رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان بیان کرد: از سال 94 تا کنون 70 درصد جمعیت روستایی بالای 30 سال غربالگری شده اند.

سیدمحمود رضوانی رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: با توجه به افزایش بیماری های غیرواگیر در سطح کشوری سند ملی مبنی بر کاهش 30 درصدی مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال 1404 تدوین شده است. 

وی از تشکیل کارگروهی ویژه در راستای مبارزه با بیماری های غیرواگیر در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با هماهنگی معاونت درمان دانشگاه برای تدوین برنامه مبارزه با این بیماری ها خبر داد و افزود: برای کنترل و مبارزه با بیماری های غیر واگیر نه تنها تلاش همگانی مسئولین دانشگاه بلکه همکاری تمام نهادهای مربوطه اعم از ورزش و جوانان، صنعت و معدن و تجارت، صدا و سیما و غیره را نیاز است. 

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، جمعیت بالای 30 سال را گروه هدف غربالگری بیماری های دیابت و فشار خون دانست و تصریح کرد: از سال 94 تا کنون حدود 35 هزار نفر (70 درصد) جمعیت روستایی بالای 30 سال مورد ارزیابی قرار گرفته اند که از این تعداد 32 هزار و 500 نفر دارای پرونده دیابتی و 50 هزار نفر نیز دارای پرونده فشار خون هستند. 

وی با اشاره به معاینات فصلی این افراد توسط پزشک و معاینه ماهانه توسط بهورز، بیان کرد: علاوه بر غربالگری دیابت و فشار خون، در برنامه های جاری استان غربالگری دو بیماری شایع مادرزادی کم کاری تیروئید و فنیل کتونری (بیماری متابولیک) نیز از 10 سال پیش برای نوزادان 3 تا 5 روزه وجود دارد. 

رضوانی غربالگری را به معنای شناسایی بیماری قبل از بروز علائم آن معرفی کرد و افزود: در غربالگری این 2 بیماری مادرزادی، تعداد زیادی شناسایی و درمان شدند و در واقع می توان گفت از بروز ناهنجاری ها و اختلالات ذهنی حدود 500 نوزاد تا کنون جلوگیری شده است. 

وی ادامه داد: این بیماری های مادرزادی زمینه ای مستعد را برای بروز ناهنجاری ها، اختلالات ذهنی و یا عقب ماندگی را در نوزادان مبتلا فراهم می کند که با این غربالگری با شناسایی و درمان حدود  500 نوزاد تا کنون با جلوگیری از بروز عوارض، بسیاری از این افراد امروزه با هوش معمولی در سنین مدارس هستند. 

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، تحرک ناکافی، چاقی، مصرف دخانیات و تغذیه نامناسب را از عوامل خطر بروز بیماری های غیرواگیر خواند و اضافه کرد: مهمترین عامل پیشگیری از بیماری های غیرواگیر کاهش عوامل خطر است که جز با همکاری همه نهادها برای آموزش و فرهنگ سازی عمومی امکان پذیر نیست. 

وی با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر در طول عمر فرد را درگیر کرده و بار سنگینی بر جامعه وارد می کند، یادآور شد: با اجرای سند ملی در کشور و همچنین استان گیلان علاوه بر دیابت و فشار خون، پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی عروقی نیز تحت پوشش قرار گرفته و به طور کامل برای همه افراد شهری و روستایی در این استان اجرا می شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار