عکاسی کنیم. 

عکاس ژانر عکاسی معماری و بناها خاطر نشان کرد: ما در عکاسی با دوربین تعدد لنز داریم یعنی از ابزار های خیلی کوچک تا بزرگ که گاهی دیگر حمل کردن آنها برای عکاسی سخت است ، استفاده می شود. 

 عدل افزود: عکس ها و تصاویری که در کتاب ها و مجله ها وجود دارند با دوربین های حرفه ای گرفته می شود و نمی توانیم با موبایل چنین عکس هایی را برای کتاب و مجله بگیریم.
 
با توجه به دیدگاه این دو پیشگام عکاسی بهتراست به این موضوع توجه کرد  که در چند سال اخیر مسابقه های متعددی با موضوع ساخت فیلم کوتاه با تلفن همراه یا عکاسی با موبایل در ایران و دیگر کشورها برگزار می شود.بنابراین به عکاسی با موبایل توجه ویژه تری شود.



گزارش از نفیسه حسنی




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
خیلی خوب بود. مرسی