قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: 80 درصد تهدیدها و تخریب های منابع طبیعی و محیط زیست در کشور مربوط به بخش کشاورزی و دامداری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ناصر مقدسی در نخستین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس مرکزی در دانشگاه شهرکرد افزود: با وجود پیشرفت علمی در زمینه های مختلف، تهدید و انقراض تنوع زیستی گیاهی و جانوری در کشور نگران کننده است.

وی تأکید کرد: بر اساس ارزیابی انجام شده 80 درصد تهدیدها و تخریب های منابع طبیعی و محیط زیست مربوط به بخش کشاورزی و دامداری می باشد.

مقدسی اضافه کرد: بخش کشاورزی، دامداری و شیلات به عنوان زنجیره ارزش و امنیت غذایی و توسعه پایدار باید مطابق ضوابط و قوانین و اصول حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست باشد.

وی با تأکید بر اهمیت حفظ منابع جنگلی و طبیعی به عنوان یکی از سیاست های جهانی برای توسعه پایدار گفت: تهدیدهای تنوع زیستی در کشور بویژه در زاگرس مرکزی همانند نیم قرن گذشته است که کشاورزی ناپایدار یکی از مهمترین عوامل این تهدید به شمار می رود.

مقدسی ادامه داد: بخشی نگری یکی دیگر از عوامل تخریب منابع طبیعی و محیط زیست است که نیاز به انسجام فعالیت ها در حوزه های مختلف سازمانی و بین بخشی دارد.

وی گفت: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در این راستا برنامه ها و طرح های پایلوت را در مناطق مختلف کشور اجرا می کند.

مقدسی، زغال گیری را یکی دیگر از تهدیدهای زاگرس مرکزی بیان و اضافه کرد: استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و آموزش در زمینه فرهنگ سازی برای کاهش قطع درخت و زغال گیری موثر است.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، تهدید و انقراض تنوع زیستی گیاهی و جانوری در کشور را هم نگران کننده دانست و گفت: سند ملی احیا و نجات منطقه رویشی زاگرس نیز در حال تهیه و تدوین است.

وی با بیان اینکه تهیه برنامه آمایش سرزمین در استان های مختلف باید تعیین کننده سیاست های توسعه ای آینده آن منطقه باشد گفت: سند آمایش استانی برای برنامه ریزی بهتر باید در حوزه مراکز علمی و دانشگاهی ورود پیدا کند.

نخستین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس مرکزی از روز گذشته در دانشگاه شهرکرد آغاز شد و به مدت 2 روز ادامه دارد.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار