مردم کلمبیا با حضور در خیابان‌ها، امضای قرارداد صلح میان دولت و شورشیان فارک را پس از 52 سال ناآرامی در این کشور، جشن گرفتند.

امضای توافق‌نامه تاریخی صلح میان دولت کلمبیا و شورشیان فارک/مردم به جشن و پایکوبی پرداختندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، امضای توافق‌نامه تاریخی صلح میان دولت کلمبیا و شورشیان چپ‌گرای فارک (با نام کامل نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) صدها نفر از مردم این کشور را برای جشن و پایکوبی به خیابان‌ها کشاند. کلمبیایی‌ها امیدوارند این قرارداد صلح که روز گذشته به امضای نمایندگان طرف‌های درگیر رسید، به 52 سال درگیری و خشونت در این کشور پایان دهد.  

امضای توافق‌نامه نهایی صلح میان دولت و شورشیان کلمبیا روز گذشته (چهارشنبه)، به طور زنده از «هاوانا،» پایتخت کوبا، محل برگزاری مذاکرات، اعلام شد. گفتگوهای صلح در  پایتخت کوبا بیش از دوسال جریان داشت. قرارداد صلح پس از آن نهایی می‌شود که دو طرف تیرماه گذشته، توافق‌نامه تاریخی آتش‌بس را در هاوانا به امضا رساندند.  

«خوان مانوئل سانتوس،» رئیس‌جمهور کلمبیا، این توافق را نویدبخش توقف جنگی فاجعه‌بار و پایان درد و رنج مردم این کشور خواند. «هومبرتو دلا کایه،» رئیس هیئت نمایندگی دولت کلمبیا در این گفتگوها و «ایوان مارکز،» نماینده ارشد شورشیان فارک، قرارداد نهایی صلح را به امضا رساندند. طبق این قرارداد، نظامیان فارک متعهد شدند مبارزات مسلحانه و چریکی خود را متوقف کنند. در ازای آن دولت سانتوس نیز موافقت کرد حصول چنین توافقی را به همه‌پرسی بگذارد.       

فارک سال 1964 به عنوان شاخه نظامی حزب کمونیست کلمبیا اعلام موجودیت کرد. نظامیان فارک در ابتدا تنها به مبارزات مسلحانه چریکی می‌پرداختند؛ اما، در دهه 80 میلادی، شواهدی مبنی بر دست داشتن این گروه در قاچاق مواد مخدر به‌دست آمد که به جدایی رسمی فارک از حزب کمونیست انجامید. تاکنون، در درگیری‌های خونین میان شورشیان فارک و دولت کلمبیا بیش از 220 هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.  





انتهای پیام/    
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار