کاشت زیره در گلستان تنها به روش دیم که همان کشت سنتی است انجام می گیرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ تغییرات شرایط اقلیمی ، افزایش تدریجی دمای کره زمین و کمبود آب موجب شده است به تدریج محصولات متحمل به خشکی در الگوی کشت استان گلستان جایگاه خاصی بیابند . زیره یکی از محصولاتی است که نسبت به خشکی ، سرما و شوری خاک تا حدود زیادی مقاوم می باشد .

کاشت زیره به صورت سنتی در گلستان
گلستانی ها زمین های شمال گنبد و شمال و شرق مینودشت تا اراضی حاصلخیز و کوهستانی مراوه تپه  رابه کشت زیره اختصاص داده اند . زیره در مناطق خشک و نیمه خشک بخصوص در مناطقی که تفاوت دمای شب و روز زیاد می باشد و بارندگی سالانه کمتر از 150 میلی متر است قادر به تولید محصول است . تحمل زیره به خشکی خیلی زیاد است به همین دلیل کشت آن اغلب بصورت دیم می باشد .
کاشت زیره به صورت سنتی در گلستان
ترکیبات اصلی زیره ، اسانس آلدهیدی هستند که تا 60 درصد آن را تشکیل می دهند.  چنانچه دانه ها پودر شوند، اسانس آن تا حدود 50 درصد کاهش می یابد و در صورتی که مدت آسیاب کردن بیش از یک ساعت باشد، کاهش میزان اسانس از این هم بیشتر خواهد بود.ترکیبات دیگر اسانس هیدروکربن های منوترپنی و سس کویی ترپنی است.


کاشت زیره به صورت سنتی در گلستان
زیره دارای خواص دارویی فراوان از جمله هضم کننده غذا ، ضد تشنج ، دفع کننده گاز معده و روده ، درمان مشکلات مثانه و کلیه ، افزایش متابولیسم و گرمای بدن، خاصیت مشابه آنتی هیستامین و در نتیجه جلوگیری از لخته شدن خون و همچنین در درمان راشی تیسم مفیداست .
کاشت زیره به صورت سنتی در گلستان
برای تحریك اشتها، زیره را با سركه و آب مخلوط كرده و قبل از غذا بخورید .هنگامیكه اطفال شیر خوار دل درد دارند و نفخ در شكم شان پیچیده ،چند قطره اسانس زیره را با روغن بادام مخلوط كرده و با آن شكم آنها را ماساژ دهید .زیره را در غذاهایی كه نفاخ هستند مخصوصا حبوبات استفاده كنید .
کاشت زیره به صورت سنتی در گلستان

انتهای پیام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.