تأکید وزیر علوم به روسای مراکز پژوهش و فناوری / اعتبارات لازم برای استقرار نظام HSE باید تأمین شود

وزیر علوم به مناسبت سمینار استقرار نظام HSE در دانشگاه‌ها ضمن ارسال پیام موار‌دی را به روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین سمینار استقرار نظام HSE در آزمایشگاه‌ها و کارگاههای دانشگاه‌ها ، پژوهشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در حال برگزاری است.

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای این سمینار پیامی را به شرح ذیل ارسال کرد: 

از آنجا که در جهان امروز پیشرفت و توسعه کشورها بر پایه علم و دانش استوار است رسیدن به این جایگاه رفیع نیاز به نیرویی کارآمد دارد خداوند را شا‌کرم که ایران غنی از نیروی انسانی کارآمد است که در توسعه علمی نقشی ممتاز را در دنیا ایفا می‌کنند به طوریکه متخصصان ایرانی در همه مباحث علمی از جمله هسته‌ای، پزشکی، کشاورزی، فنی و مهندسی و همچنین سلول‌های بنیادین افتخارات بزرگی را نصیب جامعه علمی کشور و جهان کردند. بخشی از این نیروی کارآمد اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارشناسان فنی آزمایشگاه‌ها هستند که با وجود انواع خطرات محیطی و آلودگی‌ها همواره پشتیبان نظام علمی کشور هستند. 

سلامت این نیروها جزء اولویت‌های اصلی است تا سلامت روحی، روانی ، آرامش و امنیت‌شان در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری محقق شود. خوشبختانه دولت تدبیر و امید به بنیادی‌ترین مسائل مربوط به نیروی انسانی و قرار گرفتن نظام HSE ( بهداشت، ایمنی ، محیط زیست ) در سرلوحه برنامه‌های آن توجه داشته که نه تنها محیط پاک و بدون آلودگی را برای افراد درون آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها فراهم می‌سازد بلکه در حفظ سلامت عموم جامعه موثرند. 

اگر موضوع نظام HSE به درستی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ارائه شود خدمتی بزرگ به جامعه شده است چراکه دانشجویان فارغ‌ ا‌لتحصیل این مراکز سفیر‌ان نشر ایمنی ، بهداشت و محیط زیست در جامعه می‌شوند. موضوع حفظ محیط زیست به عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم کشور است لذا به همه مسئولان و روسای محترم دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری تأکید می کنم که با الهام از سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری موارد زیر را در برنامه کاری خود قرار دهند.

1- در همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری موضوع HSE قابل توجه جدی باشد و در اجرایی کردن آن اقدامات لازم صورت گیرد، 

2- به صورت ماهیانه بخش‌های مختلف اعم از ساختمان های اداری ، آموزشی ، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را پایش کرده و برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی آنها پیش بینی‌های لازم صورت گیرد، 

 جهت پایش سلامت اعضای هیأت علمی، کارشناسان، کارکنان و دانشجویانی که با آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها سر و کار دارند برنامه ریزی شود.

 4- روسای مراکز در نظارت و اجرای دستور العمل‌های صادره در این حوزه کمال دقت را داشته باشند و این برنامه‌ها را جزو اولویت‌های کاری خود قرار دهند تا از بروز حوادث ناگهانی که موجب خطر آفرینی برای نیروی انسانی و ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی است جلوگیری کنند. 

5- پیگیری و اهتمام لازم در تأمین اعتبارات مورد نیاز در جهت استقرار نظام HSE در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار