ازدواج آسان،واژه‌ای نام آشنا است که سالهاست در رسانه ها مطرح می‌شود،اما در مقام عمل،مهجور مانده و گویی این مصوبه تنها بر روی کاغذ تصویب شده و در عرصه اجرا جز نام،از آن چیزی باقی نمانده است.

ازدواج آسان در کُما/مصوبه کاغذی که با اجرا و عمل بیگانه استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،موضوع ازدواج،افزایش سن پیوند زوجین و کاهش قابل توجه آن از معضلاتی است که مکررا به عنوان یک زنگ خطر و فراتر از آن یک بحران جدی از سوی برخی مسئولان و کارشناسان به آن اشاره شده است.

عوامل بسیاری دست به دست هم داده تا ازدواج با پیچیدگی های بسیاری همراه شود،معضل اشتغال یکی از دلایل اصلی دشوار شدن ازدواج است،این وصلت فرخنده که از آن به عنوان سنت پیغمبر(ص)یاد می شود، مدت ها است در پیچ و خم جهیزیه های آنچنانی،مراسم و تشریفات آنچنانی تر،چشم و هم چشمی ها،معضل تامین مسکن و اشتغال آنچنان سخت شده که برخی از جوانان آن را امری ناممکن عنوان می کنند.

کم نیستند جوانانی که از ازدواج به عنوان یک شوخی در شرایط کنونی اقتصادی کشور یاد می کنند.

جوانانی که در صورت برخورداری از یک شغل نیم بند،باید هفت خوان رستم را طی کنند تا هزینه های کمر شکن رهن منزل، تهیه لوازم خانه و مراسم جشن و سرور عروسی را تامین کنند که آن هم به تعبیر جوانان باید سالها با اقساط گوناگون در اندیشه پاس کردن چک ها و وصول مقروضات خویش به سر برند.

*مصوبه های فرمایشی که گره گشا نیستند

تاکنون طرح های متعددی مد نظر قرارگرفته تا شاید بواسطه آن رفتن به خانه بخت تسهیل شود،اما هر کدام از مصوبات و طرح های تعریف شده به نوعی تنها بر روی کاغذ و بصورت فرمایشی به تصویب رسیده اند که اگر غیر از این بود امروز ازدواج آسان به عبارت و واژه ای نمایشی تبدیل نمی شد.

واقعیات جامعه نشان می دهد از گذشته تاکنون دستورکارهای بسیاری برای تسهیل امر ازدواج مد نظر قرار گرفته، اما ظاهرا این مصوبات با اجرا و عمل بیگانه هستند.

یکی از این مصوبات معطوف به لزوم ارائه امکانات و خدمات لازم از سوی دستگاه ها و ارگان های دولتی برای تسهیل امر ازدواج است،به عنوان نمونه بر مبنای این مصوبه،شهرداری ها موظف هستند امکانات خود را برای پیوند هر چه آسان تر زوجین در اختیار متقاضیان ازدواج قرار دهند،اما براستی از ابتدای تصویب این طرح تاکنون چند شهرداری در کشور به چنین امری مبادرت ورزیده اند؟

همین مصوبه های غیر عملیاتی و بیگانه با اجرا،مسبب بدبینی جوانان به ازدواج آسان شده و به واقع در حال حاضر با شرایطی مواجه هستیم که ازدواج جوانان با ضریب کاهشی قابل توجهی در مقایسه با گذشته همراه شود.

*وجود 10 میلیون دختر و پسر مجرد در کشور

بر اساس آمار منتشر شده در رسانه ها،قریب به 5 میلیون و 570 هزار نفر مرد مجرد 20 تا 34 ساله و 5 میلیون و 670 هزار نفر خانم مجرد 19 تا 29 ساله در کشور وجود دارند که هر کدام به دلایل متعدد در پیچِ انتظارِ ورود به خانه بخت به سر می برند،به این آمار بیفزایید 500 هزار نفری که در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند.

اعداد و ارقام فوق موید عمق فاجعه در ارتباط با مسائل جوانان،در کشور است و گویی قرار نیست اقدامی عاجل و جدی برای یکی از غنی ترین سرمایه های کشور که همان ثروت وسرمایه انسانی است در اولویت اجرایی قرارگیرد.

*از تغییر سبک زندگی تا فراز و نشیب های فرهنگی

برخی کارشناسان و جامعه شناسان معتقدند نمی توان صرفا عامل بالارفتن سن ازدواج را در مسائل اقتصادی جستجو کرد،تغییر سبک زندگی و فراز و نشیب ها و تحولات فرهنگی جامعه در طول دو دهه و بخصوص یک دهه اخیر آنچنان با سرعت و شتاب همراه بوده که بعضا هضم و باور برخی از مسائل همچوم ازدواج را از سوی جوانان  سخت و دشوار ساخته است.

توقعات مهار ناشدنی زوجین،بالارفتن انتظارات خانواده ها،رقابت ها و چشم و هم چشمی های ظاهری نیز مزید بر علت شده تا این اتفاق خجسته را با مسیر پر سنگلاخی مواجه سازد که کمتر کسی به پیمایش آن تن در دهد.

در چنین شرایطی باید قوه مقننه و قوه مجریه با فوریت و جدیت تمام ورود کنند تااین مسیر دشوار،هموار و تسهیل شود،در غیر اینصورت تبعات و عوارض این پدیده و بالا رفتن سن ازدواج،آنچنان مصیبت بار خواهد بود که دامنه پس لرزه آن و هزینه های مادی و معنوی که به جامعه تحمیل می کند فراتر از حد انتظار خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۱۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
ناشناس جان ترمزتو بکش هر جا میرم صد تا پیام دادی دادا خدایی یه بار ۲۱ سالته یک بار سی سال
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۷:۱۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۵
من و دو برادرم مجردیم با یه پدر پیر از کار افتاده داریم کارگری میکنیم فقط سیر شیم اخه نه کسی بهمون زن میده نه کار اخه ما از کجا بیاریم زن بگیریم دوتا دیپلمن و من لیسانس هرجام میریم خواستگاری کار دولتی میخان.خدایا پس کی میشه یه نگاهم به ما بکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
جنسیت مونث سن 40
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
زندگی فرازو نشیب زیادی داره بااین حقوقای کم نمیشه ازدواج کردمتاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
باتشگر از حبرنگار کامنت ها که نظرات مردم را بادل وجان انتشار میدهند.خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
آقا من یه دختری رودوست دارم ولی پدرش راضی نمیشه چون کار ندارم
خواستگار دیگه هم داره اگه پدرش قبول کنه من چکار کنم؟ خیلی برام سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
انصافا یه کار دیگه انجام بدند

این خانه عفاف را توی تموم استان ها راه اندازی کنند

دیگه کسی اصلا نمیره زن بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
باسلام
بنده از دانشجوی ارشد دانشگاه علم و صنعت هستم و همسرم هم دانشجوی ارشد دانشگاه تربیت مدرس هست
من ب گفته حضرت آقا خامنه ای ک امر کرده بودند ک جوانان ازدواج آسان داشته باشند ازدواج کردم ولی الان منه شهرستانی باید در خوابگاه پسران باشم و همسرم در خوابگاه دختران!!!!!
آیا واقعا مسولیین نمیتونن ی خوابگاه متاهلی برا معدود دانشجویان متاهل ایجاد کنن؟؟؟
آیا این انصافه ک منو همسرم از هم جدا باشیم؟؟
بخدا الان بخاطر همین موضوع با هم اختلاف پیدا کردیم معلوم نیست کارمون ب کجا برسه...اینطور ک پیش میره شاید قید تحصیلو زدیم...
خواهشا پیگیری کنین..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
21 سالمه، به این نتیجه رسیدم بعد ازسربازی ماهی چندرقاز دربیارم بشینم بازی کامپیوتری کنم بعد چن ساعت برم تو اینترنت بعد برم بخوابم همین . دوره ی ازدواج تو ایران تموم شدست با این وضعیت اقتصاد فک کنم تو ایران چن سال دیگه هر کی ازدواج کنه خیلی مایه داره!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
سلام
واقعا مسولین نمیتونن کاری کنن برای جوان های این مملکت این همه پول وارد کشور میشه یه چندتا کارخانه ایی یه حمایت هایی بکنن برای این جوانهای مملکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
منم سه چهار سالی نامزدم پول اجاره خونه ندارم رفتم یه خونه 84 متری همکف بسازم چهار میلیون تومان از من عوارض شهرداری گرفتن تقریبا بدبخت شدم نه تونستم خونه بسازم هم اون مقدار پس اندازم داشتم از من گرفتن واقعا کسی به فکر ما جوانها نیست حرف دلمونو به کی بزنیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
بابا کار کار کار اگه هم باشه کارگر زن میخوان با ماهی 500 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
بنده اشد مکانیک بیکار. اگه مسئولین میخواستن به فکر ما باشن ک حقوقای چند صد میلیونی نمیخوردن. دگ افسردگی گرفتم هیچ اینده ای واسم نیست. دمتون گرم بخورین مام یجوری با بد بختیمون کنار میایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
من 31 سال سن دارم که سه تا برادر هستیم و هرسه لیسانس عمران و حقوق که یکی از بهترین رشته ها هستند ولی چند سال دربه در دنبال کار میگردیم و هرجا رفتیم میگن معرفت کیه .با این وجود چطور میتوان ازدواج کرد.... بعد آقایون مملکت شعار میدن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
من با هزار زحمت کسری ازحقوق واسه بانک ملت برای وام ازدواج بردن اما بهونه گرفتن که فرمتش اشتباهه فرمتی که روزی هزار تا از اون واسه بانکها صادر میشه بعد فهمیدم ریسس شعبه گفته بودجه نداریم ملت رو بپیچونید واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
من به جوانای همسن خودم یه توصیه میکنم
فکر ازدواج بیان بیرون چون شرایطش نیست
بجاش برن سراغ روسپی های محترم
خدا خیرشون بده اگر نبودن
ما جونا چیکار باید میکردیم.
-
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
من 31 سالم هست و کارمندم با 5 سال کار و فقط توانستم هزینه عقدم را با زحمت تامین کنم و حالا بخاطر بالا بودن هزینه ها باید منتظر باشم که چه وقت نوبت وام ازدواجم میشه و آیا ضامن هایی که معرفی کنم تایید می شوند یا خیر؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
وام ازدواج من سال اینده خرداد نوبتم الان نیاز ذارم برا تهیه جهیزیه مجبورم تا سال اینده صیر کنم تازه اگر ضامن و ....درست بشه ازدواج من میوفته بعاز ماه رمضون 96 .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
این نظرات دیدم واقعا دلم گرفت اینم حرف دل 10 میلیون جوان ایرانی خوب اقدام کنید یک بارهم اقدام به عمل کنیم با یه سیستم یکپارچه و با هدف روشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
این نظرات دیدم واقعا دلم گرفت اینم حرف دل 10 میلیون جوان ایرانی خوب اقدام کنید یک بارهم اقدام به عمل کنیم با یه سیستم یکپارچه و با هدف روشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
سلام
من 30 سال دارم سر كار هم مي روم ولي با حقوق 1 ميليون و توقعات بالاي پدر مادر ها و تشريفات عقد و عروسي بايد 10 سال پول هام رو پس انداز كنم تو سن 40 سالگي ازدواج كنم آخه به كي بريم بگيم كه درد جوان ها يكي دو تا نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
ما سه تا داداشیم هر سه هم فوق لیسانس، هرجا که فکرشو بکنید برا کار رفتیم اما کار پیدا نکردیم .خواهش میکنم مسئولین چاره ای بیندیشند.من چگونه میتوانم ازدواج کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
کارنیست که ازدواج کنیم گیرم که کار باشه با 1میلیون تومن میشه ازدواج کرد؟؟؟؟؟کرایه خونه ماهی 800 تا 1000000میلیون تومن چی موند که برم ازدواج کنم .با این همه مجرد به فکر افزایش جمعیت هم هستین ؟این 11میلیون مجرد ازدواج کنن بچه دار بشن خودبخود افزایش جمعیت میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
فقط مشکلات اقتصادی و مطمئن نبودن نسبت به اینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
هنوز نتونستیم وام ازدواج رو بگیریم
حتی یکیمون هم نتونسته
دو تا ضامن میخوان کارمند رسمی باشن و نامه کسر از حقوق بیارن
یه چک هم میخوان که باید یه فرد جواز دار چک بده
اقا من این ها رو از کجا بیارم؟
اصلا استخدام رسمی جایی ندارن من کجا پیدا کنم کارمند رسمی؟
نیرو های نظامی رو هم قبول نمیکنن
تو سایت وام ازدواج نوشته برا هر نفر یک نامه کسر از حقوق کافیه
اما بانک ها رعایت نمیکنند
خواهشا رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
درخود ماندگی جوانان چه از لحاظ اقتصادی چه روحی روانی چه اجتماعی عامل اصلی ازدواج نکردن که مشکلات ای روزای جامعه روز به روز به او ن دامن میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
من یه عاشقم
دختری را که دوستش دارم
چونکه پول و کار ندارم می خواد بره با یه پولدار ازدواج کنه
یعنی الان لیسانس هم دارم ولی بازم کاری نیست

از طرفی هم توقعات خانواده ها خیلی رفته بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
من 33 سال سن دارم و با مدرک ارشد مهندسی 3 ساله مطلق بیکارم. وقتی من کار ندارم کی میاد با من بیکار ازدواج کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
من الان 6 ساله یه نفر رو میخوام ولی نمیتونم کار پیدا کنم. با مدرک ارشد توی کوره آجر کارگری کردم تا هزینه تحصیلم در بیارم. آخه دیگه چیکار باید بکنم؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
مگه توی کشور چند نفر کارمند داریم که برای یه وام ازدواج باید ۱۰تا۱۰ تا ضامن کارمند معرفی کنی، تا شاید دوتاشون تایید صلاحیت بگیرن؟؟؟؟؟ شاید بعد سالها یه وام تعلق بگیره؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
گزارش خوبی بود افرین به قلم شما نویسنده درد خیلی از جوانان کشور عزیز ایران کاش همه مثل شما حقیقت بنویسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
به شرط ازدواج خدمت رو معاف کنن یا فروشیش کنن همه ازدواج میکنن بجا 3 ماه کمش کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
وقتی آدم به سنی میرسه که باید ازدواج کنه ولی به دلیل شرایط مالی و بیکاری نمیتونه ازدواج کنه دچار از بین رفتن اعتماد به نفس و شکست میشه.
آخرین اخبار