سیاره‌های عطارد، زهره و زحل به موازات اهرام مصر قرار می‌گیرند و این اتفاقی است که هر 2373 سال یک بار رخ می‌دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند روزی است متن شایعه‌ای همراه با عکس زیر در شبکه‌های مجازی بین کاربران دست به دست می‌شود. متن شایعه این است:

«سیاره‌های عطارد، زهره و زحل به موازات اهرام مصر قرار می‌گیرند و این اتفاقی است که هر 2373 سال یک بار رخ می‌دهد.»

سیارات منظومه شمسی با دوره تناوب‌های متفاوتی به دور خورشید در گردش هستند و به عبارت دیگر چرخش سالانه آنها در منظومه شمسی متفاوت است. کنار هم قرار گرفتن سیاره‌ها چنان که در این تصویر دیده می‌شود پدیده نسبتا نادری در آسمان شب است.

معمولا این اتفاق برای دو سیاره می‌افتد که در این حالت گفته می‌شود «مقارنه» میان دو سیاره رخ داده است. ویژگی‌های مداری سیارات نیز متفاوت است و به همین دلیل دوره تناوب ثابت و مشخصی برای هم خطی سیارات در آسمان شب وجود ندارد.

در صورتی که چند سیاره منظومه شمسی با یکدیگر در یک خط قرار گیرند، رصد آنها برای منجمان آماتور جذاب خواهد بود.

از طرف دیگر این هم‌خطی فقط به موازات اهرام مصر قرار نمی‌گیرد و در بسیاری از نقاط زمین می‌توان اجتماع سیارات در کنار یکدیگر را بر فراز بناهای مختلف تماشا کرد. در این عکس زاویه عکس با موقعیت سیارات در آسمان همخوانی ندارد و نشان می‌دهد هرگز چنین پدیده‌ای بر فراز اهرام مصر رخ نداده است.

زیرا سیارات منظومه شمسی در همه جهات و به فواصل زیاد در راستای شمال و جنوب نسبت به یکدیگر دیده نمی‌شوند و مسیر مشخصی دارند. خورشید، ماه و همه سیارات منظومه شمسی در محدوده مشخصی از آسمان از شرق به غرب حرکت می‌کنند و هیچ‌گاه در سمت شمال آسمان یا نزدیک به افق جنوب دیده نمی‌شوند.

اگر تصور می‌کنید این دلایل برای جعلی بودن این تصویر کافی نیست، قرار گرفتن نام سیاره زحل در کنار سیاره‌های عطارد و زهره کافی است تا اشتباه علمی این خبر مشخص شود. عطارد و زهره سیاره‌های صبحگاهی و شامگاهی هستند و این به این معناست که فقط هنگام غروب خورشید یا پیش از طلوع خورشید در آسمان رصد می‌شوند.

بنابراین اگر قرار بر این باشد که این سیارات هم‌خط شوند، این اتفاق فقط در این دو زمان و نزدیک افق مشرق پیش از سپیده‌دم یا در مغرب آسمان پس از غروب خورشید امکان رخ دادن دارد.

یکی دیگر از نشانه‌های جعلی بودن این تصویر میزان روشنایی سیاره‌هاست. روشنایی سیارات منظومه شمسی به دلیل فاصله از زمین و اندازه سیارات و دیگر ویژگی‌های فیزیکی متفاوت است. سیاره زهره به علت داشتن جو بسیار غلیظ، درخشان‌ترین سیاره منظومه شمسی است.

سیاره زحل نیز ابعادی بزرگ‌تر از عطارد دارد و به همین دلیل اندکی روشن‌تر دیده می‌شود. با توجه به این شرایط سیاره‌های عطارد، زهره و زحل هیچ‌گاه با روشنایی یکسان در آسمان شب دیده نمی‌شوند.

منبع: جام جم

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.