جعفر توزنده‌جانی، نویسنده كودك و نوجوان، بیان كرد: لازم است از ناشران و نویسندگان حمایت بیشتری شود و بدانیم اقتصاد مقاومتی، شامل صنعت نشر هم می‌شود.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، برگزیده جایزه مهرگان ادب با كتاب «مهمانی دیو‌ها» كه هم توانست منتقدان را راضی كند و هم بچه‌ها را، گفت: امروز ادبیات بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت نهادهای مختلف و به‌ویژه رسانه‌ها دارد.
 
جعفر توزنده‌جانی با تاكید بر اینكه در استقبال كم كودكان و نوجوانان از كتاب‌ باید به دنبال عوامل متعددی بود، گفت: یكی از این موارد این است كه كتاب‌های مناسب برای آن ها معرفی و تبلیغ نمی‌شود، در این صورت، آن ها با كتاب‌های ضعیف مواجه شده و به طور كلی نسبت به كتاب بدبین می‌شوند.
 
این نویسنده ادامه داد: معتقدم در عرصه كتاب‌های داستان كودكان و نوجوانان به ویژه داستان‌هایی كه برای كودكان نوشته می‌شود آثار بسیار خوبی داریم كه حتی قابلیت رقابت با آثار خارجی را دارند اما باید این را بپذیریم كه عمر چندانی از رمان نوجوان در كشور ما نمی‌گذرد. در این زمینه در آغاز راهیم و نباید انتظار داشت همان‌قدر كه رمان‌های ترجمه در كشورمان طرفدار دارند، ما هم به همان اندازه موفق باشیم. باید منتظر بود و در ادامه با تولید كارهای مناسب و بومی، از فضای خوبی كه به وجود آمده و نوجوانان نسبت به رمان‌های خارجی استقبال می‌كنند، به نفع آشنایی و آشتی آن ها با رمان‌های نوجوان تالیف نویسندگان كشورمان بهره برد.
 
وی همچنین اشاره كرد: از مشكلاتی كه در كشورمان با آن مواجهیم، مشكلات صنعت نشر است. اینكه فقط مردم را به كتاب خواندن توصیه كنیم اما كاری برای رساندن كتاب باكیفیت به دست آن ها انجام ندهیم، سرانه مطالعه را همین طور پایین نگه می‌دارد. لازم است از ناشران و نویسندگان حمایت شود و بدانیم اقتصاد مقاومتی، شامل صنعت نشر هم می‌شود نه این كه تنها به خوراك و پوشاك و صنایع تولیدی دیگر برگردد. از این رو، با برطرف كردن مشكلات نشر می‌توان به تولید داخل در كتاب‌ها رسید و از این طریق هم به وضعیت معیشت نویسندگان و تصویرگران كمك كرده و هم به دست مردم كشورمان كتاب‌هایی مطابق فرهنگ خودمان بدهیم.
 
نویسنده كتاب‌های «افسانه سه پادشاه»، «راز مینا» و «حكایت‌های شیرین گرشاسب‌نامه» توضیح داد: یكی از موانعی كه برای فعالیت نویسندگان وجود دارد این است كه كتاب را می‌نویسند و به ناشر می‌سپرند اما متاسفانه چندین سال بعد منتشر می شود. این اتفاق هم باعث دلسردی نویسنده می‌شود و هم گاهی این تعویق به قدری طولانی است كه كتاب را از موضوعیت می اندازد و وقتی به دست مخاطب می رسد، با سوژه ای تكراری و عقب‌تر از شرایط جامعه مواجه می شود.
 
توزنده‌جانی با تاكید بر لزوم حمایت مادی و معنوی از نویسنده، اظهار داشت: لازم است مانند بخش‌های اقتصادی و تولیدی دیگر، در صنعت نشر نیز بخش‌های خصوصی ورود پیدا كنند؛ چرا كه در بخش دولتی و نیمه دولتی، گاهی بوروكراسی به قدری زیاد است كه نویسنده از انتشار اثر و نگارش كتاب های بعدی پشیمان می شود. اگر با فعالیت بخش خصوصی و ایجاد قوانین مدون و پرهیز از اعمال نظرهای سلیقه‌ای، به فعالیت نویسندگان و ناشران نظم بخشیده شود، در آینده شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود؛ در غیر این صورت، همچنان بازار كتاب در اختیار آثار ترجمه باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.