جلسه آشنایی با پروتوکل کشوری نحوه فراهم آوری اعضائ پیوندی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مسئول مرکز فراهم آوری اعضائ پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:یکی از علل آمار پایین پیوند عضو،عدم شناسایی بیماران مرگ مغزی در بسیاری از بیمارستان ها است.

دکترابراهیم خالقی با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت بهداشت هرسال 5تا8هزار نفر با تابلو مرگ مغزی فوت میکنند افزود:50درصد این افرادیعنی 2500تا4000نفرتوانایی اهدائ عضو را دارند و این در حالیست که در سال 94 تنها 808اهدائ عضو داشتیم.

وی عدم شناسایی بیماران مرگ مغزی در بیمارستان ها را علت اصلی پایین بودن اهدائ عضو خواند و اظهارداشت: طبق آیین نامه جدید ابلاغی از سوی وزارت بهداشت ،طرح جدیدی برای شناسایی افرادی که دچار مرگ مغزی می شوند در بیمارستان ها،اورژانس هاو آی سی یو های مختلف اجرا می شود.

مسئول مرکز فراهم آوری اعضائ پیوندی افزود:سامانه ثبت اطلاعات افرادی که در سطح هوشیاری پایینی به سر میبرند نیز در کنار این طرح در بیمارستان ها اجرا می شود.

دکتر ابراهیم خالقی تصریح کرد:در این سامانه کشوری که متعلق به وزارت بهداشت است افرادی که سطح هوشیاری زیر 5دارند ثبت نام می شوند تا توسط بازرسین دانشگاهها کنترل و پیگیری می شوند.

وی ادامه داد:بهبودی ،ازکارافتادگی قلب و مرگ مغزی سه احتمال برای بیماران با سطح هوشیاری زیر 5 می باشدکه در صورت مرگ مغزی با کنترل و پیگیری بازرسین دانشگاهها می توان در شرایط مناسب تا ده روز بیمار مرگ مغزی را به منظور پیوند عضو نگه داری کرد.

مسئول مرکز فراهم آوری اعضائ پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه نگه داری مرگ مغزی سخت می باشدو ممکن هست در شرایط نامناسب در مدت کوتاهی قلبش از کار بیفتد اضافه کرد:با رضایت خانواده مرگ مغزی ما میتوانیم از مرگ هر روزه 8 الی 10 نفر در لیست انتظار اهدائ عضو جلوگیری کنیم.

دکتر ابراهیم خالقی افزود:از سال 80تا کنون 590 مورد مرگ مغزی شناسایی شده داشتیم که ازین تعداد به 2165نفردر دانشگاه علوم پزشکی مشهد عضو اهدائ شده است.

وی ادامه داد:از سال 80 تا کنون بیش 1080مورد پیوند کلیه و واز سال 104،92پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

دکتر ابراهیم خالقی گفت:کبد،کلیه ،قلب،ریه،پوست و قرنیه دردانشگاه علوم پزشکی مشهد و پانکراس در دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیوند می شود.

مسئول مرکز فراهم آوری اعضائ پیوندی دردانشگاه علوم پزشکی مشهدبا اشاره به اینکه هرساله تعداد زیادی به لیست انتظار پیوند اضافه می شوند افزود:ما نیاز داریم تا خانواده مرگ مغزی در آن شرایط حساس تصمیم به اهدائ اعضائ عزیزشان بگیرند.

انتهای پیام//آ.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.