مشهد؛

راه اندازی خطوط برقی تهران_مشهد نیازمند 15 درصد اعتبار دولت

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی گفت: برقی کردن خطوط تهران_مشهد 15 درصد از دولت که 9 هزار میلیارد ریال است را می طلبد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد هادی ضیایی مهر در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، با اشاره به سهم 85 درصدی خراسان رضوی از ترانزیت ریلی کالا در کشور، گفت: در این راستا 50 درصد صادرات ریلی کشور به آسیای مرکزی از طریق ایستگاههای راه آهن خراسان رضوی صورت می گیرد.

وی با بیان اهمیت ترانزیتی خطوط این استان، تصریح کرد: دلیل مهم بودن این خطوط، اتصال کشورهای آسیای مرکزی ازطریق کریدورهای ریلی سرخس_ بندرعباس، سرخس_ جلفا، سرخس_ ترکیه و سرخس_بندر امام (ره) به اروپا و همچنین به خلیج فارس می باشد.

ضیایی مهر ادامه داد: پارسال از کل 6 میلیون و 600 هزار تن بار جابجا شده در خراسان رضوی، دو میلیون 300 هزار تن آن مربوط به حمل و نقل بین المللی بوده که آن شامل ترانزیت، صادرات و واردات کالا بوده است.

مدیر کل راه آهن استان به بیان تعرفه ثابت حمل بار ترانزیتی در راه آهن کشور پرداخت و گفت: از سال 87 تا کنون، برای استفاده مشتریان کالا از طریق خطوط ریلی کشور تخفیف های تشویقی 15 تا 50 درصدی درنظر گرفته شده که این امر سبب شد تا سفارش حمل بار ترانزیتی گوگرد از ترکمنستان به بندر عباس حاصل شود.

ضیایی مهر با اشاره به اینکه از دغدغه های صادر کنندگان کالا از ایران به آسیای مرکزی کمبود واگن در برخی فصول سال است، خاطرنشان کرد: امسال با هماهنگی های صورت گرفته با طرف ترکمنستانی توانستیم مشکل کمبود واگن را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه در بخش مسافر راه آهن استان، حدود 50 درصد سفرهای استان، ریلی است که این امر سبب شده تا خراسان رضوی رتبه اول در کل کشور را کسب کند، همچنین 30 درصد کل زائران به مشهد از قطار استفاده می کنند.

ضیایی مهر تصریح کرد: سال گذشته دو طرح هوشمند سازی ترافیک خطوط و افزایش ظرفیت ایستگاه مشهد اجرایی شده که در این خصوص تامین منابع از عمده ترین مشکلات اصلی راه آهن است در توسعه کمی و کیفی خدمات.

وی ادامه داد: برای برقی کردن خطوط مشهد– تهران و احداث ترمینال دو ایستگاه مشهد نیاز به اعتبارات دولت داریم.

وی افزود: سهم راه آهن درفاینانس برقی کردن خطوط با طرف چینی 15 درصد از دولت که 9 هزار میلیارد ریال است و طرف چینی 85 درصد است که با مشارکت بخش خصوصی و پیش پرداخت لازم برای شروع طرح، این مهم را به مرحله اجرا درآوریم.

وی گفت: اعتبار لازم برای ساخت ترمینال دو ایستگاه مشهد چهار هزار و 500 میلیارد ریال می باشد و منابع مالی دولت محدود است و نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی در این طرح ها ضروری است.

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی با بیان اینکه در پنج ماه اول امسال سه میلیون و 800 هزار مسافر جابجا که نسبت به پارسال در همین مدت تغییر چندانی نداشته، افزود: با کاهش تاخیرهای قطارهای خروجی از مشهد اکنون شاهد حرکت به موقع 98 درصد این قطارها هستیم.

وی تاکید کرد: این استان با دارا بودن هزار و 500 کیلومتر شبکه راه آهن و جابجایی 50 درصد مسافر ریلی کشور 12 درصد از کل شبکه ریلی را در خود اختصاص داده است.

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی گفت: ترانزیت ریلی کالا از طریق راه آهن سرخس نسبت به سال گذشته 150 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.