محققان جوان ایرانی به تولید برنج هسته ای در گیلان دست یافتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور و مجری این طرح گفت: محققان سازمان انرژی اتمی با همکاری موسسه تحقیقات برنج کشور که در رشت مستقر است از سال 87 تحقیقات خود را بر روی 2 رقم بومی برنج آغاز کردند که پس از سال ها تلاش به رقم جدیدی از برنج  مقاوم به شوری و خشکی دست یافتند.

علی اکبر عبادی با بیان اینکه برای تولید رقم های بومی برنج در هر هکتار به 10 تا 11 هزار متر مکعب آب نیاز است، افزود: این در حالی است که در روند کشت برنج هسته ای با کاهش 30 روزه آب دهی می توان حدود 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد.

حلاجیان مجری و طراح پروژه نیز دستیابی به ارقام برنج مقاوم به خشکی و شوری را از نیازهای کشاورزی ایران دانست و گفت: رقم جدید برنج علاوه بر مقاومت در برابر کم آبی، هنگام وزش باد شدید و بارندگی های دچار ورس یا خوابیدگی نیز نمی شود.

وی با اشاره به اینکه برنج  هسته ای با پرتو تابی گاما بر روی رقم های بومی طارم و هاشمی تولید شده است، افزود: برنج هسته ای مانند برنج بومی خوش پخت و خوش عطر و طعم است.

این طراح و پژوهشگر سازمان انرژی اتمی اظهار امیدواری کرد: 2 رقم برنج هسته ای تا سال 97 در موسسه تحقیقات برنج کشور ثبت و برای کشت انبوه به کشاورزان گیلان و مازندران معرفی شود.  



انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
آقااجازه! به بان کی مون بگین بره یک نمونه برداری از اونجابکنه! احتمالاً دونه های برنجشان انفجاریه!