وزارت ارشاد باید تکلیفش را با صنعت نشر، چاپ و بسته بندی مشخص کند زیرا این صنعت هنوز جایگاه مشخصی ندارد.

بیژن بهادری، نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت صنعت نشر اظهار داشت: بهتر است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیفش را با صنعت نشر، چاپ و بسته بندی مشخص کند زیرا این صنعت هنوز جایگاه مشخص و مدونی را به خود اختصاص نداده و در بلاتکلیفی نامشخص به سر می‌برد.‌

وی افزود: صنعت نشر تا به امروز در آیین نامه دستوری در دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت قرار نگرفته زیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را به عنوان یک صنعت نمی‌شناسد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خود را یک ناظر می‌داند. البته گاهی کارهایی انجام می‌دهد اما آنچنان که باید و شاید از صنعت نشر حمایت نمی‌کند.

نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان اظهار داشت: وزارت ارشاد در بسیاری از مباحث صنعت نشر ورود می‌کند و مانع تراشی می‌کند اما در اصل خودش را معطوف به کتاب کرده است و از این امر که چاپخانه‌ها نقش پر رنگی که در چاپ کتاب دارند، غافل است.

بهادری ادامه داد: ما باید برای بهبود وضعیت صنعت نشر کشورمان به دنبال راهکار مشخصی باشیم تا کاری ساختاری و بنیادی برای صنعت چاپ بکنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اگر می‌خواهد متولی ما باشد بهتر است که خود را به این عنوان بشناسد تا ما هم بتوانیم خواسته هایمان را مطرح کنیم.

وی تصریح کرد: دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌تواند آنچنان که باید و شاید از صنعت نشر حمایت کند و انتظار ما از این وزارتخانه این است که اگر خود را متولی صنعت نشر نمی‌داند مانع تراشی هم نکند تا بخش خصوصی خودش را پیدا کند و وضعیت صنعت نشر کشور نیز بهبود پیدا کند.

نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان گفت: امروزه ما در هیچ کدام از سازمان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت جایگاه مشخصی نداریم و به نظر می‌رسد که بهبود وضعیت صنعت نشر نیازمند تعامل این وزارتخانه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است البته اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی صنعت نشر شود، وضعیت این صنعت بهتر خواهد شد.

بهادری خاطرنشان کرد: مشکلات، معضلات و مسائل صنعت نشر بارها گفته شده و هم اکنون وقت عمل است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار