سنگ نگاره انسان بالدار در پاسارگاد فارس پاییز امسال مرمت می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: مراحل مقدماتی و مطالعاتی این کار از اردیبهشت ماه آغاز شده و کار مرمت آن با مشارکت هیئت ایتالیایی از پاییز امسال آغاز می‌شود.
حمید فدایی بیان کرد: با بیان اینکه مقدمات این کار شامل مستندنگاری و بررسی وضعیت کنونی اثر بوده افزود: زمان تقریبی برای مرمت این اثر 5 تا 6 هفته در نظر گرفته شده و اعتبارات مرمت را هیئت ایتالیایی و اعتبارات مربوط به حفاظت را هیئت ایرانی تقبل می‌کند.
وی افزود: مهم‌ترین مشکل این سنگ نگاره هوازدگی است که در طول سال‌ها ایجاد شده و ضخامت این اثر در مقابل دیگر سنگ نگاره‌ها کمتر بوده و این فرسایش اثر بیشتری بر آن گذاشته است.
فدایی با اشاره به اینکه بر اثر فرسایش بخشی از نقوش محو شده است،گفت :پاکسازی لایه‌های رسوبی که بر روی این سنگ  نگاره قرار گرفته و استحکام بخشی به دلیل ترک‌هایی که ایجاد شده از جمله اقداماتی است که برای مرمت این اثر انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: مواد و مصالحی که برای مرمت این سنگ نگاره استفاده می‌شود از سمت هیئت ایتالیایی تامین  و با توجه به ساختار اثر از سنگ‌های آهکی استفاده می‌شود، که این مواد جنبه‌ حفاظتی دارند و مدت‌ها در آزمایشگاه‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
وی اضافه کرد: برای پر کردن ترک‌ها نیز از ترکیبات آهکی استفاده می‌شود که به صورت تزریق در ترک‌ها قرار می‌گیرند.
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار