بن علی ییلدریم از تلاش جدی آنکارا برای عادی سازی روابط با سوریه و مصر خبر داد.

نخست وزیر ترکیه: آنکارا به طور جدی پیگیر عادی‌سازی روابط با سوریه و مصر استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، بن علی ییلدریم -- نخست وزیر ترکیه -- از تلاش جدی آنکارا برای عادی سازی روابط با  سوریه و مصر خبر داد.

بر این اساس، نخست وزیر ترکیه در گفت و گویی در آنکارا گفت: «ما روابط خود با روسیه و اسرائیل را عادی کرده‌ایم. اکنون ترکیه تلاشی جدی را برای عادی سازی روابط با دیگر کشورها از جمله سوریه و مصر آغاز کرده است. ما به  تلاش‌های خود دراین زمینه ادامه خواهیم داد.»

وی افزود: «موضع ما در سیاست خارجی بر تقویت دوستی و کاهش خصومت‌ها استوار است. ما به اتخاذ تدابیر لازم ادامه می دهیم. ما باید این کار را انجام دهیم.»

نخست وزیر ترکیه در عین حال جدول زمانی مشخصی را برای  عادی سازی روابط  با این کشورهای عربی مشخص نکرد.

ییلدریم همچنین با اشاره به این که ترکیه کشوری است که تمامی منطقه به آن امید دارند، افزود:«اگر ثبات و امنیت درترکیه نباشد، (این ناامنی و بی ثباتی) سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.» آنکارا اخیراً سیاست تنش زدایی با برخی کشورهای منطقه را در پیش گرفته است.

آنکارا با عذرخواهی از روسیه به خاطر سرنگون کردن هواپیمای روس در مرز سوریه، روابط دیپلماتیک خود را با مسکو به حالت عادی برگرداند که این امر با استقبال کرملین مواجه شد.

چرخش عمده در سیاست‌های منطقه‌ای ترکیه در حالی است که این کشور از ابتدای شروع بحران سوریه، یکی از جدی ترین مخالفان دولت سوریه بوده است ولی مواضع آنکارا اخیرا به روسیه و ایران نزدیک شده است. 

روابط آنکارا با قاهره نیز از زمان برکناری محمد مرسی، نخستین رئیس‌جمهور منتخب مصر و همپیمان نزدیک حزب عدالت و توسعه ترکیه در کودتای نظامی تحت ‌فرمان عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور فعلی مصر در تابستان 1392،  به سردی گرایید.

فرصت سوزی پ ک ک برای صلح با آنکارا

نخست وزیر ترکیه همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت پیکارجویان حزب کارگران کردستان ترکیه ( پ ک ک) با ادامه فعالیت‌های تروریستی خود علیه آنکارا،  فرصت برای روند صلح سیاسی با ترکیه را از دست داده‌اند.

ارتش ترکیه از دسامبر 2015 (آذر 94) عملیات گسترده‌ای را در مناطق کردنشین جنوب شرق این کشور آغاز و هدف از آن را مبارزه با شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان اعلام کرد. این در حالی است که به گفتۀ گروه‌های مدافع حقوق بشر، غیرنظامیان نیز در این عملیات هدف قرار گرفته‌اند.

منطقه عمدتا کردنشین جنوب شرق ترکیه بعد از شکست آتش بس در ژوئیه گذشته (مرداد 94) ، با توجه به درگیری میان نیروهای امنیتی دولت و عناصر گروه «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) شاهد موج جدید خشونت و ناآرامی بوده است.

پ ک ک از سال 1984 برای خودمختاری مناطق کردنشین با دولت مرکزی ترکیه می جنگد. بیش از سه دهه درگیری میان عناصر پ.ک.ک و دولت مرکزی ترکیه دست کم 40 هزار کشته برجا گذاشته است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
حالا شما چرا ناراحیتین!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
وقتی داعش رو رهبری میکنن و کمر به ویرانی سوریه بستن چطور می خوان با اون از در دوستی وارد بشن؟سیاست دوگانه انقدر تابلو؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
این همه پشتک وارو در سیاست خارجی ترکیه چرا اتفاق افتاده؟ آیا حماقت سران ترکیه مقصرند یا شرایط خیلی متغیر بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
آقااجازه! بالاخره تکلیف مارا روشن کنین، یا قسم حضرت عباس یا دُم خروس!
آخرین اخبار