راشا تودی: عربستان همچنان در آتش کاهش دارایی های خارجی می سوزد

راشا تودی نوشت دارایی های خارجی عربستان سعودی در ماه گذشته میلادی با 6 میلیارد دلار کاهش همراه بوده است.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، با ادامه روند نزولی بهای نفت، دارایی های خارجی عربستان سعودی در ماه ژوئیه (ماه گذشته میلادی) با 6 میلیارد دلار کاهش به 555 میلیارد دلار رسید.

دارایی های خارجی عربستان سعودی در مقایسه با همین ماه در سال 2015 نیز 16 درصد کاهش یافته و از فوریه 2012 تاکنون به پایین ترین سطح رسیده است.

این دارایی ها در ماه اوت سال 2014 (شهریور 93)، 737 میلیارد دلار بود و به اوج خود رسید؛ اما پس از آن با کاهش بهای نفت به تدریج سقوط کرد.

دارایی های خارجی عربستان معمولا شامل دلار آمریکا، اوراق بهادار -- مانند اوراق قرضه خزانه داری آمریکا -- و سپرده در بانکهای خارجی کشور است. این سپرده ها در ماه ژوئیه با کاهش 8 میلیارد دلاری به 125 میلیارد دلار رسید؛ اما اوراق بهادار خارجی پس از 10 ماه سقوط متوالی، با 2 میلیارد دلار افزایش به 371 میلیارد دلار رسید.

سال گذشته میلادی کسری بودجه عربستان سعودی به رقم تاریخی 98 میلیارد دلار رسید که ریاض انتظار دارد این رقم در سال جاری میلادی به 87 میلیارد دلار کاهش یابد. عربستان سعودی برای جبران بخشی از این کسری بودجه به استقراض داخلی و خارجی روی آورده است.

به نوشته راشا تودی، با وجود این مشکلات اقتصادی، عربستان هیچ برنامه ای برای کاهش تولید طلای سیاه ندارد و حتی در ماه ژوئیه (ماه گذشته میلادی) با تولید 10.67 میلیون بشکه نفت در روز، رکورد بی سابقه ای را ثبت کرد.

عربستان سعودی همچنین در انتظار است تا اوراق قرضه بین المللی خود را برای دستیابی به 10 میلیارد دلار در ماه اکتبر (حدود دو ماه آینده) عرضه کند. بنابر اعلام بلومبرگ، شرکت های خدمات مالی و بانکداری "سیتی گروپ"،"اچ اس بی سی" و "جی پی مورگان چیس" اوراق قرضه عربستان را می فروشند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار