وی در ادامه گفت :برخلاف اصول عقاید در فروعات احکام الهی به دلیل تعبدی بودن نباید دنبال فلسفه رفت لکن برخی از مسلمانان و اصحاب ائمه(ع) نوعاً در زمینه فلسفه احکام پرسش هایی داشتند و ائمه نیز پاسخ داده اند و بعضی از محدثان و علما این پاسخ ها را جمع آوری نموده و تحت عنوان علل الشرایع والاحکام به صورت کتاب تدوین کرده اند .
وی با استناد به روایتی که مرحوم صدوق در علل الشرایع تحت عنوان فلسفه و حکمت تشریع و وجوب نماز از امام صادق(ع) نقل کرده گفت: آن بزرگوار در پاسخ به این سوال که چرا نماز با آنکه مردم را از کار و رسیدن به نیازهایشان باز می دارد و باعث رنج جسمی آنهاست واجب گردیدفرمود:چون اگر فقط به آمدن دین و وجود کتاب(قرآن) در میان مردم اکتفا می شد و عاملی نمی بود که یاد و خاطره پیامبر(ص) را در میان آنان نگه بدارد همان سرنوشت پیروان ادیان پیشین را دچار می شدند آنان نیز برای خود دینی و کتابی داشتند و عده ای را به سوی آیین خود فرا خواندند و در راه آن با آنان جنگیدند اما با رفتن آنها دینشان هم کهنه شد و از بین رفت خداوند تبارک و تعالی چنین خواست که مسلمانان نام و یاد محمد و دین او را از یاد نبرند از این رو نماز را بر آنان واجب فرمود روزی 5 مرتبه به یاد او باشند و نامش را به زبان آورند و آنان با نماز و یاد خدا سر بندگی فرود آورند تا مبادا از یاد خدا غافل شوند و فراموشش کنند و در نتیجه یاد و نامش محو شود.
مسئول مدارس علمیه خوی در بخشي از سخنان خود با اشاره به مشکلات مربوط به اقامه نماز اظهارداشت:اقامه نماز به ویژه نمازهای جماعت عدم حضور نوع مردم در نمازهای جماعت ،از بین رفتن قبح بی نمازی در سطح جامعه ،باز بودن بازار و مغازه ها موقع اقامه نماز های جماعت ،نبود برنامه های مورد نیاز و نظافت لازم در نوع مساجد ،وجود ناهماهنگی در میان بعضی از متولیان امور مربوط به مساجد ،عدم حضور کارمندان و بعضاً مدیران در نمازهای جماعت ادارات و ضرورت بازنگری و آسیب شناسی در مورد نمازهای جماعت مدارس و ادارات را از جمله مشکلات مربوط به نمازها بیان کردند.
وی در ادامه افزود: متاسفانه بعضی از مسئولان احساس می کنند فقط مسئول شکم مردم هستند نه دین انان در صورتی که یکی از وظایف سنگین مسئولان در نظام اسلامی رسیدگی به امورات دینی و معنوی مردم می باشد.
انتهای پیام/س