گذری بر بازار لوازم‌التحریر و متعلقات فرهنگی دانش‌آموزان زدیم تا با هم‌صحبت شدن با فروشندگان و خریداران این محصولات، کندوکاوی در فراز و نشیب‌های مادی و محتوای معنوی نوشت افزارهای موجود کنیم.


گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان - روزشمار شهریورماه که به سمت مهرفزونی می‌گیرد، جنب و جوش خانواده‌ها، خاصه دانش‌آموزان این مرز و بوم برای تهیه مایحتاج یک سال تحصیلی، چهره متفاوتی را دربازار رقم می‌زند؛ از لوازم‌التحریرفروش‌ها تا موّزعان کتاب‌ درسی، مانتو فروش‌های پسرانه و دخترانه تا کفش‌فروش‌ها و ...

هر خانواده‌ای به تناسب و مقتضیات مادی و میزان سطح درآمد، روانه بازار خرید شده و اقلام مورد نیاز فرزندان خود را تهیه می‌کند.

داستان تکراری، اما خواندنی و با مفهومی که اگر به درستی از سوی متولیان آن به رشته تحریر درآید و روند تدوین و گردآوری آن که همان ساماندهی و نظارت صحیح از بدو تولید تا مرحله توزیع است، در جامعه مصرف کنندگان انتشار یابد، آرامش‌بخش دغدغه‌های فکری، معنوی و مادی خانواده‌های بیش از 13 میلیون دانش‌آموز است.

آنهایی که اگر از همین مبتدی‌ترین و ساده‌ترین ابزارهای فرهنگی، تحت هدایت هوشمندانه، با تدبیر و به دور از نگاه‌های سلیقه‌ای و متناسب با روحیات و اقتضائات روحی و فکری آحاد دانش‌آموزان قرار گیرد، سبب ساز و پایه‌گذار بسیاری از هنجارهای فرهنگی و نهادینه شدن ارزش‌های ملی و مذهبی در میان تأثیرگذارترین و بکرترین اقشار جامعه یعنی دانش‌آموزان و آینده‌سازان ایرانی اسلامی می‌شود.

در نقطه مقابل، هرگونه تسامح و غفلت در این طریق نیز، نهادینه کردن ناآگاهانه‌ نمادهای بی هویت و مذموم فرهنگ بیگانه است که با برنامه‌ای حساب شده، چند سالی است متاع نامطلوب بازار فرهنگی و دستگاه تعلیم و تربیت کشور و کالای پرسود سودجویان بی درد شده است.


بر اساس آمارها و ارقام اعلام شده از سوی مسئولین مرتبط ،سهم تولیدات داخلی نوشت افزار از بازار میلیاردی این محصولات در کشور، کمتر از 5 درصد است و 75 درصد سهم بازار اختصاص به کشور چین و مابقی سهم،به محصولات کشورهای ترکیه، اندونزی، هند و مالزی تعلق دارد.

در این میان وضعیت تولید دفاتر دانش‌آموزان در مقایسه با دیگر محصولات مصرفی، مطلوب‌تر است؛به طوری که 98 درصد تولیدات دفاتر،مربوط به محصولات تولید کنندگان داخلی است.

 البته باید به این نکته حیاتی در تولید لوازم التحریر اشاره کنیم که خوشبختانه کشورمان از جهت تأمین مواد اولیه و مورد نیاز این محصولات، در شرایط خوبی به سر می برد و اگر روند تولید محصولات مورد نظر، از امعان نظر بیشتری از سوی متولیان و سیاست گذاران مربوطه برخوردار شود، دیگر نیازهای فراوان جامعه هدف، معطوف به خرید و واردات محصولات خارجی که در بسیاری موارد نیز به لحاظ کیفی در سطح پایین‌تری از تولیدات داخلی هستند، نشده و جامعه مصرفی با افتخار از این ابزار و محصول فرهنگی در راه ارتقای دانش خود بهره می‌برد که نام تولیدکننده داخلی بر بدنه این محصولات حک شده باشد.


با نگاهی گذرا در بازار نیز به خوبی می‌توان به حضور پر رنگ‌تر محصولات تولیدی داخلی نسبت به سال‌های گذشته پی برد و تنوع زیادتر این محصولات را با شکل و شمایل و طرح‌های بدیع‌تر شاهد بود که این رشد، نوید دهنده آینده بهتر بازار نوشت افزار کشور را می‌دهد، اما باید اذعان کرد که در مسیر تولید، موانع و مشکلاتی وجود دارد که خاطر تولیدکنندگان خوش ذوق داخلی را مکدر کرده است.

تولیدکنندگانی که به خوبی نشان داده‌اند اگر حمایت‌های همه جانبه و لازم از سوی مسؤولان در این مسیر صورت گیرد، شایستگی‌های خود را به بهترین شکل نشان خواهند داد.

این موانع و مشکلات، معلول عوامل مختلفی است که عمده آنها، شامل «عدم توجه به سرمایه‌گذاری مناسب همراه با برنامه‌ریزی حساب شده، خارج از بوروکراسی‌های رایج اداری و اعطای وام‌های کم‌بهره به تولیدکنندگان و حمایت‌های مادی و معنوی از آنها در جهت تولیدات داخلی»،« تسهیل‌کردن مسیر صادرات این محصولات به بازارهای خارجی و ایجاد میدان رقابت سالم میان تولید کنندگان برای افزایش میزان کیفیت کالاها»،«پرداخت یارانه مشخص به تولید کنندگان و در ادامه با پایین آوردن هزینه‌های تولید، اختصاص یارانه‌ای مشخص به مصرف کنندگان برای تهیه ارزان‌تر این محصولات در جهت تشویق مردم به خرید محصولات داخلی»،«انسداد مرزهای بی ضابطه واردات محصولات خارجی به کشور و نظامند کردن میزان واردات آنها»،«افزایش سطح دانش تولید نوشت‌افزار داخلی همراه با فناوری‌های روز دنیا»،« فرهنگ سازی در بین خانواده‌ها درخصوص توجه و خرید محصولات تولیدی داخلی» و «استفاده از نظرات کارشناسان خبره در تولید محصولات متناسب‌تر با روحیات و علایق دانش‌آموزان»،را می‌توان برشمرد.

از «ست‌کردن لوازم التحریر با لباس دانش‌آموزی» تا دغدغه خرید یک مداد/ رقبای چینی و هندی لوازم‌التحریر

با این بهانه‌ در حالی که کمتر از یک ماه به آغاز سال تحصیلی جدید مانده است، گذری بر بازار لوازم‌التحریر و متعلقات فرهنگی دانش‌آموزان زدیم تا با هم‌صحبت شدن با فروشندگان و خریداران این محصولات، کندوکاوی در فراز و نشیب‌های مادی و محتوای معنوی نوشت افزارهای موجود کنیم.

غلامرضا صفائی، صاحب یکی از لوازم‌التحریر و کتاب‌فروشی‌هاست؛ او خود از جنس فرهنگ و از جامعه بازنشستگان آموزش و پرورش است که اولین مخاطب گزارش‌مان شد.

او در خصوص «ویژگی‌های بازار لوازم‌ التحریر دانش‌آموزی و اشتراکات و افتراق‌های موجود بین بازار امسال و سال گذشته»،می‌گوید: امسال نیز بر اساس رسم معمول هرساله، در این روزها خانواده‌ها شروع به تهیه اقلام مورد نیاز فرزندان خود برای سال تحصیلی جدید می‌کنند.

*طرح‌های خارجی «کیتی‌»،«انگیبرد» و «بتمن»، حک شده بر لوازم‌التحریر دانش‌آموزان


صفایی با بیان اینکه هنوز فروش کتاب‌های درسی آغاز نشده است و اولیا و دانش‌آموزان به طور رسمی اقدام به خرید لوازم‌التحریر نکرده‌اند، می‌افزاید: امسال نیز همان طرح‌ها و نقوش مورد پسند و معروف دانش‌آموزان مانند «کیتی»،«انگیبرد»، بتمن»،«میکی موس» و شخصیت‌های محبوب کارتونی در بازار رایج است.

وقتی از این فروشنده که سال‌ها در بازار محصولات فرهنگی،خاصه لوازم‌التحریر فعالیت می‌کند،در خصوص«کیفیت اجناس و سطح قیمتی آنها سؤال می‌کنم؟»، یادآور می‌شود: تفاوت چندانی از نظر قیمت نسبت به سال گذشته در بین اقلام مختلف موردنیاز دانش‌آموزان وجود ندارد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که محصولات خارجی به دلیل قیمت نازل‌تر خود نسبت به محصولات داخلی و نیز تنوع ظاهری، مورد استقبال بیشتر خانواده‌ها و به ویژه دانش‌آموزان قرار می‌گیرند.

از «ست‌کردن لوازم التحریر با لباس دانش‌آموزی» تا دغدغه خرید یک مداد/ رقبای چینی و هندی لوازم‌التحریر

این فروشنده اضافه می‌کند:الته باید تأکید کنم محصولات داخلی نیز نسبت به سال‌های گذشته از کیفیت و تنوع طرح بیشتری برخوردار شدند،اما نبود حمایت لازم از تولیدات و تولید کنندگان داخلی و عدم تبلیغ صحیح این محصولات توسط رسانه‌ها، باعث ذهنیت بعضاً اشتباه دانش‌آموزان و والدین آنها شده است.

صفایی اضافه می‌کند: بعضی از اولیا مجبورند به علت داشتن چند فرزند دانش‌آموز،در اکثر مواقع اجناس خارجی مصرف کنند که هیچ ارجحیت کیفی بر تولیدات داخلی ندارد و صرفاً فقط به دلیل وجود تفاوت قیمتی و ارزانی، این محصولات وارداتی را تهیه کنند.

*«چین»،«هند» و «مالزی»، رقیبان بازار محصولات داخلی

وی با اشاره به وجود محصولات متنوع خارجی در بازار لوازم‌التحریر، خاطرنشان کرد: بازار در اختیار لوازم‌التحریر «چینی» است، اما نباید از محصولات وارداتی از کشورهای«هند» و «مالزی» نیز غافل شد.

صفائی در پاسخ به این پرسش که « چرا علی‌رغم تولیدات فراوان لوازم‌التحریر در داخل کشور،شاهد رونق قابل توجه در تولیدات داخلی نیستیم؟»، تصریح می‌کند: یکی از دلایل مهم این موضوع، همان نبود حمایت همه جانبه از تولید کننده‌های داخلی است؛ چرا که اگر به بعضی محصولات داخلی که از پشتوانه مالی بهتری در تولید برخوردار هستند نگاه کنیم، به راحتی می‌توان به کیفیت بهتر آنها نسبت به محصولات خارجی پی برد.

این فروشنده متذکر می‌شود: البته نباید از ذهنیت منفی بخشی از افراد جامعه آن هم به دلیل تبلیغ کمتر و معرفی ناصحیح محصولات داخلی غافل باشیم که باعث رغبت کمتر جامعه هدف نسبت به تولیدات نوشت افزاری داخلی شده است؛ ضمن اینکه نباید از تنوع بیشتر تولیدات وارداتی از جمله در انتخاب «رنگ‌های شاد» و «ثبت تصاویر مورد علاقه دانش‌آموزان» که برگرفته از فیلم‌ و کارتون‌های تلویزیونی است،‌ غافل بود.

او در توجیه گفته‌های خود، عنوان می‌کند: دانش‌آموزان به خصوص در پایه‌های ابتدایی به دنبال لوازم‌التحریری هستند که بتوانند شخصیت‌های مورد علاقه را در طول حضور در مدرسه و استفاده از آن لوازم تماشا کنند.

*«ارزان» و «شاد بودن طرح و رنگ»، عامل خرید محصولات خارجی

وی در خصوص علل گرایش به محصولات خارجی، بیان می‌دارد: این مربوط به تنوع زیاد و مهم‌تر از همه، ارزان بودن آنهاست.

صفایی در خصوص «راه‌های افزایش رغبت دانش‌آموزان نسبت به خرید محصولات و نوشت‌افزار داخلی»، تأکید می‌کند: باید در زمینه تولید و مهم‌تر از آن، انتخاب رنگ‌ها و طرح‌های مختلف این محصولات، بازنگری صورت گیرد؛ چراکه تهیه این محصولات نیازمند رعایت مسائل روحی و روانی دانش‌آموزان در انتخاب رنگ‌های آن است؛ هر دانش‌آموز با توجه به علایق شخصی خود سعی در انتخاب محصول دلخواه خود دارد و رنگ‌های شاد و محرک، مورد استقبال بیشتر آنها قرار دارد.

علیرضا طیبی، فروشنده دیگر یکی از فروشگاه‌های لوازم‌التحریر که مشغول آماده‌سازی کتاب‌های درسی است، اظهار می‌دارد: ملاک انتخاب دانش‌آموزان و والدین آنها در خرید لوازم‌التحریر، تنوع، زیبایی و مقرون به صرفه‌تر بودن این محصولات است.

او که خود از یک خانواده فرهنگی و از فروشندگان و موّزعان قدیمی کتاب‌های درسی است،می‌افزاید: باید بپذیریم کیفیت و تنوع محصولات داخلی  در مقایسه با رقابی خارجی کمی در مرتبه پایین‌تری قرار دارد، اما نکته مهم در این خصوص این است که تولیدکنندگان داخلی ما نیز در صورت تأمین نیازهای مرتبط با تولید از جمله تسهیلات و اعتبارات بانکی و حمایت های لازم، می توانند به خوبی از عهده تأمین لوازم التحریر مصرفی کشور بر آیند و این توانایی را در بسیاری از محصولات تولیدی خود، به خوبی نشان داده‌اند.

*«ست کردن لوازم‌التحریربا لباس دانش‌آموزی»؛تفاخر جدید دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی

از «ست‌کردن لوازم التحریر با لباس دانش‌آموزی» تا دغدغه خرید یک مداد/ رقبای چینی و هندی لوازم‌التحریر

طیبی نیز به طرح‌های شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه دانش‌آموزان مانند «انگیبرد»،«کیتی»،«بنتن» و ... اشاره می‌کند و می‌گوید: این حساسیت‌ها در بین خانواده‌های مرفه و دانش‌آموزان مدارس غیردولتی مشهودتر است؛ به طوری که بازار به اصطلاح فخرفروشی و مسابقه «ست کردن لوازم‌التحریر»، دامن‌گیر دانش‌آموزان نیز شده است.

این فروشنده جوان که خود نیز از فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی و جوینده چند ساله بازار کار است،اضافه می‌کند: حساسیت بعضی از خانواده‌ها در خصوص «ست کردن لوازم‌التحریر با لباس فرم دانش‌آموزی» به حدی است که ‌آنها بر هم رنگ و متناسب بودن جزء جزء این لوازم با مانتوها و کیف دانش‌آموزان خود، تأکید داشته و حاضر به پرداخت قیمت‌های بالاتری نیز هستند.

* طرح‌های ایرانی با اندکی توجه به ظاهر محصولات خود،باعث افزایش بیشتر رغبت دانش‌آموزان می‌شوند


وقتی از او که از بازمانده معدود فروشندگان با سابقه نوشت‌افزار  است،‌در خصوص «استقبال دانش‌آموزان از طرح‌های ایرانی بر روی لوازم‌التحریر»می‌پرسم،بیان می‌کند: طرح‌هایی مانند «سنجد»، «شکرستان» و «تصاویر شهدای بزرگوار کشورمان» نیز در میان خریدهای مصرف‌کنندگان قرار دارد، بسیار خوب و پسندیده است؛ چرا که این یکی از راه‌های اشاعه و ترویج فرهنگ و تمدن بزرگ ایرانی و اسلامی‌مان است؛اما باید اعتراف کنیم برخی از این طرح‌ها به دلیل طراحی های‌ نامناسب،عدم توجه به ظرافت‌های هنری و نیز تبلیغ کم این محصولات،مورد توجه کمتر خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

*چاپ تصاویر قهرمانان ملی نیازمند کار کارشناسی شده


او در تأیید صحبت‌‌های خود تصریح می‌کند: اگر قصد شناساندن قهرمانان و افتخارآفرینان ملی خود در بین دانش‌آموزان را داریم که موضوع درستی نیز هست، باید بپذیریم که این امر نیازمند دقت‌نظر،کار کارشناسی شده و استفاده صاحب‌نظران و اهل فن در تولید این محصولات را دارد.

طیبی در ادامه با اشاره به محصولات داخلی، عنوان می‌کند: البته نباید از برندهای قدیمی لوازم‌التحریر داخلی که سال‌ها اعتماد مردم را به خود جلب کرده‌اند؛مانند «مداد سوسمار نشان» و «تراش‌های معروف به دایره‌ای» که از قدیم‌الایام موردنظر دانش‌آموزان و خانواده‌ها بود، غافل شد؛ اما متأسفانه چنین محصولات معتبر داخلی نیز به دلایل مختلف که عمومأ مربوط به عدم حمایت از تولیدات داخلی است،در بازار بسیار کمیاب‌ یا نایاب هستند.

از این فروشنده می‌خواهم کمی از سطح مشتریان خود، از جهت درآمدی و انتخاب محصولات برای دانش‌آموزان بگوید، که خاطرنشان می‌کند: همه نوع خریداری وجود دارد؛ از مشتریان به اصطلاح پاتوقی و همیشگی تا خانواده‌های مرفه‌ که تنها دغدغه خریدشان انتخاب محصولات با کیفیت ممتاز و مورد علاقه فرزندان است.

*از خرید 700 هزار تومانی دانش‌آموزی تا ناتوانی در خرید «یک مداد»برای دانش‌آموز دیگر


او وقتی به اینجای گزارش که می‌رسد،آهی از سر دردمندی و گلایه از وضع موجود می‌کشد و متذکر می‌شود:برای نمونه خانواده یکی از متمولین فقط برای تأمین لوازم‌التحریر مصرفی فرزندان خود، در عرض چند دقیقه 700 هزار تومان خرید می‌کند،‌بدون اینکه حتی کوچکترین سؤالی در خصوص قیمت‌های آن بکند و حتی عابر بانک خود را نیز از سر تفاخر و وانمود کردن بی‌اهمیتی قیمت‌ها برای خود، به من فروشنده می‌دهد،تا مادر دانش‌آ‌موزی که حتی برای خرید یک «مداد» و «خودکار» نیز دچار تردید و دو دو تا کردن قیمت‌هاست، یا که باید شرمنده لطف افراد خیّری باشد که هدفشان کمک و خیرخواهی است.  

کیف و کوله‌پشتی فروش یک گذر پر رفت‌وآمد،سوژه بعدی گزارش‌مان است؛ فروشنده‌ای که با توجه به بازار گرم این روزهای سال، تغییر کاربری داده و به جای عرضه محصولات آرایشی قبلی،اقدام به فروش کیف‌های متنوع دانش‌آموزی کرده است.

او که از گفتن نام خود امتناع می‌کند،می‌گوید:نسبت به سال گذشته تفاوت قابل محسوسی در طرح‌ها و قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود.

این فروشنده با اشاره به قیمت‌ کیف‌ها و کوله‌پشتی‌های خود،یادآور می‌شود:قیمت‌ها از 20 هزار تومان در پایین‌ترین سطح شروع شده و متناسب با نیاز دانش‌آموزان مقاطع و جنسیت دانش‌آموزان،تا 130 و 140 هزار تومان نیز متنوع است.

در همین اثنای گفت ‌وگو، دانش آموز دبیرستانی که مشغول تماشای کوله پشتی های موجود در پشت ویترین است، وقتی از قیمت 110 هزار تومانی آن باخبر می شود با تعجب سری تکان داده و سریع عطای خرید آن را به لقایش، می‌بخشد.

 این صاحب مغازه کیف فروشی، نیز بر این نکته تأکید می‌کند که اگر چه محصولات داخلی بازار کیف مدارس، غالباً از کیفیت مطلوبی برخوردار است و در این سال‌ها تولید کنندگان ما توانسته‌اند با افزایش کیفیت محصولات خود حتی از اجناس مشابه خارجی نیز بهتر ظاهر شوند، اما باید بدانیم طرح‌های نقش بسته بر روی این محصولات همان نقوش خارجی و شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه دانش‌آموزان است که از شبکه‌های تلویزیونی و بعضاً ماهواره‌ای پخش می‌شود.

وی در واکنش به‌ این موضوع که ما برای ترویج سبک ایرانی -اسلامی خود از چه راهی بهتر می‌توانیم فرهنگ سازی کنیم، می‌گوید: یکی از راه‌های ساده اما بسیار تأثیرگذار در این خصوص پیاده‌سازی همین طرح‌های با ارزش فرهنگی از طریق نوشت‌افزار دانش‌آموزی است.

مادر یک دانش‌آموز که در حال قیمت کردن کیف دخترانه‌ای برای فرزند کلاس پنجمی خود است،‌در خصوص «شرایط بازار برای خرید لوازم‌التحریر دانش‌آموزان»، تصریح می‌کند: با توجه به وجود مشکلات اقتصادی و نیز تعداد متفاوت دانش‌آموزان درخانواده‌ها، طبیعی است بیشتر به سمت محصولی برویم تا از نظر هزینه‌ای بهتر باشد؛هرچند باید بدانیم ارزانی نیز باعث کم بودن کیفی محصول می‌شود.

او می‌افزاید: اگرچه به هر میزان که هزینه کنیم،طبیعتاً محصول با کیفیت‌تری را خریداری خواهیم کرد، اما باید قبول کنیم‌ خانواده‌ایی که دو،سه دانش‌آموز در مقاطع مختلف دارند،با توجه محدودیتی که در دریافت حقوق و دستمزد ماهانه دارند،توانایی تهیه محصولات گران قیمت را ندارند.

مهدی علی‌اکبرزاده مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در خصوص «وضعیت لوازم‌التحریر دانش‌آموزان» اظهار می‌دارد: ما در نمایشگاه تولیدات کانون‌های فرهنگی و تربیتی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها را نیز شاهد هستیم که این ادارات دفاتر و لوازم‌التحریر خود را با طرح‌ لباس‌های محلی و بومی ارائه دادند و یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز محصولات زیادی ارائه کرده است.

وی ادامه می‌دهد: بعضی اوقات این نگرانی را داریم که این محصولات و تصاویر خارجی لوازم‌التحریر، تأثیرات بد فرهنگی بر روی دانش‌آموزان بگذارد؛ چرا که به نوعی تبلیغات غیر مستقیمی است که از سوی کشورهای خارجی صورت می‌گیرد و این برای خودشان امری طبیعی است و انتظاری غیر از این نیز از آنها نمی‌رود تا با فرهنگ ما همسو باشند.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش یادآور می‌شود: باید توجه ما به ورود کالای فرهنگی قاچاق باشد که در دراز مدت بر روی دانش‌آموزان اثر می‌گذارد؛‌از متولیان امر می‌خواهیم دقت لازم را در ورود این محصولات داشته باشند؛‌ بالاخره کاغذ معمولاً از مجرای قانونی می‌آید و نباید بگوییم ممکن است این به صورت قاچاق باشد.

وی تصریح می‌کند: برخی اوقات در لابه‌لای وسایل مجاز این محصولات وارد کشور شده و توزیع می‌شوند که باید در این خصوص دقت نظر خود را بیشتر کنیم.

علی‌اکبرزاده در خصوص «عدم تناسب لازم طرح‌ها و رنگ‌ها در لوازم‌التحریر دانش‌آموزان»،تأکید می‌کند: احساس می‌شود بعضی اوقات دستگاه‌ها و نهادهای مختلف وارد این موضوع می‌شوند و با توجه به احساس وظیفه و رسالتی که نسبت به آن دارند، صلاح می‌بینند از برخی تصاویر و الما‌ن‌های خاص استفاده کنند.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش اضافه می‌کند: بعضی اوقات نیز بازخوردی از سوی اقشار مختلف در این خصوص ایجاد می‌شود؛‌ البته باید همسویی ایجاد شود تا از کانال‌های خاص این تصاویر مورد بررسی قرار گیرد،با وجود احساس وظیفه، هنوز ما به هماهنگی، همسویی و مطالعه دقیق بر روی این آثار و تصاویر نرسیده‌ایم.

وی عنوان می‌‌کند:‌ بنده با اینکه همه امور در این خصوص را دولتی کنیم و ابتکار عمل را از بخش خصوصی بگیریم، مخالف هستم اما می‌توانیم خوراک ذهنی و آگاهی لازم را به دست‌اندرکاران مربوطه بدهیم.

علی‌اکبرزاده تأکید می‌کند: وقتی می‌بینیم که تصاویر، المان‌های خاص و وصیت‌نامه شهدای دانش‌آموز بر روی کتاب‌ها و دفاتر چاپ می‌شود امر بسیار خوبی است؛ چرا که برخی از این‌ها تذکر جدی به ماست.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش بیان می‌دارد: بعضی اوقات نباید احساس کنیم اگر از شهدا موردی را مطرح می‌کنیم،ممکن است کاری تکراری باشد؛ بلکه باید بدانیم دانش‌آموزان به این موضوعات احتیاج دارند، اما روش ارائه ما غلط است.

وی می‌افزاید: برخی اوقات مسئولان هنگامی که درگیر مسائل اداری می‌شوند از این مسائل باز می‌مانند و وقتی چند روز به بازگشایی مدارس می‌ماند به این فکر می‌افتیم که چرا این‌طور شده است.

علی‌اکبرزاده تصریح می‌کند: به نظرم این کار یک ستاد و گروه هماهنگی متشکل از نهادهای دولتی، غیردولتی، هنرمندان و افراد فرهنگی می‌خواهد که در طول سال فعال باشند.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش یادآور می‌شود:‌ در وزارت ارشاد ستادی در خصوص نامگذاری روزها داریم که همیشه فعال است، اما در واقع باید بدانیم اثر یک تصویر بر روی دفتر یک دانش‌آموز به مراتب بیشتر از نام یک روز برای او اهمیت پیدا می‌کند؛ چرا که در طول سال تحصیلی همواره این تصاویر را نگاه می‌کند.

وی در خصوص «برنامه‌های آموزش و پرورش و میزان استفاده نهادهای مختلف از تجربیات این وزارتخانه در طراحی لوازم‌التحریر دانش‌آموزان»،خاطر نشان می‌کند: بعضی اوقات از همکاران و کارشناسان ما دعوت می‌شود.

علی‌اکبرزاده می‌گوید: بنده به عنوان یک مسئول فرهنگی تا به امروز از سوی نهادهای مختلف فرهنگی در خصوص اینکه به صورت کارشناسی در جلسات آنها شرکت کنیم و حاصل مطالعات، برآیندها و آنچه را که با دانش‌آموزان در تعامل بوده‌ایم را به آن ستاد ارائه کنم، دعوتی نشده‌ام و فکر می‌کنم بهترین کار نیز این است که چنین تشکل و صنفی در طول سال فعال باشد.

اینجا به نقطه پایانی گزارش می‌رسیم؛گزارشی که مانند قاطبه گزارش‌های تهیه شده نوشتاری و دیداری رسانه‌ها در خصوص مشکلات مختلف اقشار جامعه، حاوی کلید واژه مهم «درآمد پایین و سلایق بسیار، همراه با چشم و هم‌چشمی دامن‌گیر در همه سطوح زندگی می‌شویم» که همچون ویروس همه‌گیری اجزا و ساختار فرهنگی جامعه، خاصه محصولات فرهنگی و آموزشی نوجوان و جوان کشور را از نقطه آغازین تحصیل تا مدارج عالی علمی دربرگرفته و نفس‌های حیات بخش آن و پیشرفت علمی گل‌های بوستان زندگی‌مان را آگاهانه و ناآگاهانه به شماره انداخته است.

 بی‌آنکه شاهد تحریر نسخ شفابخش و مؤثری برای درمان این کسالت فرهنگی و اجتماعی باشیم و فقط شنونده هر ساله آمار و ارقام و برنامه‌های کلیشه‌ای متناسب با ایام خاص دوران آغازین سال تحصیلی جدید، از سوی مسئولان امر و وعده‌های به سامان رساندن این امور به‌سان «وعده سرخرمن»،از سوی متولیان فرهنگی و دستگاه‌های مرتبط اقتصادی در جهت تسهیل و پشتیبانی از تولید کنندگان داخلی هستیم.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.