شرایط امروز سوریه به اذعان رسانه‌های غربی متفاوت از آنچیزی است که در ابتدا پیش‌بینی می‌شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیش از 5 سال از آغاز بحران در سوریه می‌گذرد؛ اما امروز واقعیت سوریه متفاوت از آن چیزی است که در ابتدا پیش‌بینی می‌شد. با آغاز جنگ داخلی علیه بشار اسد – رئیس جمهور سوریه – بسیاری از کشورهای غربی و عربی باور داشتند که سوریه پس از تونس، لیبی و مصر، قربانی بعدی بهار عربی است و خیلی زود با پیروزی مخالفان، اتحاد استراتژیک تهران – دمشق برای همیشه به تاریخ خواهد پیوست. 

در چنین شرایطی، باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – صراحتاً از لزوم کناره‌گیری بشار اسد سخن گفت و عربستان سعودی نیز به امید مداخله نظامی آمریکا در سوریه، آشکارا با کمکهای مالی و نظامی خود به تروریست‌ها در صف مخالفان اسد قرار گرفت. اما شرایط آنگونه که مطلوبِ نظر دولتهای غربی و عربستان بود پیش نرفت و اکنون به اذعان رسانه‌ها و کارشناسان بین‌المللی، بشار اسد قدرتمندترین فرد در معادلات داخلی سوریه است.

وبسایت روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» ماه گذشته در مطلبی با اشاره به ناکامی آمریکا در سوریه نوشت: "اوباما که در سال 2011 در حمایت از معارضان سوری خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت شد، اکنون زودتر از او از قدرت کنار خواهد رفت؛ همانطورکه دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس نیز عمر دولتش کوتاه‌تر از دولت بشار اسد شد."

در این میان، اما نقش ایران و روسیه در تغییر سرنوشت سوریه بر هیچکس پوشیده نیست. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ سوریه، با کمکهای مستشاری خود به دولت بشار اسد به اتحاد قدیمی خود با این کشور وفادار ماند و فدراسیون روسیه نیز از اوایل پاییز گذشته با حملات هوایی خود علیه داعش و سایر گروه‌های تروریستی سوریه عملاً کفه ترازو را به نفع دولت بشار اسد سنگین کرد. 

روسیه در ابتدا به دلیل آنچه که آن را «ضعف ائتلاف تحت رهبری آمریکا در مقابله با تروریسم» عنوان کرد وارد جنگ سوریه شد؛ اما از اواسط آبان 94 با سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری روسی در صحرای سینا و افشای نقش داعش در این حادثه، نقش آمریکا به عنوان قدرت هوایی غالب در سوریه عملاً تحت‌الشعاع حضور نظامی روسیه قرار گرفت.

در واقع، به نوشته وبسایت آمریکایی «دیلی کالر»، تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای مداخله نظامی مستقیم در سوریه در کنار ناکارآمدی ائتلاف به اصطلاح ضدتروریستی آمریکا، شرایط و جایگاه این دو کشور در معادلات داخلی سوریه را به کلی تغییر داد؛ بویژه آنکه دولت بشار اسد پایگاه هوایی حمیمیم در شهر لاذقیه را نیز برای حمله به تروریست‌ها در اختیار جنگنده‌های روسی قرار داد. 

اما آنچه باعث موفقیت رویکرد نظامی روسیه در برابر آمریکا شد، نوع نگاه این دو کشور به مسئله تروریسم بود. آمریکا از ابتدای ورود به جنگ سوریه بار دیگر در ادامه سیاست دوگانه خود به تقسیم‌بندی تروریست‌ها پرداخت و در حالیکه گروه‌هایی مانند داعش و جبهه النصره را به عنوان اهداف ائتلاف ضدتروریستی خود معرفی کرد، گروه‌های دیگری چون ارتش آزاد سوریه را با هدف مقابله همزمان با داعش و دولت بشار اسد به عنوان گروه‌های "میانه‌رو" مورد حمایت مالی و تسلیحاتی خود قرار داد.

در مقابل، روسیه در حملات هوایی خود به سوریه هرگز زیر بار این تقسیم‌بندی آمریکا نرفت و در یک موضع‌گیری برابر با ایران، هر گروهی که در مقابل دولت بشار اسد قرار داشت را صرف نظر از ایدئولوژی آن، آماج حملات هوایی خود قرار داد. نگاه یکسان روسیه به تروریست‌ها و گروه‌های معارض سوری و پشتیبانی هوایی این کشور از عملیات زمینی ارتش سوریه باعث شد شرایط سوریه با حمایت‌های این کشور و ایران به کلی به نفع نیروهای حامی بشار اسد تغییر کند.

در حالیکه روسیه به طور همزمان علاوه بر پایگاه‌های هوایی خود، پایگاه هوایی حمیمیم سوریه را نیز برای انجام حملات هوایی علیه مخالفان بشار اسد در اختیار دارد، هفته گذشته انتشار خبر توافق نظامی موقت ایران و روسیه برای پرواز جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی نوژه در همدان، ائتلاف تهران – مسکو را به اذعان رسانه‌های غربی یک گام بزرگ دیگر به بر هم زدن معادلات آمریکا و متحدان عرب آن در سوریه نزدیک‌تر کرد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از وزارت دفاع روسیه ضمن اعلام این خبر، کاهش زمان پرواز و مصرف سوخت جنگنده‌های روسی و افزایش ظرفیت حمل بمب از سوی آنها را از مزایای عمده استفاده از پایگاه هوایی همدان برشمرد. اما برخی رسانه‌‌ها مانند واشینگتن پست، افشای زمان پرواز جنگنده‌های روسی از پایگاه‌ هوایی حمیمیم از سوی آمریکا به معارضان سوری را دلیل اصلی تغییر پایگاه هوایی روسیه در پی تشدید درگیری‌ها در سوریه عنوان کردند. 

این همکاری نظامی جدید میان ایران و روسیه در عین کوتاه بودن، واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های خبری جهان به همراه داشت. شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز»، «گاردین»، «آتلانتیک»، «فاکس نیوز» و بسیاری دیگر از رسانه‌های خبری جهان، پرواز جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی همدان را نقطه عطفی در روابط ایران و روسیه و حاوی پیام قدرتمندی برای آمریکا و پادشاهی‌های عرب منطقه خواندند.

به همین ترتیب، روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» نیز در تحلیلی با پیش‌بینی موفقیت قریب‌الوقوع محور ایران- روسیه در آزادسازی مناطق اشغالی سوریه، اتحاد نظامی این دو کشور را فصل جدیدی در تحولات منطقه عنوان کرد. «سی اس مانیتور» نیز در مطلبی همکاری بی‎سابقه نظامی ایران و روسیه را هشداری به آمریکا و سایر کشورهایی دانست که خواهان سرنگونی اسد هستند. 

در حال حاضر، با نزدیک شدن ترکیه به روسیه پس از کودتای نافرجام اخیر در این کشور، احتمال تغییر موازنه قدرت در منطقه به نفع محور تهران - مسکو موج جدیدی از نگرانی را در محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب ایجاد کرده است. از آنجا که ترکیه به دلیل عضویت در ناتو و همسایگی با سوریه از جایگاه مهمی در سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا برخوردار است، گرم شدن روابط آن با روسیه و ایران بیش از پیش تحقق نیت واشینگتن و ریاض در ایجاد تغییرات ژئوپولیتیک در سوریه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

بنابراین، عربستان که زمانی می‌گفت بشار اسد نمی‌تواند بخشی از راه حل سوریه باشد و باید به زور از قدرت کنار گذاشته شود و آمریکا که به نوشته بی‌بی‌سی، با وجود اعلام جنگ به داعش تاکنون هرگز از مواضع ارتش سوریه در برابر حملات این گروه تروریستی دفاع نکرده است، اکنون خود را در برابر شرایط دیکته‌شده جدیدی می‌بینند که پیش از ورود به جنگ سوریه برای آنها قابل پیش‌بینی نبود.

مجله اینترنتی «فرانت پیج» متعلق به طیف نومحافظه‌کار آمریکا هفته جاری در مطلبی با اشاره به قدرت گرفتن محور تهران - مسکو نوشت به زودی منطقه خاورمیانه با یک نظم جدید رو به رو خواهد شد و شاید در این نظم جدید، آمریکا دیگر چاره‌ای جز ترک خاورمیانه و باقی گذاشتن آن برای روسیه و ایران و متحدان منطقه‌ای آنها نداشته باشد. 

نویسنده: مهدی حاجت‌پور


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
ای روسیه حیا کن اسد جونو رها کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
دمتگرم روسيه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
ای کاش روسیه با اسرائیل هم دشمن بود. حیف که نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
این جمله مسخره به روسها نمشه اطمینان کرد برای انگلیسیهاست و انگلیس از هر کشور دیگه ای نا مرد تره
Iraq
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
بسیاری از هم وطنان ما با موشک های روسی وتوپولوف روسی صدام ملعون در 8 سال دفاع مقدس شهید و مجروح شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
عزیز 15:49ما زیر پرچم روسیه نمیرقصیم ما فقط یک نمه کوچولو به غرب پرستهای خود فروخته مثل....ثابت کردیم که اگر بخواهیم قوانین وآرمانهای خودمان را برای یک روز نادیده بگیریم تمامی معادلات نظامی جهان را به هم خواهیم ریخت.اگر بعضی ها درک داشته باشند خواهند فهمید که روسیه از ناوهای هواپیما برخود راحتتر به سوریه خواهند رسید.این تذکری به ناتو وآمریکاست که به گستره نظامی خود نبالندوقوانین را نادیده نگیرندکه اگر ایران اراده کند وقوانین را دور بزند وای به حال ناتو وآمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
مرسی پوتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
دمت گرم روسیه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
مرگ برآمریکا
مرگ بر اسرائیل
مرگ برآل سعود
مرگ برداعش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
درودبررزمندگان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
این روسیه بااون روسیه قبل فرق داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
چرا مجریان برنامه های شبکه خبر همیشه برعلیه این دولت جبهه گیری میکنند .بخدا مردم متوجه میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
احسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
آینده خاورمیانه متعلق به ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
روسیه همیشه ازپشت خنجر زده پشت مارا خالی کرده در روزهای سخت نمونش قرارداد ترکمنچای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
اینکه حظور روسیه در سوریه به نفع ما بوده هیچ شکی نیست ولی اینم درست نیست که یک سری از کاربران دارن زیر پرچم روسیه میرقصن.
سیاست خیلی پیچیده و بیرحم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
درود بر رزمندگان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
زرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
روسیه همیشه اهل معامله هست و هرگز نمیتواند جای امریکا و اروپا را بگیر د نمونه اش از هم پاشیدن شوروی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
دوستان محترم آمریکا پرست که خیلی متعصبانه نظر میدهند.روسیه چه قابل اعتماد باشد وچه نباشد حالیه در مسیری حرکت میکند که خواست جمهوری اسلامی است ودر حمایت از آرمانهای مقاومت (حتی اگر موقتی باشد) قدم بر میدارد پس در این برهه حتماً باید از طرف جمهوری اسلامی ایران حمایت شود.چون هدف جمهوری اسلامی از بین بردن تروریست تکفیری اسرائیلی است که روسیه در این مورد کاملاًهمگام با ایران است.
-
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
چرا اینقدر نظرات رو دیر منتشر میکنی yjc
-
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
بابا سایت yjc یه چنتا شکلک بزار که با اونها ابراز احساسات رو نشون بدیم

ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
زنده باد ایران و ایرانی زنده باد جمهوری اسلامی ایرانو درود بر روسیه که با ایران همکاری داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
چرا روسیه پایگاه هوایی نوژه در همدان را ترک کرد؟

کامر سانت:
ارتش روسیه قصد داشت تا از پایگاه هوایی ایران نه تنها به عنوان یک سکوی پرواز جنگنده های خود استفاده کند،بلکه می خواست این پایگاه هوایی را به عنوان یک پایگاه نظامی تمام عیار در اختیار داشته باشد و بتواند زرادخانه های تسلیحاتی مرتبط خود را نیز در آن مستقر کند، اما طرف ایرانی با این گزینه موافقت نکرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
روسها هیچ وقت قابل اعتماد نبوده و نیستن.ولی الان شراط فرق داره ما به
روسها نیاز داریم بعد از برقراری امنیت تو ی منطقه شرایط نیروگاه بوشهر و سامانه اس 300 .خدمت روس هم میرسیم.م.ح.ک.از قم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
اساس روابط کشور ما با کشور های دیگر ایدئولوژیک هست هر گاه کشوری که با ما رابطه دارد در خطر باشد ما با تمام قدرت از آن حمایت میکنیم ولو به ضررمان باشد اما روسیه بنابر منفعت باکشورهای دیگر رابطه برقرار میکند و اگر زمانی رابطه با ایران برایش تامین منافع نکند قطعا به این رابطه پایان خواهد داد و آمریکا بد تر از روسیه در این مورد عمل میکند پس باید اینقدر قدرتمند باشیم که هیچ کشور یا حکومتی حتی فکر آسیب زدن به ایران اسلامی را نیز نداشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
زنده باد ایران اسلامی و زنده باد روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
دوستی کشورهای آمریکا روسیه انگلستان آلمان ایتالیا اسپانیا کانادا چین ژاپن کره اندونزی پاکستان هند دانمارک بلژیک هلند نیوزلند سوئد نروژ فنلاند رومانی مولداوی چک دومینیکن دوست ایران هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
ماذا فازا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
هر چند قدرت های بزرگ برای دوستی هیچگاه صداقت از خود نشان ندادند ولی ما در شرایط کنونی باید با اتلاف با تمام قدرت دشمنان ایران رابا اقتدار سرکوب و نابود کنیم .... و موفعیت خود را تثبیت کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
خدایا توخودمیدانی تمام مشکلات مسلمانان ازبی کفایتی ال سعود است نیست ونابودشان کن
حسام ازمشهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
تمام مشکلات زیر سر اسراییل بوده و هست از زمان هخامنشی گرفته تا الان تمام جنگ ها زیر سر اسراییلی هاست
Germany
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
روسها هیچگاه شریک مطمئنی برای ایران نشان نداده اند و همیشه در لحظات حساس ضربه خود را به ما وارد آورده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
زرت
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
مثال یادت رفت!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
فعلا ما داریم از روسیه استفاده میکنیم نه روسیه از ما.اگه روسیه نبود کشور ی به وسعت سوریه و عراق با خوی وحشی کنار ما بود.من لایشکر المخلوق لم یشکر الخالق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
زنده باد روسیه...خدا قوت نیروی مقاومت....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
دم روسیه گرم //کور شود هر انکه نتواند ببیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
نه شرقی نه غربی معنیش این نیست که با شرق و غرب قهر باشیم.معنیش اینه که زیر دست اینا نباشیم.بله قربان گوی کسی نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
هرکسی درباره ارتباط با روسیه یه تحلیلی داره.ولی من حرف ایت الله بهجت تو ذهنم هست که گفته بود:دلیل اینکه روسیه در برابر امریکاست حکمت خداست وگرنه مومنین نابود میشدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
دمت گرم
آخرین اخبار