نخستین زیر ساخت ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات رایانش زیستی کشور در پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران در آمل آغاز بکار کرد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، رئیس انستیتو پاستور شمال کشور در آمل گفت : همزمان با گرامیداشت هفته دولت ، نخستین زیرساخت ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات رایانش زیستی کشور در پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران با اعتبار 100 میلیارد ریال آغاز بکار کرد.

محسن آسوری افزود : پردازش ، تجزیه و تحلیل داده های ژنتیکی جهت تشخیص زودرس، پیشگیری و درمان بیماریهای واگیر و غیرواگیر(عفونی ، سرطان، قلبی وعروقی) از جمله وظایف این مرکز است.

وی با بیان اینکه در پزشکی شخصی سازی شده ، درمان بیمار مدنظر است گفت: به جای درمان سرطان بصورت مشابه در همه بیماران ، بیمار مبتلا به سرطان براساس نوع ژن و حساسیت به دارو و نوع پاسخ به درمان تحت شیمی درمانی با دارو و دوز خاص قرارمی گیرد .

وی افزود: در آینده نزدیک بیماری سل مقاوم به درمان، مقاومتهای آنتی بیوتیکی، بیماریهای عفونی و غیرعفونی مقاوم به درمان در پزشکی شخصی سازی شده تسلیم دانش بشری می شوند .

رایانش زیستی شاخه ای مهم و بین رشته ای از علم است که علوم مختلفی چون رایانه، ریاضی کاربردی ، آمار، پزشکی، بیولوژی مولکولی، علوم داروئی، ژنتیک، بیوشیمی، بیوفیزیک را شامل می شود و علاوه برحوزه انسانی در حوزه های دامپزشکی و کشاورزی نیز کاربرد فراوان دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.