اغلاط املایی در صفحه نویسندگان و مشاهیر هم دیده می‌شود و فضای مجازی به مردم الگوی املایی غلط می‌دهد.

منصوره میرفتاح، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص غلط‌های املایی در فضای مجازی گفت: این چه رسمی است که در سالهای اخیر متداول شده است. در این رسم به جای کسره اضافه، از «ه» استفاده می کنند. در صورتی که ما تنها در موردی می توانیم اینگونه بنویسیم که «ه» معنای «است» بدهد. در مواردی که کلمه‌ای مضاف و مضاف الیه است، نمی‌توان «ه» را به آخر کلمه مضاف اضافه کرد. این مسئله هم اکنون در فضای مجازی شیوع دارد.
 
وی افزود: یکی دیگر از غلط های املایی شایع در فضای مجازی این است که از «ز» به جای «ذ» در کلمه «گذاشتن» استفاده می شود. هنگامی که کلمه «گذاشتن» معنای «قرار دادن» بدهد، از حرف «ذ» در این کلمه استفاده می کنیم. هنگامی که معنای «قرار دادن» بدهد، « ز »  را در کلمه‌ای مانند «گزاردن» به کار می بریم. این مسئله در صفحه نویسندگان  و مشاهیر دیده می‌شود و به مردم الگوی املایی غلط می‌دهند. هر خط یک شناسه ای دارد، تمام حروف در کلمات بر مبنای زیباشناسی قرار داده شده‌اند. 

این نویسنده در خصوص دلیل غلط‌های املایی در بین نویسندگان و مشاهیر بیان کرد: غلط های املایی که در صفحه مجازی نویسندگان و مشاهیر دیده می شود، ناشی از بی مطالعه بودن آن هاست. در کتاب ها نیز غلط های املایی مشاهده می‌شود. علت این امر به این مسئله برمی‌گردد که در حوزه قلم کم آموزش داده می‌شود. آنچه در دانشگاه ها درباره قلم آموزش داده می شود، نمی تواند جوابگوی نیاز جامعه باشد.  
 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار